Extreme roestplekken

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fichie
Berichten: 9
Lid geworden op: 6 mei 2013, 00.19

Extreme roestplekken

Bericht door Fichie »

Hallo

Tijdens het opknappen van een fietstuur ben ik op een klein probleempje gestuid. Het stuur heeft namelijk last van redelijk grote roestvlekken, en ik weet niet goed wat ik er mee moet doen. Hier zijn enkele foto's:
foto6.JPG
foto6.JPG (146.14 KiB) 12803 keer bekeken
foto5.JPG
foto5.JPG (435.31 KiB) 12803 keer bekeken
foto4.JPG
foto4.JPG (165.37 KiB) 12804 keer bekeken
Wat kan je er het beste mee doen?
Opschuren en spuiten met chroomverf? Of zijn er nog alternatieven/mooiere oplossingen.

Alvast bedankt!
Mvg
Elia
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Extreme roestplekken

Bericht door JocoFoto »

Ik zou beginnen met het stuur flink in te spuiten met WD40 en dat een paar daagjes laten intrekken. Daarna stevig schrobben met een brillo-sponsje of gewone staalwol. Dan zullen sommige plekken bijgetrokken zijn, andere in ieder geval glad en schoon. Wellicht is dat al goed genoeg. Eventueel kan je donkere plekken dan nog wat schuren om meer blank metaal te krijgen. Daarna owatrol erop.

Meestal ziet dat er beter uit dan zilververf.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Gebruikersavatar
Fichie
Berichten: 9
Lid geworden op: 6 mei 2013, 00.19

Re: Extreme roestplekken

Bericht door Fichie »

Ok, super hard bedankt :D
Gebruikersavatar
reneg1963
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 mei 2013, 20.20
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Extreme roestplekken

Bericht door reneg1963 »

JocoFoto schreef:Ik zou beginnen met het stuur flink in te spuiten met WD40 en dat een paar daagjes laten intrekken. Daarna stevig schrobben met een brillo-sponsje of gewone staalwol. Dan zullen sommige plekken bijgetrokken zijn, andere in ieder geval glad en schoon. Wellicht is dat al goed genoeg. Eventueel kan je donkere plekken dan nog wat schuren om meer blank metaal te krijgen. Daarna owatrol erop.

Meestal ziet dat er beter uit dan zilververf.
Mag ik vragen wat Owatrol doet? is het in een kleur of conserveert het de roest?
groeten René
reneke
Berichten: 66
Lid geworden op: 5 okt 2012, 20.29
Locatie: ter apel

Re: Extreme roestplekken

Bericht door reneke »

Spuit het eerst inderdaad in met WD40 dan met een stukje aluminiumfolie er overheen schuren geeft ook een mooi effect. De folie verwijderd de roest en polijst het metaal. Inderdaad afwerken met Owatrol. Dit kan met een doekje, maar ook met een kwast krijg je een bikkere laag. Succes met je project.
Gebruikersavatar
Fichie
Berichten: 9
Lid geworden op: 6 mei 2013, 00.19

Re: Extreme roestplekken

Bericht door Fichie »

Dankjewel ^^ Ik moet zeggen, de WD40 is een schot in de roos! Het roest verdwijnt grootendeels als sneeuw voor de zon ^^ van zodra het opschuren/aleminiumfolieën klaar is zal ik het resultaat even posten.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3829
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Extreme roestplekken

Bericht door maartenB »

even terugkomend op de vraag 2 posts hierboven: Owatrol is een product op basis van lijnzaadolie, dat de reost bindt en het roesten stopt/vertraagd. Het is doorzichtige olie en droogt glanzend op, wordt na enige tijd dof.

Heb ik een vraag over die aluminiumfolie: wat moet je daar dan precies mee doen?????
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
reneke
Berichten: 66
Lid geworden op: 5 okt 2012, 20.29
Locatie: ter apel

Re: Extreme roestplekken

Bericht door reneke »

Ik heb eens gelezen dat je met een prop alufolie roest kunt verwijderen. Wel eerst WD40 aanbrengen, maar misschien gaat het beter met andere oliën? Ben gaan experimenteren en merkte dat de roest redelijk verdwijnt en dat het alu-slijpsel de roestputjes enigsinds zilverkleurig maakt. Experimenteren is leren. Ben benieuwd naar jullie bevindingen.
Gebruikersavatar
Fichie
Berichten: 9
Lid geworden op: 6 mei 2013, 00.19

Re: Extreme roestplekken

Bericht door Fichie »

Best,

Dit is het resultaat na enkele behandelingen:
foto4.2.JPG
foto4.2.JPG (148.74 KiB) 12626 keer bekeken
foto5.2.JPG
foto5.2.JPG (117.02 KiB) 12626 keer bekeken
foto6.2.JPG
foto6.2.JPG (143.74 KiB) 12626 keer bekeken
De WD40 behandeling werkte uitstekend. Ook de alluminium folie is een zeer goede tip. Als "litteken" maskering functioneerd het uitstekend :] . Beter als dit krijg ik het spijtig genoeg niet, maar het is ten slotte een oude fiets, ik vind dat het wel iets authentiek heeft :D

De handvaten heb ik behandeld met azijn en javel, zij zien er nu zo uit:
foto7.JPG
foto7.JPG (125.86 KiB) 12626 keer bekeken
Mocht ik op een rommelmarkt nog een mooier stuur tegenkomen, dan kan het wel zijn dat ik het hermonteer. Bedankt voor jullie advies, het is een zeer goede hulp geweest!

Mvg
Fichie
Gebruikersavatar
Fichie
Berichten: 9
Lid geworden op: 6 mei 2013, 00.19

Re: Extreme roestplekken

Bericht door Fichie »

reneke schreef:Spuit het eerst inderdaad in met WD40 dan met een stukje aluminiumfolie er overheen schuren geeft ook een mooi effect. De folie verwijderd de roest en polijst het metaal. Inderdaad afwerken met Owatrol. Dit kan met een doekje, maar ook met een kwast krijg je een bikkere laag. Succes met je project.
Mischien wel een kleine opmerking (dit is niet slecht bedoelt hoor), maar ik heb ondervonden dat de Al folie het roest niet echt verwijdert. Het legt er eerder een laagje aluminium over, wat een mooi effect geeft, maar echt wegnemen doet het niet. Maar toch zeker de moeite waard om littekens te verbergen! Zeer waardevol trucje, zeker iets om te onthouden ^^
Plaats reactie