Bandenlichters "BANTEL"

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lidnr13
Berichten: 398
Lid geworden op: 7 feb 2013, 20.13
Locatie: Bussum

Bandenlichters "BANTEL"

Bericht door Lidnr13 »

L.S.

Ik heb nog andere aandachtsgebieden dan de fiets. Zo was ik vanmorgen in Swifterbant op een beurs van de O.T.M.V. (een vereniging met zo'n 7.000 leden). Toch kom je daar soms ook fiets gerelateerde spullen tegen. Dat is extra leuk en dan kan ik mijn kooplust niet bedwingen.
P1000453.JPG
P1000453.JPG (167.5 KiB) 6293 keer bekeken
P1000454.JPG
P1000454.JPG (170 KiB) 6293 keer bekeken
De twee bovenste objecten was ik al eens eerder tegen gekomen. De drie onderste niet. Daar staat op BANTEL op de ene kant en MADE IN ENGLAND op de andere. Weet iemand iets van deze producent?

Groeten van
Henk L.
Gebruikersavatar
Lidnr13
Berichten: 398
Lid geworden op: 7 feb 2013, 20.13
Locatie: Bussum

Re: Bandenlichters "BANTEL"

Bericht door Lidnr13 »

L.S.

Inmiddels heb ik zelf nog iets over BANTEL gevonden. Het was "A famous maker in England of many different bicycle accessories", zo las ik op internet.
In de jaren '70 sponserde ze een wielerploeg met de bekende Engelse renner Hugh Porter. Ook maakte een gevormde onderneming "Hugh Porter - Bantel Ltd." racefietsen onder de naam "Hugh Porter".
Hoe en wanneer de onderneming is geëindigd heb ik niet kunnen achterhalen.

En dat alles naar aanleiding van een paar bandenlichtertjes!. Zo blijf je bezig!

Groeten van
Henk L.
RWBlacksmith
Berichten: 22
Lid geworden op: 6 mei 2013, 17.18

Re: Bandenlichters "BANTEL"

Bericht door RWBlacksmith »

Mijn vader heeft in 1975 met deze bandenlichter gewerkt.
Deze had hij gekregen van zijn oom uit Glasgow.
Deze kom je niet vaak tegen zij Pa, dat zijn hele fijne bandenlichters. Leuk setje.
Gebruikersavatar
Lidnr13
Berichten: 398
Lid geworden op: 7 feb 2013, 20.13
Locatie: Bussum

Re: Bandenlichters "BANTEL"

Bericht door Lidnr13 »

Beste Ruben,

Bedankt voor je reactie. Ik heb al meer stukjes over fietsgereedschap op het forum geplaatst, maar erg veel reactie kwam er niet op. Waarschijnlijk vindt men deze objecten niet spectaculair genoeg. Wellicht gaat het toch de goede kant op!

Groeten van
Henk L.
RWBlacksmith
Berichten: 22
Lid geworden op: 6 mei 2013, 17.18

Re: Bandenlichters "BANTEL"

Bericht door RWBlacksmith »

Graag gedaan,

Zonder gereedschap geen hobby's :D
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Bandenlichters "BANTEL"

Bericht door JocoFoto »

Hoi Lidnr13,

Bijdrages over gereedschap worden absoluut gewaardeerd! Het is met een forum, blog en internet in het algemeen zo dat er heeeeeeeeel veel meer lezers zijn dan mensen die reageren. En vooral als het gaat om onderwerpen waar maar weinig mensen zich in verdiept hebben.

Ik durf te wedden dat er al meerdere mensen eens in hun kist met gereedschap hebben gekeken naar aanleiding van het 'Bantel' onderwerp. En er gaan 'hits' komen van mensen die via google op zoek zijn.

Ik ben ook zo'n lezer. En ik heb toevallig interesse in toeleveranciers van de fietsindustrie. Namelijk lug-producenten. Ik vind het werkelijk verbazingwekkend hoe weinig er te vinden is over Nervex, wel de bekendste lug-fabrikant (als je van vintage fietsen houdt tenminste). Of neem nu Ecla uit België. De voorvorkkronen zie je zeer regelmatig terug op Nederlandse (sport)fietsen, en bepalen het uiterlijk van de fiets in grote mate. Dat het bedrijf Belgisch is is bijkans het enige wat ik kon vinden.

Van vele fietsenbouwers is een gedetailleerde geschiedenis gedocumenteerd, terwijl hij(/zij) merendeels slechts onderdelen assembleerden die door anderen waren ontworpen. Een JNA, een Gitane en een Hetchins gebouwd met Nervex Professional lugs, Simplex padden, Reynolds buizen, Stronglight trapas en balhoofd, Titan/Maes/Kint stuur en Brooks zadel zien er zonder lak, biezen en transfers identiek uit. De 'look' wordt grotendeels bepaald door de onderdelen

Om een lang verhaal af te ronden; ik hoop dat er binnenkort een boek uitkomt over Nervex (Jacques Nervex begon de smidse in 1895 bladiebla achterkleinzoon het kapitaal verjubelde etcetera) of iemand de geschiedenis van Ecla beschrijft op het net. En ik ben enorm benieuwd naar het verhaal van Bantel. Ik hoop dat de achterkleindochter binnenkort haar naam eens google-ed en dit onderwerp vindt :-)
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
1tm100
Berichten: 153
Lid geworden op: 9 jun 2013, 12.45

Re: Bandenlichters "BANTEL"

Bericht door 1tm100 »

xxxx
Laatst gewijzigd door 1tm100 op 12 jul 2014, 10.24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lidnr13
Berichten: 398
Lid geworden op: 7 feb 2013, 20.13
Locatie: Bussum

Re: Bandenlichters "BANTEL"

Bericht door Lidnr13 »

L.S.

Toch nog een aantal interessante reacties op deze topic! Nog even wat uitleg: Ik heb een bescheiden verzameling fiets gereedschapjes die vroeger in die tasjes achteraan het zadel zaten. Voor hulp onderweg dus, en dan speciaal exemplaren met een fietsmerk erop. Het gaat veelal om van die steeksleuteltjes die meteen uitlubberen, gatensleutels, tienkantsleutels en bandenlichters. Ook oliespuitjes en remnaafsleutels zijn leuk.

Bandenlichters zaten meestal in van die reparatiedoosjes, dan stond er b.v. Simson of Umefa op. Er zijn er ook met Brooks of Dunlop. Ik heb er slechts één met een fietsmerk n.l. Batavus. Nu zou ik graag willen weten of er nog meer bestaan met een fietsmerk erop.
1371737334NP1000192.JPG
1371737334NP1000192.JPG (76.65 KiB) 6137 keer bekeken
1371737823NP1000193.JPG
1371737823NP1000193.JPG (78.43 KiB) 6137 keer bekeken
1371737857NP1000194.JPG
1371737857NP1000194.JPG (74.29 KiB) 6137 keer bekeken
Er is nog plaats op het bord!

Groeten van
Henk L.
Plaats reactie