Juni 2013: Burco racefiets 1954

In deze rubriek staat iedere maand een andere 'vondst' centraal.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Juni 2013: Burco racefiets 1954

Bericht door JocoFoto »

Omdat ik de laatste tijd nogal into lichtgewicht-sportfietsen ben, komt deze wat oudere spot regelmatig terug in mijn dromen.

Deze liefdeloos achtergelaten racefiets versleet ik in eerste instantie als een afgetrapte jaren zeventig semi-racer:

Afbeelding

Aangetrokken door de overgebleven biezen -

Afbeelding

keek ik beter en ontwaarde tot mijn verrassing een Burco balhoofdplaatje. Iets dat ik normaal gesproken op zware zwarte retro-fietsen zie.

Afbeelding

Het driepoot-crankstel en de holle as (vermoedelijk beide van Stronglight) doen jaren vijftig vermoeden.....

Afbeelding

Net als de Simplex-achterpatten.

Afbeelding

En inderdaad is het Titan 'Maes Kint' stuur gemerkt 1954

Afbeelding

Dit was duidelijk een fiets uit de duurdere klasse; Reynolds 531 buizen, de balhoofdlugs zijn de 'Professional' van Nervex.

Nervex was een grote lug-producent in de vijftiger jaren. Ik ben het merk ook wel eens op een Simplex-bracket tegengekomen, maar het is vooral bekend van de lichtgewicht sportfietsen.

De Nervex-lugs werden geperst uit een buis, in tegenstelling tot oudere lugs die meestal gegoten werden. Het patroon werd daarna uitgestanst. Fietsenmakers konden vele patronen bestellen, elk voorzien van een nummer. Daarbij had de voor- en de achterkant een eigen patroon. Dus je kon patroon nummer 2 richting het balhoofd en patroon nummer 19 richting de horizontale buis bestellen. Dit soort nummers is nog wel eens te vinden op een kaal frame.

De normale serie heette Légère, één specifiek patroon was de professional, hier te zien op deze Burco. Omdat deze lug twee keer zo duur was als de Légère is het een goede indicator voor een dure fiets. Ik heb hem zelfs nog niet op een Joco gezien..... Opvallend voor de professional lug was, behalve het patroon, de verdikte rand bij de balhoofd cup.

Deze rand werd over het algemeen door Britse fietsenmakers weggevijld, omdat hij de lijn van de lug zou verpesten. Ook werd het profiel van de lug flink aangepast, om de eigen identiteit van het merk duidelijk te maken.

Fietswedstrijden waren zeer populair in Groot Brittanië rond de oorlog. In de jaren twintig was dit strikt op amateur-basis. Het was zelfs verboden een merknaam op de fiets te hebben. Zo ontwikkelden de fietsenbouwers aparte framekenmerken om ook zonder merkplaatje herkenbaar te zijn. Een extreem voorbeeld zijn de gegolfde buizen van Hetchins.

Ook met de lugs kon een bouwer zich onderscheiden. Lugs werden bijgevijld om nieuwe patronen te krijgen, lugs werden dunner gemaakt door vijlen voor gewichtsreductie of er werden extra gevijlde stukken metaal aan de lug gesoldeerd ter decoratie en 'versterking'.

Toppunt van artistieke vrijheid waren ongetwijfeld de 'bi-laminated' frames. In principe zijn dit lug-loos gesoldeerde frames, met als voordeel dat iedere hoek mogelijk is en ook afwijkende buisdiameters verwerkt kunnen worden. Om het contactpunt tussen de buizen te versterken werd een strip metaal aangebracht. Deze leek op een lug, maar is vaak nog verder opgewerkt dan lugs met uren vijlwerk. Ieder vorm was immers mogelijk.

Deze mode was halverwege de jaren vijftig voorbij en slechts een handvol merken leven voort in een niche-markt.

De Britse 'lightweights' van rond de oorlog behoren tot de technisch mooiste fietsen die ooit gemaakt zijn. Toppunt van vakmanschap en 100% handwerk. Er is een flinke schare (kapitaalkrachtige) liefhebbers die deze fietsen koestert. Zie vooral http://www.classiclightweights.co.uk voor meesterlijke voorbeelden, alhoewel de grens tussen kunst en kitsch af en toe ver gepasseerd wordt. Zo is het aannemelijk dat een patroon-lug sterker is dan een rechte lug wegens het beter verdelen van de krachten, maar je kan ook overdrijven........

Dit alles lijkt aan Nederland voorbij te zijn gegaan. Deze Burco is met zijn dure, maar volledig standaard onderdelen een topper in Nederland, maar zeker geen internationale voorloper.

Wellicht was het de calvinistische aard dat er hier geen markt was voor excentrieke en dure fietsen?
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Juni 2013: Burco racefiets 1954

Bericht door maartenB »

Goed verhaal!
En wat ga je nou doen met deze Burco? Briefje erop? Of staat hij al bij je thuis ;)
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Juni 2013: Burco racefiets 1954

Bericht door JocoFoto »

Bedankt Maarten!

Ik ga absoluut binnenkort op het adres aanbellen. De fiets ligt ondertussen niet meer op straat. Hopelijk is tie naar binnen gehaald en staat hij in de schuur in de weg ;)

Het zou een erg leuk project zijn.......
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Juni 2013: Burco racefiets 1954

Bericht door JocoFoto »

Er ligt een briefje in de brievenbus van de (ex-)eigenaren. Spannend!
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Gebruikersavatar
Bricoleur
Berichten: 34
Lid geworden op: 4 mar 2013, 18.38
Locatie: Utrecht

Re: Juni 2013: Burco racefiets 1954

Bericht door Bricoleur »

Ben benieuwd of je de fiets hebt bemachtigd.
In de kampioen van april 1964 vond ik een mooi stukje over Burco waarin melding wordt gemaakt van een Burco racefiets van 6,5 kilogram. (http://www.klassiekeracefiets.info/2013/03/26/burco/)

Groet,
Bart
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Juni 2013: Burco racefiets 1954

Bericht door JocoFoto »

Nee helaas, ik heb niets gehoord. Ik denk dat deze fiets verloren is gegaan. :(
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Gebruikersavatar
Bricoleur
Berichten: 34
Lid geworden op: 4 mar 2013, 18.38
Locatie: Utrecht

Re: Juni 2013: Burco racefiets 1954

Bericht door Bricoleur »

Jammer. Ik heb aardig wat Nederlandse (semi)racefietsen gehad maar nooit zo'n Burco. Is dus wel een zeldzaam beestje.
Plaats reactie