Welk bouwjaar heeft deze Gazelle herenfiets?

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
arnoutvdb
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jun 2013, 16.06

Welk bouwjaar heeft deze Gazelle herenfiets?

Bericht door arnoutvdb »

H0i allemaal,

Was benieuwd of iemand mij het bouwjaar van deze Gazelle kan vertellen. Hij is van mijn overgrootvader geweest, en heeft al een poos binnengestaan. Heb de bandjes opgepompt en rijd prima ;-).

Framenr is volgens mij 684974, zie ook foto.

Daarnaast ben ik benieuwd naar het volgende:
- zat hier origineel een standaard op en zo ja, wat voor een?
- wat is de originele koplamp & dynamo voor deze fiets?

Bedankt alvast!
Bijlagen
het framenr (links)
het framenr (links)
IMG_1534.JPG (145.56 KiB) 7348 keer bekeken
even gewassen
even gewassen
IMG_1533.JPG (184.34 KiB) 7348 keer bekeken
rechtstreeks uit de schuur
rechtstreeks uit de schuur
IMG_1532.JPG (183.26 KiB) 7351 keer bekeken
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Welk bouwjaar heeft deze Gazelle herenfiets?

Bericht door asterduc »

dag Arnout,

welkom op dit forum.
Hopelijk ben je enthousiast genoeg over de fiets.

Volgens de lijst van DOF is die fiets van eind 1946, net uit de oorlog dus.

Het lijkt me een Nr1 van 57cm (klein maatje).

Op het eerste zicht ziet hij er origineel uit op de koplamp, dynamo (Gazelle jaren 50) en de trappers.

Ik zou adviseren om hem mooi te maken (poetsen en polieren), misschien toch alle lagers eens open te halen en te voorzien van nieuw vet (eventueel nieuwe kogels). Dat kan nooit kwaad.

Om hem terug origineel te maken zul je op zoek moeten naar een jaren 40 koplamp. De dynamo ben ik niet 100% zeker, maar hij lijkt me net iets te jong voor de fiets. Het is wel een Gazelle denk ik.
De trappers zijn nog wel te vinden in namaak versie.

Banden: achteraan staat een spekband, mooi. Voorraan zou er wat mij betreft ook één op mogen.

Groeten,
Ed.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Welk bouwjaar heeft deze Gazelle herenfiets?

Bericht door maartenB »

Mooi project hoor!
Naar mijn idee is het stuur ook van later datum, er zou zo'n recht stuur op moeten.
Bijgaand een foto van een andere Gazelle van '46, heeft zelfs nog nikkel aan het stuur en celluloid, middenin het stuur staat 'Gazelle.'
Zelfde model stuur maar dan geheel van chroom zou ook kunnen, denk ik. Daar is nog wel aan te komen.
Bijlagen
gazelle 1946 002.jpg
gazelle 1946 002.jpg (249.08 KiB) 7328 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
arnoutvdb
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jun 2013, 16.06

Re: Welk bouwjaar heeft deze Gazelle herenfiets?

Bericht door arnoutvdb »

Hoi allemaal,

bedankt voor de reacties!

Scherp ook wat betreft stuur en mooi eigenlijk, zo'n rechte. En helemaal eens, ik ga idd ook naar een spekband voor het voorwiel kijken. Werden ze destijds met een dergelijke kleur uitgerust?

Er is inderdaad in de loop van de tijd e.e.a. vervangen, ik zal even wat foto's uploaden.

Mijn opa kennende is de fiets goed onderhouden geweest (hij was smid). De dynamo is ws relatief nieuw, van Union, en de koplamp is van Anlun. Op de trappers staat een U (gok union :) op het stuur staat Peerless Standard. Het merk van de achternaaf kan ik niet goed lezen, kan me voorstellen dat deze niet origineel is (?).

Denken jullie trouwens dat de (rode) lijnen op het frame origineel zijn, of van latere datum?

Ik twijfel nog wel of ik het framenr goed lees. Eigenlijk zijn de eerste drie cijfers me niet helemaal duidelijk (heb nog wat extra foto's geupload, benieuwd wat jullie ervan maken):
1e: ik denk een 6, maar zou ook een 3 of een 5 kunnen zijn.
2e: ik dacht een 8, maar eigenlijk zie ik alleen het "bovenste rondje"; iemand een idee hoe de nul eruitziet bij Gazelle? is dat een klein rondje (als het bovenste stuk van een 8), of een grote ovaal, even groot als de andere cijfers?
3e: ik denk een 4, maar kan evt ook een 1 zijn.

