fietsen van Twickel

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
TheodK
Berichten: 412
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: fietsen van Twickel

Bericht door TheodK »

bedankt voor alle reacties.
ik heb inmiddels via internet ontdekt dat er een mooie poster is van New rapid /fa Goettsch uit Arnhem. in het rijksmuseum. zie zie http://www.rijksmuseum.nl/collectie/zoe ... p?id=RP-P-
hier zijn ook ansichtkaarten van gemaakt. zie http://www.zazzle.nl/nieuwe_snelle_rijw ... 8779265638

je kan via dit webwinkel trouwens ook kaarten van Fongers bestellen. Jos is dat wat voor jou?

groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
TheodK
Berichten: 412
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: fietsen van Twickel

Bericht door TheodK »

ik heb inmiddels van Velorama een copie van een heel interessante catalogus van New Rapid rijwielen van de firma Goettsch uit 1896 gekregen. Daar staat deze fiets van Twickel in. velorama heeft ook toestemming gegeven om deze op onze site te zetten. Er staat ook een heel leuk stuk inleiding in over de techniek van de fietsen uit die tijd. Ik zal deze catalogus volgende week scannen en op de site laten zetten.
hierbij alvast een opwarmertje.
Bijlagen
new rapid.jpeg
new rapid.jpeg (287.75 KiB) 6059 keer bekeken
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
TheodK
Berichten: 412
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: fietsen van Twickel

Bericht door TheodK »

Hans en ik zijn momenteel de drie fietsen van Twickel aan het restaureren/conserveren. Twee zijn inmiddels gedemonteerd. Ik heb enkele vragen over een aantal onderdelen van de Archipel girderframe fiets.

Het is mogelijk dat van Tilburg, de eigenaar van Archipel deze fietsen zelf monteerde van diverse onderdelen. het kan ook zijn dat hij de fiets min of meer compleet in Engeland bestelde.

de fiets heeft een Williams kettingwiel uit 1914. Dus dat zal wel ongeveer het bouwjaar zijn.
Op de stuurpen staat een merkteken dat ik niet thuis kan brengen. Op de lamphaak staat ook een onbekend merkteken. Kent iemand deze merktekens?

Het frame heeft het framenummer op de balhoofdbuis ingeslagen. kent iemand een engels merk waarvan dit een kenmerk is? De voornaaf is van The Quadrant maar dat wil niet meteen zeggen dat het frame ook van Quadrant is. het wijkt op onderdelen af van de Quadrant die in de databank van dit forum staat.

Op de achteras staat R.A.K gegarandeerd 32 . op de conussen staat ook G 32. Heeft iemand dit wel eens eerder gezien? zou dit een reparatienaaf uit 1932 kunnen zijn?

Al met al heel wat vragen.

groet Theo
Bijlagen
framenummer 37973
framenummer 37973
IMG_4217.jpeg (64.52 KiB) 5889 keer bekeken
achternaaf R.A.K. gegarandeerd 32
achternaaf R.A.K. gegarandeerd 32
IMG_4235.jpeg (134.62 KiB) 5889 keer bekeken
voornaaf "the quadrant"
voornaaf "the quadrant"
IMG_4215.jpeg (84.17 KiB) 5889 keer bekeken
stuurpen
stuurpen
IMG_4211.jpeg (86.11 KiB) 5889 keer bekeken
lamphaak
lamphaak
IMG_4208.jpeg (72.89 KiB) 5889 keer bekeken
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: fietsen van Twickel

Bericht door maartenB »

Hoe dan ook een buitengewoon fraaie fiets.
De gebruikte lugs lijken erg op de Quadrants van Alt die ik ken.
Maar het logo op de lamphaak zegt me niets.
groetjes!
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: fietsen van Twickel

Bericht door jrietveld »

Hallo Theo,

Interessante fiets! Ik kan de kenmerken maar moeilijk thuisbrengen. De girderframes waren populair tussen 1910 en 1915. Spatborden lijken origineel, gezien de dubbele stangetjes; wel bijzonder dat in die tijd al een voorspatbord met lange neus werd gemonteerd (Fongers deed dat pas in 1924, Burgers was heel vroeg daarmee: 1912).
Vraag me af of het stuur origineel is; uit de jaren '10 ken ik eigenlijk geen weer&wind sturen. De lamphaak lijkt verchroomd en is mogelijk ook in 1932 toegevoegd? De letters daarop lijken wel op de typografie die Sturmey Archer op de buisverstellers uit die periode aanbracht. Lak lijkt origineel van deze fiets?

groet, Jos
TheodK
Berichten: 412
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: fietsen van Twickel

Bericht door TheodK »

De lak is inderdaad origineel met de Archipel transfers nog grotendeels goed leesbaar. Het stuur weet ik niet zeker. In Engeland hebben ze volgens Hans al eerder celluloid overtrokken sturen gebruikt. Het kan natuurlijk ook een keer vervangen zijn.
De merktekens zouden toch iets moeten opleveren. Hierbij nog wat scherpere detailfoto's.
het stuur staat WB & S of WBT&S. De T lijkt gecombineerd met het anker.

op de lamphaak lijkt SR en dan ook nog & Z te staan. De lamphaak is wel vernikkeld en lijkt me wel origineel.
Bijlagen
merkteken op lamphaak
merkteken op lamphaak
IMG_4254.jpeg (110.91 KiB) 5798 keer bekeken
merkteken op stuurpen
merkteken op stuurpen
IMG_4253.jpeg (114.23 KiB) 5798 keer bekeken
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
TheodK
Berichten: 412
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: fietsen van Twickel

Bericht door TheodK »

Ik bedenk me nu dat SR &z waarschijnlijk Stokvis en zonen Rotterdam zal zijn.
Dat ondersteund wel de theorie dat van Tilburg deze fiets met onderdelen van verschillende leveranciers heeft gemaakt.

groet theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Plaats reactie