Tsjechische fiets Krelov Ultika

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
Martin H.
Berichten: 88
Lid geworden op: 20 jun 2012, 22.01

Tsjechische fiets Krelov Ultika

Bericht door Martin H. »

Hallo Allen,

vanaf mijn vakantieadres in Tsjechië een bericht van mijn laatste aankoop vandaag gekocht. Het betreft een herenrijwiel van het merk Krelov Utikal,
ik heb het vermoeden dat de fiets uit de jaren 1915-1925 is, het is een fraaie tot bijna originele fiets in onverprutste staat. Het is voorzien van een Glockenlager,stuurdemper etc. De spatborden zijn fraai. Ondanks dat de fiets voor mij te klein is kon ik hem niet laten staan. Heb op Altesrad ook al een posting gedaan om informatie te vinden over het merk. Vooral het crankstel is fraai van een fors formaat.

Groeten, Martin
Bijlagen
voorvork 3.jpg
voorvork 3.jpg (12.5 KiB) 9546 keer bekeken
stuurdemper 3.jpg
stuurdemper 3.jpg (12.49 KiB) 9546 keer bekeken
balhoofd 3.jpg
balhoofd 3.jpg (13.36 KiB) 9546 keer bekeken
crankstel 3.jpg
crankstel 3.jpg (16.7 KiB) 9546 keer bekeken
crankstel
crankstel
fiets 3.jpg (14.83 KiB) 9546 keer bekeken
Martin H.
Berichten: 88
Lid geworden op: 20 jun 2012, 22.01

Re: Tsjechische fiets Krelov Ultika

Bericht door Martin H. »

Hallo Allen,

de Tsjechische fiets die ik van de week kocht heeft een achternaaf van Torpedo gemerkt 27 4 Het frame is gemerkt U-2895 waar ik nu van uitga is dat de fiets gemaakt is in 1928 en waarschijnlijk fiets nr. 95 .
De fiets is voorzien van hiel banden. Er is wat werk aan de fiets, maar dat komt wel, het is een leuk model, met glockenlager (trapas) De achternaaf is redelijk mooi bewaard gebleven door de dikke vetlaag, nog redelijk wat nikkel kwam tevoorschijn. Morgen tussendoor de voornaaf reinigen. Wat mij opvalt is dat de fiets niet slecht gebouwd is en ik vermoed dat het een kleine fabrikant is geweest.

Groeten, Martin
Gebruikersavatar
Nick013
Berichten: 260
Lid geworden op: 12 nov 2012, 22.02
Locatie: Tilburg

Re: Tsjechische fiets Krelov Ultika

Bericht door Nick013 »

Mooi ding en gaaf tandwielblad! 8-)
Less is more :mrgreen:
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Tsjechische fiets Krelov Ultika

Bericht door JocoFoto »

Gefeliciteerd Martin. Een hele interessante fiets.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Tsjechische fiets Krelov Ultika

Bericht door Maarten Waarlé »

En het nikkelwerk ziet er nog niet zo slecht uit lijkt me.
De crank ziet er zo egaal uit .
Ik heb ook het idee dat de Tsjechen goede metaalbewerkers waren
en best een degelijke fiets konden bouwen.

Groet,
Maarten
Martin H.
Berichten: 88
Lid geworden op: 20 jun 2012, 22.01

Re: Tsjechische fiets Krelov Ultika

Bericht door Martin H. »

Hallo Maarten,

de fiets is in redelijke staat, het nikkelwerk van de naven is nog erg goed, vooral de voornaaf ziet er bijna als nieuw uit, er zat allemaal dik vastgekoekt vet met viezigheid op, zelfs de spaken zijn vanaf de naaf tot het midden nog redelijk vernikkeld. Het lakwerk is minder goed, Het crankstel is eigenlijk alleen heel erg aangekoekt met hard geworden vet. de vlekken poets je er redelijk goed vanaf, ga zo nog wat schoonmaakspullen halen voor de fiets en nog even naar de ijzerboer op zoek naar fiets gerelateerd spul. De staander is ook fraai, een mooi stukje gietwerk waarin je de fiets hangt. Verder nog een kleine fietsexpositie bezocht in Blansko waar ik momenteel zit. De fiets is wel te klein maar kon hem niet laten staan, het is echt jammer dat ik zo verdomd lang ben. Maar misschien is het iets voor 1 van mijn zoons. Nu nog op zoek naar een halbrenner stuur met stempelrem. Verder is de voornaaf gemerkt met P W B kleine P dan grootte W en kleine B. wie weet welk merk dit is?

Groeten, Martin
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Tsjechische fiets Krelov Ultika

Bericht door Maarten Waarlé »

Hallo Martin,

Aha, je zit nog Tsjechie!

Zou jij een hoge bi kunnen ophalen bij sterba?
Nee grapje, ik zit er wel op te kijken maar zou het je niet gaan vragen zo 1,2,3.

Ja de lengte van ons is niet altijd passend op fietsen maar ik ben toch fier op de bijna 2 meter.
Uiteindelijk zijn die fietsen met een 70cm frame toch het fraaist Martin!

Groeten,
Maarten
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Tsjechische fiets Krelov Ultika

Bericht door fietser »

PWB is Präzision-Werke Bielefeld, ook maker van de Durex terugtrapremnaaf. Tsjechische fietsen zijn inderdaad vaak fraai uitgevoerd, met mooie kettingwielen, kroonkappen, verchroomde lugs of geëtste platen erop.

Groeten,
Fietser
eska.jpg
eska.jpg (215.46 KiB) 9058 keer bekeken
Plaats reactie