Restauratie Gazelle 8V van 1942
Re: Restauratie Gazelle 8V van 1942
L.S.
Ik kende deze set ook nog niet. Lijkt me zeer handig. Heb wat bijzonderheden opgezocht. Zie hieronder.
http://www.heelgoedgereedschap.nl/hards ... mplete-set
http://www.ryanairconspares.com/turbo-b ... p-250.html
Bij Makro kennelijk goedkoper!
Groeten van
Henk L.
Ik kende deze set ook nog niet. Lijkt me zeer handig. Heb wat bijzonderheden opgezocht. Zie hieronder.
http://www.heelgoedgereedschap.nl/hards ... mplete-set
http://www.ryanairconspares.com/turbo-b ... p-250.html
Bij Makro kennelijk goedkoper!
Groeten van
Henk L.
- asterduc
- Berichten: 1261
- Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
- Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
- Contacteer:
Re: Restauratie Gazelle 8V van 1942
Jongtimers: ach, we zijn toch allemaal ooit jong geweestMaarten Waarlé schreef:Ha Ed,
Dat is het betere werk! Dit type verslag zie ik het liefst op ons jarig Forum (en de jongtimers het liefst op marktplaats).
Groeten,Maarten
Laskit: De kit is een leuk setje voor weinig geld. Ik heb het hier lokaal bij de makro gekocht aan 99 euro.
Het grootste nadeel is het zuurstof verbruik. Zo'n fles kost 11 euro, ... en die is zo leeg.
Naar de reden hiervoor zoek ik nog.
Is er een lek, ligt de fles halfleeg in de winkel, doe ik iets fout of is dit een bekend fenomeen? ik weet het niet.
Maar het haalt wel de pret eraf.
Verder vraagt het veel gevoel om het gas en de zuurstof fijn afgeregeld te krijgen.
Het gas dat ze in deze kit gebruiken noemt Maxygas. Het is hoogwaardiger dan Propaangas of butagas las ik hun verhaal mag geloven.
Mocht ik het over doen, dan zou ik eerder zo'n toorts proberen zonder zuurstof. Hun warmste model haalt 2050 °C met maxygas. Dat lijkt me wel voldoende om met messing te lassen en misschien ook dun ijzer.
Hier de link naar een uitvoerig en overzichtelijk pdf bestand van de fabrikant.
http://www.oxyturbo.it/pdf/Oxywelding_O ... co_GB_.pdf
Ed
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Re: Restauratie Gazelle 8V van 1942
Hallo doe-het-zelvers,
Een goede set is deze: http://www.coolmark.nl/files/HS-4%20soldeerset.pdf
Hier voor €400 in de aanbieding: http://www.gasco.nl/products/kt10/pag15 ... lderen.pdf
Als je het materiaal enkele malen per jaar gebruikt, is dit een goedkopere oplossing dan de "zo leeg zuurstof"-prulflesjes.
Groeten, Wiel
Een goede set is deze: http://www.coolmark.nl/files/HS-4%20soldeerset.pdf
Hier voor €400 in de aanbieding: http://www.gasco.nl/products/kt10/pag15 ... lderen.pdf
Als je het materiaal enkele malen per jaar gebruikt, is dit een goedkopere oplossing dan de "zo leeg zuurstof"-prulflesjes.
Groeten, Wiel
- asterduc
- Berichten: 1261
- Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
- Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
- Contacteer:
Re: Restauratie Gazelle 8V van 1942
nou Wiel, voor dat prijsverschil kan ik 30 zuurstofflesjes van een liter kopen en die 4 Liter fles zal ook wel enkele keren gevuld moeten worden denk ik.velophile schreef: Als je het materiaal enkele malen per jaar gebruikt, is dit een goedkopere oplossing dan de "zo leeg zuurstof"-prulflesjes.
Groeten, Wiel
Ik stel mezelf de vraag of het normaal is dat de zuurstof zoveel vlugger leeg is dan gas, of stel ik de brander misschien verkeerd af?
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Re: Restauratie Gazelle 8V van 1942
Scheikundeles,
C3H8 + 5 O2 » 3 CO2 + 4 H2O
Voor de verbranding van 1 molecule propaan zijn 5 moleculen zuurstof nodig. Bij dezelfde druk en temperatuur bevat een liter gas altijd evenveel moleculen. Er zijn dus vijfmaal zoveel liters zuurstof nodig als liters propaan.
Groeten, Wiel (hoeder van de vlam)
C3H8 + 5 O2 » 3 CO2 + 4 H2O
Voor de verbranding van 1 molecule propaan zijn 5 moleculen zuurstof nodig. Bij dezelfde druk en temperatuur bevat een liter gas altijd evenveel moleculen. Er zijn dus vijfmaal zoveel liters zuurstof nodig als liters propaan.
