Cycles St.Christoph
-
Christoffel
Cycles St.Christoph
In mijn fietsenwinkel staat een mooie oude fiets ter decoratie van het ‘merk’ Cycles St. Christoph.
Ik ben hier heel blij mee, omdat mijn winkel Saint Christopher heet.
Waarschijnlijk is dit een eigen merk van een Belgische fietsenmaker. Ik zou graag meer willen weten over de herkomst en leeftijd.
Op het balhoofd prijkt een mooi embleem met de Heilige Christoffel en de tekst “Cycles St.Christoph” en op het achterspatbord een standaard Christoffelplaatje. Op het voorspatbord staat een ornament die de rivier voorstelt. Er zit een Belgisch belastingplaatje op de voorvork. Op de zitbuis zijn nog resten te zien van een Christoffelsticker waar met de hand omheen geschilderd is.
In eerste instantie dacht ik aan de jaren ‘50, maar de diverse onderdelen suggereren dat hij ouder is.
Trapas Bayliss Wiley Engeland ≤ ca. 1930?
Verlichting Miller Engeland ca. 1925–1938?
Achternaaf F&S Torpedo Duitsland
Stuur Astros Frankrijk ca. 1925–1935?
Spatborden Varem aluminium Frankrijk ca. 1925–1934?
Velgen Lepper aluminium Nederland na 1926
Zadel Brooks B66 Engeland
ChatGPT strooit bij de onderdelen nogal stellig met jaartallen, maar die neem ik niet al te serieus.
Wie kan mij meer vertellen?
Ik ben hier heel blij mee, omdat mijn winkel Saint Christopher heet.
Waarschijnlijk is dit een eigen merk van een Belgische fietsenmaker. Ik zou graag meer willen weten over de herkomst en leeftijd.
Op het balhoofd prijkt een mooi embleem met de Heilige Christoffel en de tekst “Cycles St.Christoph” en op het achterspatbord een standaard Christoffelplaatje. Op het voorspatbord staat een ornament die de rivier voorstelt. Er zit een Belgisch belastingplaatje op de voorvork. Op de zitbuis zijn nog resten te zien van een Christoffelsticker waar met de hand omheen geschilderd is.
In eerste instantie dacht ik aan de jaren ‘50, maar de diverse onderdelen suggereren dat hij ouder is.
Trapas Bayliss Wiley Engeland ≤ ca. 1930?
Verlichting Miller Engeland ca. 1925–1938?
Achternaaf F&S Torpedo Duitsland
Stuur Astros Frankrijk ca. 1925–1935?
Spatborden Varem aluminium Frankrijk ca. 1925–1934?
Velgen Lepper aluminium Nederland na 1926
Zadel Brooks B66 Engeland
ChatGPT strooit bij de onderdelen nogal stellig met jaartallen, maar die neem ik niet al te serieus.
Wie kan mij meer vertellen?
- Bijlagen
-
- IMG_0049.jpeg (635.34 KiB) 1473 keer bekeken
-
- IMG_0050.jpeg (565.58 KiB) 1473 keer bekeken
-
- IMG_0046.jpeg (481.96 KiB) 1473 keer bekeken
-
- IMG_0053.jpeg (548.34 KiB) 1473 keer bekeken
-
- IMG_0047.jpeg (539.88 KiB) 1473 keer bekeken
-
- IMG_0048.jpeg (514.7 KiB) 1473 keer bekeken
-
- IMG_0051.jpeg (496.85 KiB) 1473 keer bekeken
-
- IMG_0045.jpeg (830.19 KiB) 1473 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Christoffel op 23 feb 2026, 11.13, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb een fietsenwinkel in Gorssel > https://SaintChristopher.bike
Re: Cycles St.Christoph
Leuke fiets!
Volgens "onze" Belgische-merkenlijst waren er twee zaken die dit merk voerden: één in Hemiksem (net onder Antwerpen) van ene De Keuster, en één in Aalst (tussen Gent en Brussel) van ene Steveninck. De laatste zou een zogenaamd kopmerk zijn, wat wil zeggen dat het frame (of de hele fiets) elders is gebouwd.
Volgens "onze" Belgische-merkenlijst waren er twee zaken die dit merk voerden: één in Hemiksem (net onder Antwerpen) van ene De Keuster, en één in Aalst (tussen Gent en Brussel) van ene Steveninck. De laatste zou een zogenaamd kopmerk zijn, wat wil zeggen dat het frame (of de hele fiets) elders is gebouwd.
-
Christoffel
Als je ziet hoe het balhoofdplaatje strak tussen de lugs gepropt is, zou het de tweede optie kunnen zijn.
Ik zie ook nog een St Christophe van ene Broux in Hasselt, en dat ligt wél in Limburg, waar de fiets het laatste taksplaatje heeft gekregen.
EDIT: heb gewoon niet goed gekeken, die in Hemiksem is St Bernard ...
EDIT: heb gewoon niet goed gekeken, die in Hemiksem is St Bernard ...
Laatst gewijzigd door non-fixie op 23 feb 2026, 10.13, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Christoffel
Hier een paar St. Christophe balhoofdplaatjes van een Belgische website.
Wat ik apart vind, is dat op mijn fiets de E aan het eind ontbreekt. St.Christoph ipv St.Christophe.
Wat ik apart vind, is dat op mijn fiets de E aan het eind ontbreekt. St.Christoph ipv St.Christophe.
