Roestputjes op Jabo baanframe

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bricoleur
Berichten: 34
Lid geworden op: 4 mar 2013, 18.38
Locatie: Utrecht

Roestputjes op Jabo baanframe

Bericht door Bricoleur »

Ik heb deze Jabo bij iemand uit een schuur getrokken en ik ben er helemaal blij mee. Hij zit echter onder de roestputjes. Compleet kaal maken en helemaal opnieuw spuiten gaan we zeker niet doen want het bieswerk en lak zijn fantastisch en het zou misdadig zijn daar wat aan te doen. Weet iemand hier wat het beste is om de fiets te conserveren zonder haar karakter aan te tasten. Tips zijn meer dan welkom.

Groet,
Bart
Jabo
Jabo
image.jpg (202.72 KiB) 8927 keer bekeken
Jabo frame detail 1
Jabo frame detail 1
image.jpg (288.05 KiB) 8927 keer bekeken
Jabo frame detail 2
Jabo frame detail 2
image.jpg (268.12 KiB) 8927 keer bekeken
hans080
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 mei 2013, 20.58

Re: Roestputjes op Jabo baanframe

Bericht door hans080 »

hallo Bart,

De roest wegpoetsen, ontvetten en dan dit:
http://www.owatrol.com/index.php?langue ... ol-owatrol eroverheen.

Prachtig spul, er komt een soort beschermlaag over de fiets, de patina blijft, en de roest blijft weg..

Groeten,
Hans080
Gebruikersavatar
Bricoleur
Berichten: 34
Lid geworden op: 4 mar 2013, 18.38
Locatie: Utrecht

Re: Roestputjes op Jabo baanframe

Bericht door Bricoleur »

Dank je Hans, dat lijkt me wel wat. Hoop alleen dat de oude transfers er tegen kunnen maar aangezien je het ook op hout kan gebruiken zal dat wel goed komen.
hans080
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 mei 2013, 20.58

Re: Roestputjes op Jabo baanframe

Bericht door hans080 »

Hallo,

Ik heb nog wel een beetje in mijn loods liggen.
Morgen zal ik het voor de gein wel even op een frame met transfers kwasten.
Volgens mij is het een soort lijnolie, want je kunt het ook verdunnen met verf..
Ik heb de holle ruimtes van mijn chassis en koets van mijn Ami 6 erin verzopen. Het droogt doorzichtig op, ik weet alleen niet hoe het eruit ziet na een aantal jaren.

Groeten,
Hans
Gebruikersavatar
Sandra
Berichten: 264
Lid geworden op: 8 apr 2012, 20.54
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Roestputjes op Jabo baanframe

Bericht door Sandra »

Wat volgens mij het beste werkt (maar anderen hier hebben veel meer ervaring) is: goed schoonmaken, daarna met zachte doek in de olie zetten en na een uurtje 'uitwrijven'. Dat voorkomt dat het ongelijk opdroogt. Lakwerk gaat wel glimmen, houd daar rekening mee. En die glans verdwijnt weer, maar helaas niet gelijkmatig :cry: Dat is in ieder geval mijn ervaring. Zo nu en dan herhalen dus.

Groet, Sandra
reneke
Berichten: 66
Lid geworden op: 5 okt 2012, 20.29
Locatie: ter apel

Re: Roestputjes op Jabo baanframe

Bericht door reneke »

Ik gebruik het ook. Maar mijn fietsen waren zo goed als verfloos. Roest met koperkleurige roestborstel rustig afaaien. Dan eerst in de kachelpoets zetten. Tip: Dep de kwast in een dopje terpentine en dan de kachelpoets dun uitsmeren zodat de oude verf zichtbaar blijft. (Alleen bij zwarte oppervlakken!) Toen ik de Owatrol kocht kreeg ik als advies mee dat het één keer per jaar vernieuwd moet worden. Lijkt me een verkooppraatje, maar mijn testjaar is nog niet om...
Kortom: Ben tot dusver zeer tevreden met dit product omdat de kachelpoets niet meer afgeeft. Eerst gebruikte ik wapenolie.
De twee fietsen die ik in Amsterdam bij me had waren zo behandeld.
Groeten uit Ter Apel
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Roestputjes op Jabo baanframe

Bericht door maartenB »

Ik heb aardige ervaringen met gewone (ouderwetse) boenwas voor houten meubelen.
Dat breng je op en poets je na een tijdje uit, komt een mooie halfzacht glanzende beschermlaag overheen.

Maar Owatrol kan ook hoor. Volgens mij is het met wat moeite met spiritus weer weg te poetsen.

mooi fietske en goed om hem origineel te houden.

succes ermee
groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
Bricoleur
Berichten: 34
Lid geworden op: 4 mar 2013, 18.38
Locatie: Utrecht

Re: Roestputjes op Jabo baanframe

Bericht door Bricoleur »

Ik ga het eens rustig bekijken. Dank allemaal. Verder doen deze foto's de fiets geen recht. Ik zal binnenkort eens wat mooie foto's nemen en ze plaatsen in de rubriek racefietsen.

De details zijn echt geweldig (uitgeboord mannetje in staande achtervork, hele fraaie lugs en echt ouderwerts bieswerk)

Oh, en de moderne Miche naven met campa velgen heb ik er tijdelijk ingezet maar als iemand nog ergens een setje baanwielen weet te liggen uit eind jaren '50, begin jaren '60 (niet te opgepoetst s.v.p.), geef dan even een gil!
hans080
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 mei 2013, 20.58

Re: Roestputjes op Jabo baanframe

Bericht door hans080 »

Hallo,

Ik heb het even getest op een Gazelle trimport die een beetje dof ligt te zijn in mijn loods.
Dat gaat prima, de Owatrol op zich lost de transfer niet op, maar je moet er niet te lang op kwasten, deze zijn zo poederig, dat je het er droog ook al veegt.
Als het stofdroog is, krijg je de transfers er niet af op die manier. Missie geslaagd, zou ik zeggen.

Groeten,
Hans080
Bijlagen
Owatrol op half verdwenen transfer
Owatrol op half verdwenen transfer
owatrol_transfer.jpg (35.95 KiB) 8838 keer bekeken
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Roestputjes op Jabo baanframe

Bericht door JocoFoto »

Ik ben erg benieuwd naar meer foto's!
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Plaats reactie