Groeten, Wiel (hoeder van de vlam)
-
- Berichten: 2349
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Restauratie Gazelle 8V van 1942
Interessante informatie over de diverse brander sets.
Ik zou best voor zo`n set van een paar 100 euro gaan.
Het hervulbare staat me wel aan en het ziet er wat fermer uit.
Ik ga er wel van uit dat deze sets nog altijd niet groot genoeg zijn om een lug + buis geheel en snel genoeg te verwarmen om er een hardsoldering op uit te kunnen voeren.
Het idee van een smitsvuur (bak met kolen van onder af aan gejaagd door een ventilator/balg) lijkt me ook nog steeds een aantrekkelijk ding.
Ook omdat je dan nog eens wat kan smeden en dichter bij de oorsprong van metaalbewerken komt.
Of dat (zo`n bak kolen) dan letterlijk te veel roet in het eten gooit om netjes te solderen ,daar ben ik praktisch gezien nog niet achter.
Groeten,
Maarten
Ik zou best voor zo`n set van een paar 100 euro gaan.
Het hervulbare staat me wel aan en het ziet er wat fermer uit.
Ik ga er wel van uit dat deze sets nog altijd niet groot genoeg zijn om een lug + buis geheel en snel genoeg te verwarmen om er een hardsoldering op uit te kunnen voeren.
Het idee van een smitsvuur (bak met kolen van onder af aan gejaagd door een ventilator/balg) lijkt me ook nog steeds een aantrekkelijk ding.
Ook omdat je dan nog eens wat kan smeden en dichter bij de oorsprong van metaalbewerken komt.
Of dat (zo`n bak kolen) dan letterlijk te veel roet in het eten gooit om netjes te solderen ,daar ben ik praktisch gezien nog niet achter.
Groeten,
Maarten
- asterduc
- Berichten: 1261
- Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
- Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
- Contacteer:
Re: Restauratie Gazelle 8V van 1942
Bedankt Wiel,velophile schreef:Er zijn dus vijfmaal zoveel liters zuurstof nodig als liters propaan.
Groeten, Wiel (hoeder van de vlam)
dat verklaart dus waarom mijn zuurstoffles 5 keer sneller leeg is dan de gasfles
De zuurstofflessen die bij het apparaat horen, zijn niet hervulbaar (staat erop geschreven). Maar er zit wel een terugslagkogel in. Denk je dat het mogelijk (en/of gevaarlijk) is om deze via een zelfbouw adapter te vullen aan een grote fles? Ik dacht dat een vol tankje van de fabriek uit, op 130 bar staat.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Re: Restauratie Gazelle 8V van 1942
Beste lassers,
Mensen die mijn website kennen: http://www.velofilie.nl/klassieke%20racer.htm, weten dat ik zelf frames maak. Ik heb dezelfde Gloor handgreep als de HS-4set. Ik heb er wel grotere pitten bij, 4 en 6; die zijn door een mecanicien van Gloor aangepast (opgeboord). Het is geen probleem om brackets te solderen met messing. Ook lugloos braseren gaat prima http://www.velofilie.nl/Lugloos%20braseren.htm.
Het werken in de haard bij framebouw, is in de jaren 60 uitgestorven. Natuurlijk is het nog steeds uitvoerbaar als je een smidsvuur hebt. De aanschaf van een soldeerset is veel goedkoper als de aanleg van een smidse.
Het zelf vullen van de zuurstofflessen raad ik ten zeerste af. De flesjes zijn gewoon te kwetsbaar en 100 bar gasdruk is echt gevaarlijk.
Groeten, Wiel
Mensen die mijn website kennen: http://www.velofilie.nl/klassieke%20racer.htm, weten dat ik zelf frames maak. Ik heb dezelfde Gloor handgreep als de HS-4set. Ik heb er wel grotere pitten bij, 4 en 6; die zijn door een mecanicien van Gloor aangepast (opgeboord). Het is geen probleem om brackets te solderen met messing. Ook lugloos braseren gaat prima http://www.velofilie.nl/Lugloos%20braseren.htm.
Het werken in de haard bij framebouw, is in de jaren 60 uitgestorven. Natuurlijk is het nog steeds uitvoerbaar als je een smidsvuur hebt. De aanschaf van een soldeerset is veel goedkoper als de aanleg van een smidse.
Het zelf vullen van de zuurstofflessen raad ik ten zeerste af. De flesjes zijn gewoon te kwetsbaar en 100 bar gasdruk is echt gevaarlijk.
Groeten, Wiel
Re: Restauratie Gazelle 8V van 1942
Zuurstof is een element met enorme risico's. Ontsnappende zuurstof onder druk kan zelf spontaan ontbranden en exploderen. Niet doen!! Het werk ziet er intussen overigens veelbelovend uit!
Groet,
Wim
Groet,
Wim
DCR gaat nooit verloren....