Ow: en nog een vraag: de achternaaf heeft een gaatje, waar ik gok dat een smeernippel oid op moet; klopt dat en zijn deze gewoon los te verkrijgen?

groet, Arnout
Bijlagen
IMG_1558.JPG
IMG_1558.JPG (128.86 KiB) 7317 keer bekeken
IMG_1557.JPG
IMG_1557.JPG (194 KiB) 7317 keer bekeken
IMG_1556.JPG
IMG_1556.JPG (116.51 KiB) 7317 keer bekeken
IMG_1555.JPG
IMG_1555.JPG (161.05 KiB) 7317 keer bekeken
IMG_1554.JPG
IMG_1554.JPG (106.82 KiB) 7317 keer bekeken
IMG_1553.JPG
IMG_1553.JPG (116.78 KiB) 7317 keer bekeken
IMG_1549.JPG
IMG_1549.JPG (145.78 KiB) 7317 keer bekeken
IMG_1548.JPG
IMG_1548.JPG (140.14 KiB) 7317 keer bekeken
IMG_1546.JPG
IMG_1546.JPG (115.26 KiB) 7317 keer bekeken
De IJzeren Dominee
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 jun 2013, 23.15

Re: Welk bouwjaar heeft deze Gazelle herenfiets?

Bericht door De IJzeren Dominee »

Tof fietsje Arnout!

Maar is 'ie nou groen?
Of toch grijs? Gewoon zwart?

Moeilijk te zien, maar die rode biezen geven me het idee dat dit een 'origineel opgeleukte' uitvoering kan betreffen, een extra optie, iets met 'sport' of 'deluxe', al ben ik beslist geen expert, zoals Ed Asterduc, zeg ik er gelijk maar even bij.

Zelf heb ik ze op een No. 1 nog nooit gezien, maar meen dat ze op de –luxere?– Impala's ook werden gebruikt.
(Als ik ernaast zit hoor ik dat vast; graag!)

Leuk om te zien, want ik heb hier juist een wrak van iets dergelijks, een broertje met framenummer 607699.

Enjoy the ride!

Afbeelding
Onderdeks aangetroffen op een oud zeilend binnenvaartschip.
(Voorwiel is aanwezig)
De IJzeren Dominee
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 jun 2013, 23.15

Re: Welk bouwjaar heeft deze Gazelle herenfiets?

Bericht door De IJzeren Dominee »

Crosspost! :?

Ik zie inmiddels aan de nieuwe foto's dat de fiets zwart is, maar die zag ik pas nadat ik mijn bericht had opgesteld.

Die rode strepen had ik ook al vraagtekens bij, inderdaad.
Ik vind ze wel tof trouwens, evenals de andere pinstriping, die eveneens 'custom' op me over komt, en in elkgeval afwijkt van wat ik ken.

Maar nogmaals: ik ben geen expert, slechts al heel lang een liefhebber en pas recentelijk hier.

Wat je framenummer betreft: dat lijkt me correct.
Ter referentie hier twee van mij, een reeks waar alleen het cijfer 2 en 4 ontbreken, maar die zorgen niet voor verwarring.

Afbeelding

Trouwens: je stuur komt uit Guangzhou, daar zou ik even wat aan doen... :roll:
TheodK
Berichten: 412
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Welk bouwjaar heeft deze Gazelle herenfiets?

Bericht door TheodK »

De stripings op de spatborden lijken mij van latere datum. Zit er nog een transfer op de staande achterbuis? of restanten daarvan? waarschijnlijk heeft hij vroeger smalle gouden biezen gehad. Vaak kan je dit nog zien op de liggende achtervork onder de kettingkast, Dat deel sloegen ze vaak over met overlakken.
BW remnaaf kan best origineel zijn. Dat staat voor Bayliss & Wiley. Een Engels merk. Vlak na de oorlog waren er geen Torpedonaven beschikbaar omdat de duitse rijwielindustrie plat lag. fabrikanten gebruikten toen vaak andere merken zoals deze en ook b.v. Husqvarna. Ik weet niet of er ook een datum op de achternaven van BW stond, dat weet fietser wellicht wel.
In het gaatje hoort inderdaad een smeernippel. is nog wel los te krijgen of van de sloper over te zetten.

groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Welk bouwjaar heeft deze Gazelle herenfiets?

Bericht door asterduc »

die rood / witte lining hoort uiteraard niet op deze fiets.

Het lijkt me wel een moderne striping die erop wordt gekleefd. Kan ze er niet gewoon af getrokken of gekrapt worden?

Aan de trapas te oordelen meen ik dat het een Nr1 is. Of die enkele of dubbele bies hoort te hebben weet ik niet.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Plaats reactie