dtnamo Lucifer

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Denis waut
Berichten: 142
Lid geworden op: 31 mei 2013, 16.39

dtnamo Lucifer

Bericht door Denis waut »

Op m'n Gazelle staat een dynamo merk Lucifer. Tot voor kort draaide die perfect.
Doch sinds enige tijd is het stroever en stroever geworden, om uiteindellijk tegen de band niet meer te kunnen draaien. Handmatig is het nog wel haalbaar, maar heel hard.
Kan zo'n dynamo uit elkaar gehaald worden om uit te kuisen? Alhoewel ik niet direct kan inbeelden hoe, want ziet er 'hermetisch' toe. Moet zoiets gesmeerd worden?

Ter info: op de foto nog juist zichtbaar, net onder het zwart draaiend hoedje, is een vijsje: houdt deze vijs alles in lekaar? is dit een stelvijs? Heb er nog niet aan gedraaid omdat ik momenteel de functie er niet van ken ...

Met dank voor reacties.
Groeten,
Denis
Afb5846.jpg
Afb5846.jpg (272.71 KiB) 6405 keer bekeken
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 684
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: dtnamo Lucifer

Bericht door wimjansen »

Hallo Denis,
Ik zou zeggen: Leg de fiets plat neer en draai het vijsje voorzichtig los. Druppel in het gaatje een paar druppels dunne olie. Draai het vijsje weer vast en wacht een paar minuten. Probeer dan het hoedje met de hand wat te draaien.
Succes,
Wim
DCR gaat nooit verloren....
Fongers1952
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: dtnamo Lucifer

Bericht door Fongers1952 »

Mee eens. Oude dynamo's kon je nog eens een druppeltje olie geven. Doet vaak wonderen. Lucifer betekende kwaliteit

Gr, Peter :D
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: dtnamo Lucifer

Bericht door JocoFoto »

Klopt. Een hele mooie dynamo. Prima te servicen.

Het schroefje kan je er uit draaien en de dynamo van een beetje naaimachineolie voorzien. Maar de dynamo kan ook open. Het huis bestaat uit twee delen, de split zit in de rand net boven het typeplaatje. Kwestie van draaien, het is gewone draad, dus tegen de klok in gaat hij open.

En het wieltje kan er natuurlijk ook af. Bovenop zit een moertje met twee nopjes die het wieltje op de as klemt.

Echt nodig is dit openmaken meestal niet, maar leuk is het wel :-)
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: dtnamo Lucifer

Bericht door Fotomaan »

Hoi Dennis,

Is het al gelukt met je dynamo?
Het smeren van de as is inmiddels wel duidelijk vermoed ik.
Het wil wel eens zijn dat 'de vijs' (grappig woord
[Vlaamse woorden] (v.) schroef
Gevonden op http://www.vlaamsetaal.be/artikel/24/al ... se-woorden) erg vast zit en door het losdraaien zijn schroefdraad verliest.
De dynamo even open draaien is dan beter dan de vijs met veel kracht los proberen te krijgen.
Bij Lucifer zijn ze niet helemaal consequent geweest als het gaat om linkse of rechtse schroefdraad die in het huis zit om de delen uit elkaar te kunnen draaien.
Dat zal je even uit moeten proberen. Daar komt nog bij dat ook dat wel eens héél vast kan zitten en als je dan niet weet welke kant je op moet draaien dan kan dat wel eens lastig zijn.
Rustig beginnen en steeds de kracht een beetje opvoeren dan moet dat gaan lukken.
Als de delen van het huis gescheiden zijn dan kan je de magneet vasthouden en het contramoertje wat boven het wieltje zit losdraaien en vervolgens het wieltje zelf.
Let daarbij even op de ringetjes die op de as zitten.
Je kunt dan de as met de magneet uit het bovenste gedeelte van het huis trekken, schoonmaken en smeren.
Het is ooit al een keer gebeurd want het wieltje is niet origineel. Dat maakt niets uit maar daar kan je aan zien dat de dynamo al een keer 'groot onderhoud gehad heeft'.

Veel plezier en succes,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: dtnamo Lucifer

Bericht door JocoFoto »

Goede aanvullingen. Ik heb trouwens de indruk dat er een rubber kapje over het originele wieltje zit, maar zeker weten doe ik dat zo natuurlijk niet.

In ieder geval moet je alles even goed inspuiten met WD40 (of is er ander spul dat beter is voor niet-ijzer?) en een urrtje of meer laten intrekken zodat de oxiden en troep wat zachter worden. Niet alleen maakt dat het werk eenvoudiger, maar schroefdraad in zachtere metalen is erg kwetsbaar.

Overigens vraag ik me af van welk materiaal het dynamohuis is gemaakt. Het zal één of andere legering zijn. Feit is dat deze dynamo's altijd dof zijn, dat origineel niet waren, en heel erg slecht glanzend te krijgen zijn.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Denis waut
Berichten: 142
Lid geworden op: 31 mei 2013, 16.39

Re: dtnamo Lucifer

Bericht door Denis waut »

hallo jullie allemaal,

Super tof dat er zo snel zoveel reacties komen!
En ja 'vijs of schroef': zolang dat we elkaar verstaan, en dat maakt net de taal levendig ('k was er uiteraard zelfs niet bij blijven stilstaan, want normaal woord voor hier in België - Antwerpen).
Met jullie adviezen, ben ik stilletjes aan de dynamo begonnen: een beetje olie, ... maar dat hielp niet veel. Het zwart wieltje was effectief een rubber kapje; dat maar weggenomen, om het eronder metalen wieltje te ontdekken (is behoorlijk versleten, dus heeft wel wat gedraaid)!
Het contermoertje voorzichtig los gedraaid (twee stukjes spaken passen er net in de twee uitsparingen om er grip op te hebben); draad in de juiste richting. Dan het metalen wieltje losgevezen ... en de dynamo draaide perfect ?! Dit betekende dat het metalen wieltje te vast aangedraaid was. Wat minder vast aangevezen, en vast gezet met de contramoer. Indien in de toekomst het probleem zich nog voordoet, misschien een klein ringetje plaatsen, vóór het metalen wieltje erop te vijzen, zodat het meer op de as geklemd geraakt.
'k Heb weer 'licht'!

Prettig weekeinde verder!
Groeten,
Denis
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: dtnamo Lucifer

Bericht door Fotomaan »

Hoi Dennis,

Gefeliciteerd :P
Toch weer een hoop plezier van zo'n oud ding :!:

Er komt ook nog eens best veel stroom van die Baby's af.
Het zijn samen met de dynamo's van TMI mijn lievelingsdynamo's als het gaat om licht draaien en licht geven :P

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Plaats reactie