- Bijlagen
-
- IMG_8738.jpeg (64.88 KiB) 1382 keer bekeken
-
- IMG_8739.jpeg (40.33 KiB) 1382 keer bekeken
-
- IMG_8740.jpeg (85.2 KiB) 1382 keer bekeken
Dag Christoffel,
Leuk dat je een naamsverwant in je zaak hebt
In de “Recueil du cycle et de la moto" uit 1953, staat bij de fietsmerken: ST-CHRISTOPHE. - A .Steveninck, Aalst.
Sturen met merknaam Astros, werden gefabriceerd door:
Firma Ast. Bekaert , 9b, Emiel Clauslaan, Astene-Deinze. Tél. 613.90.
Fabricant de pièces détachées ASTROS pour cycles : Guidons et expenders - Poignées et guidons vélomoteurs - Cintres motos.
Bij Varem vind ik:
Etablissements VAN VARENBERG
1-3, Vogelstraat, Melle-Gand. Tél. 1S789 - R.C. 5204. Fabricant d’accessoires et pièces détachées pour cycles VAREM : Sonneries tous modèles - Foignées - Garde- boue - Tringles - Garde- chaîne - Porte-bagages - Cale pieds et plaquettes de souliers - Pates de cadres - Attaches tous modèles. Importateur et agent exclusif des accessoires BIBIA : courroies, bavettes et roulettes de dynamo - Cadenas
(de Brooks B66 kan je overigens nog steeds nieuw kopen)
Een balhoofd met witte accenten en die pieken op de buizen was vooral eind jaren ’50 en begin jaren ’60 in de mode, en ik denk dat jouw fiets ook uit die periode stamt.
Peter
Leuk dat je een naamsverwant in je zaak hebt
In de “Recueil du cycle et de la moto" uit 1953, staat bij de fietsmerken: ST-CHRISTOPHE. - A .Steveninck, Aalst.
Sturen met merknaam Astros, werden gefabriceerd door:
Firma Ast. Bekaert , 9b, Emiel Clauslaan, Astene-Deinze. Tél. 613.90.
Fabricant de pièces détachées ASTROS pour cycles : Guidons et expenders - Poignées et guidons vélomoteurs - Cintres motos.
Bij Varem vind ik:
Etablissements VAN VARENBERG
1-3, Vogelstraat, Melle-Gand. Tél. 1S789 - R.C. 5204. Fabricant d’accessoires et pièces détachées pour cycles VAREM : Sonneries tous modèles - Foignées - Garde- boue - Tringles - Garde- chaîne - Porte-bagages - Cale pieds et plaquettes de souliers - Pates de cadres - Attaches tous modèles. Importateur et agent exclusif des accessoires BIBIA : courroies, bavettes et roulettes de dynamo - Cadenas
(de Brooks B66 kan je overigens nog steeds nieuw kopen)
Een balhoofd met witte accenten en die pieken op de buizen was vooral eind jaren ’50 en begin jaren ’60 in de mode, en ik denk dat jouw fiets ook uit die periode stamt.
Peter
-
Christoffel
Nog een paar foto's.
Het bouwjaar ligt nu vast. In het echt zag ik het niet, maar op de foto ineens wel: in de achternaaf staat heel klein naast het logo het getal 54.
Het bouwjaar ligt nu vast. In het echt zag ik het niet, maar op de foto ineens wel: in de achternaaf staat heel klein naast het logo het getal 54.
- Bijlagen
-
- IMG_0070.jpeg (322.64 KiB) 850 keer bekeken
-
- IMG_0069.jpeg (305.02 KiB) 850 keer bekeken
-
- IMG_0068.jpeg (237.61 KiB) 850 keer bekeken
-
- IMG_0067.jpeg (311.34 KiB) 850 keer bekeken
-
- IMG_0066.jpeg (290.35 KiB) 850 keer bekeken
-
- IMG_0065.jpeg (313.05 KiB) 850 keer bekeken
-
- IMG_0061.jpeg (327.09 KiB) 850 keer bekeken
-
Christoffel
Ik heb ooit een keer eerder een Cycles Saint Christophe op een beurs gespot. Die "Velo Everberg" fiets was duidelijk ouder.
- Bijlagen
-
- christoffel-02.jpg (119.34 KiB) 828 keer bekeken
-
- christoffel-03.jpg (110.55 KiB) 828 keer bekeken
-
- christoffel-01.jpg (88.64 KiB) 828 keer bekeken
Die laatste lijkt me een standaardplaatje met blanke cartouche uit een catalogus, te oordelen naar de wijze waarop de naam van de fietsenmaker is ingeslagen.
Het balhoofdplaatje zit er met vrij lompe schroeven opgeschroefd en past ook maar net tussen de lugs.
Het zou me niet verbazen als dit vroegere badge enginering is geweest. De hoeveelheid landen waar onderdelen vandaan komen? Die lakdoek kettingkast op een Belgische fiets? Ik weet het niet.
Maar prima decoratie in een fietsenwinkel met dezelfde naam. De klanten zien daar waarschijnlijk niets van.
Het zou me niet verbazen als dit vroegere badge enginering is geweest. De hoeveelheid landen waar onderdelen vandaan komen? Die lakdoek kettingkast op een Belgische fiets? Ik weet het niet.
Maar prima decoratie in een fietsenwinkel met dezelfde naam. De klanten zien daar waarschijnlijk niets van.