sunbeam kettingkast

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
fgasthuys
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jul 2013, 14.38

sunbeam kettingkast

Bericht door fgasthuys »

Hallo

Sinds kort ben ik in het bezit van een Sunbeam damesfiets (vermoedelijk van rond de jaren 50).
Er moet een nieuwe binnenband in het achterwiel geplaatst worden doch het uithalen van het achterwiel is niet evident omwille van de vaste kettingkast. Alle suggesties of trics zijn welkom.

Met vriendelijke groet

Frank Gasthuys
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: sunbeam kettingkast

Bericht door JocoFoto »

Hallo Frank,

Kan je de kettingkast beschrijven cq een foto plaatsen? Er bestaan namelijk flink wat verschillende types kettingkasten.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
remurk
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 jun 2012, 21.42

Re: sunbeam kettingkast

Bericht door remurk »

Indien het een oliebadkettingkast is met aan de achterzijde een "dekseltje" aan de bovenzijde, dan moet de bagagedrager eraf (indien aanwezig) en dient de staande achtervork en het achterspatbord te worden verwijderd; je kunt dan het achterwiel naar boven toe uitnemen. Succes, Rutger
remurk
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 jun 2012, 21.42

Re: sunbeam kettingkast

Bericht door remurk »

In aanvulling op mijn eerdere suggestie: er bestaat ook een type met deelbare achteras. Groet,
Rutger
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: sunbeam kettingkast

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja precies,
Er zijn diverse systemen geweest.
Een ervan is dat de linker wiel moer geen moer maar een bout is
die eenmaal losgedraaid een ring aan de binnenkant tussen vork en naaf vrij laat komen waardoor je een binnen en/of buitenband daarlangs kan sturen. De achtervork heeft ter plaatse ook een naar buiten gestulpte vorm
Een ander systeem bij toepassing van BSA versnellingen in Sunbeam is een deelbare as waarbij een zelfde opening tussen vork en naaf ontstaat.

Zo als Jocofoto beschreef, een foto maakt mogelijk meer duidelijk.

Groeten,
Maarten
Plaats reactie