sturmey archer trommelrem remt nauwelijks

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
bastiaanpieter
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mei 2013, 21.10

sturmey archer trommelrem remt nauwelijks

Bericht door bastiaanpieter »

Hallo allemaal, ik ben een oude gazelle damesfiets aan het opknappen. Ik heb een probleem met de trommelrem achter. Deze remt nauwelijks. De volgende dingen heb ik inmiddels geprobeerd:
- Bij openmaken bleek het trommelhuis vol smeer te zitten. Dit heb ik met wasbenzine schoongemaakt, net als de remsegmenten.
- Bovenstaande hielp een heel klein beetje, vervolgens de boel opgschuurd, maar ook dit heeft niet echt geholpen.

De achterrem remt nog steeds zeeeeeer slecht, heeft iemand tips?
Durabo88
Berichten: 2532
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: sturmey archer trommelrem remt nauwelijks

Bericht door Durabo88 »

Beste bastiaanpieter,

Het is heel moeilijk en meestal onmogelijk om dik vet of olie nog uit je asbest remvoeringen te krijgen. Je kunt eventueel nog een keer remmenreiniger proberen. Anders misschien een weekje in de week met thinner of iets dergelijks.

Waarom krijg je moderne trommelremmen wel vetvrij? Dat komt doordat die bestaan uit een soort rubber waar geen vet in trekt.

Beste oplossing!: Ga naar een bedrijf dat trommelremvoeringen van (oldtimer) auto's vervangt. Zij verwijderen veilig de asbest en zetten er moderne asbestvrije voerigen op.
Er zijn ook hobbyisten die de oude asbest voeringen door New Old Stock asbestvoeringen vervangen. Dan worden de oude klinknageltjes uitgeboord en de oude voeringen verwijderd. Vervolgens wordt de nieuwe voering (met of zonder klinknagelgaten) geklonken of gelijmd. Je begrijpt dat het uitboren van de klinknageltjes gezondheidsrisico's oplevert.

Met vriendelijke groeten, Y.
Sportief fietsend!
hans080
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 mei 2013, 20.58

Re: sturmey archer trommelrem remt nauwelijks

Bericht door hans080 »

Hallo,

Hoe oud is oud?
Heeft deze naaf geklonken remsegmenten?
Als dat niet zo is,heb ik nog wel een aantal gebruikte liggen.
Komen voor weinig.
Maak even een foto, of geef even aan wat er precies op staat.

Groeten,
Hans
Plaats reactie