"Brooks" zadels uit India

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lidnr13
Berichten: 398
Lid geworden op: 7 feb 2013, 20.13
Locatie: Bussum

"Brooks" zadels uit India

Bericht door Lidnr13 »

DitL.S.

Zocht al een tijd een gebruikt Brooks B90 zadel. In Berlicum zag ik iets wat er op leek, nieuw of vrijwel nieuw, € 20,-. Maar het Brooks logo was anders, geen model aanduiding en het leer hard als een plank. Maar niet gekocht.

Zag nu op MP een curieus "Brooks" zadel met een plaatje "Made in India", € 75,-.
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr

Enige research leverde het volgende op:
http://ok-lah.blogspot.nl/2011/10/brook ... india.html
Eveneens made in India. Dit kan toch niet anders dan namaak zijn. Brooks vermeldt dit model niet eens!

Ik heb inmiddels via MP een mooi Engels Wright's Olympic zadel gekocht, € 27,50.
P1000542.JPG
P1000542.JPG (161.5 KiB) 5570 keer bekeken
Zoek dus geen B90 meer!

Groeten van
Henk L.
De IJzeren Dominee
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 jun 2013, 23.15

Re: "Brooks" zadels uit India

Bericht door De IJzeren Dominee »

Ik zie op MP in Berlicum een gebruikte Brooks BB67 voor €25,-, maar die bedoelt u waarschijnlijk niet?

Twee tientjes voor een nieuwe is een koopje, in mijn ogen!
Komt het nog helemaal voor uit India ook!
En het leer zal dan niet van hun heilige koeien zijn, maar misschien is het van die waterbuffels, en dat is alleen maar goed,met ons klimaat! ;)

Nou is dat zadel van Wright's natuurlijk een vintage beauty, en een fantastische score voor die prijs, waarmee gefeliciteerd!
(Kwam dat tasje er zo bij? Dat zou helemaal wat wezen!)

Maar zelf had ik die van twee tientjes ook niet laten lopen...
Gebruikersavatar
Lidnr13
Berichten: 398
Lid geworden op: 7 feb 2013, 20.13
Locatie: Bussum

Re: "Brooks" zadels uit India

Bericht door Lidnr13 »

Waarde dominee,

Bedankt voor de felicitatie met de aankoop van het Wright's zadel. Dat was inderdaad een unieke vondst. Het tasje hoorde er niet bij, maar dat is niet zo bijzonder, daar heb ik er nog wel een paar van.

Het Brooks B67 zadel is van een andere klasse. Niet vergelijkbaar met de Brooks B33, een vervanger voor de Brooks B90. Het gaat hier om een zadel met zo'n gekrulde veer van voren.

Het "Brooks India" zadel op de fietsbeurs in Berlicum had weliswaar zo'n krulveer, maar ook nog een verchroomd frame! Dat kon al helemaal niet op mijn Bicycle Heavy Duty uit 1947. Dan nog maar wat langer gezocht. Inmiddels dus gevonden!

Groeten van
Henk L.
De IJzeren Dominee
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 jun 2013, 23.15

Re: "Brooks" zadels uit India

Bericht door De IJzeren Dominee »

Ah!

Veel verstand heb ik er (nog) niet van, als betrekkelijke nieuwkomer en beginner, maar ik begrijp inmiddels dat de Wereld der Zadels ook vele facetten kent.

Zo'n jofel tasje staat ook op mijn verlanglijstje, maar niet heel hoog en daar loop ik vast nog wel eens voordelig tegenaan.
(Eerst maar eens al het noodzakelijke bekostigen!)

Zo'n splinternieuw zadel zou ik gebruiken voor een 'vloeken in de kerk'-project, een soort 'zelf in 1950 gebouwd' maar dan replica-retro-vintage conceptfietsje, als u begrijpt wat ik bedoel.
(Wt zou een fietshobbyist/slagersfietsracer in 1950 hebben gedaan, met de spullen die hem toentertijd ter beschikking stonden. Dàt.)

Weer wat opgestoken hier, leuk!
Merci.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: "Brooks" zadels uit India

Bericht door maartenB »

Bizarre tekst trouwens bij de advertentie op MP waarop dat zadel voor 75 euro als een soort unicum wordt aangeboden. Sommige mensen maken het toch wel erg dol.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
Lidnr13
Berichten: 398
Lid geworden op: 7 feb 2013, 20.13
Locatie: Bussum

Re: "Brooks" zadels uit India

Bericht door Lidnr13 »

L.S.

Nog even voor de liefhebbers van zadels: Het Brooks zadel made in India, is een reproductie van het zeer zeldzame Brooks B12 zadel. Zie onder:

http://www.oldbike.eu/museum/1915-2/191 ... -roadster/

Groeten van
Henk L.
Plaats reactie