Schippers

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Plaats reactie
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Schippers

Bericht door fietser »

Kent iemand het merk Schippers uit Rotterdam? Er wordt op het moment een Schippers dames-sportfiets op MP aangeboden, volgens de Titaan-stuurpen van 1954 wat best kan kloppen. Advertentie 655946013. En voordat een van de moderatoren deze draad naar de voor elke discussie dodelijke rubriek "Aangeboden" verhuist - niet doen! - trek ik het breder.

Drie jaar geleden stond deze Schippers baanfiets op marktplaats:
schippers1.jpg
schippers1.jpg (48.2 KiB) 10608 keer bekeken
schippers2.jpg
schippers2.jpg (36.96 KiB) 10608 keer bekeken
Misschien weet een van de makers van http://www.klassiekeracefiets.info meer?

Om het nog wat ingewikkelder te maken: een pure sport- en racefietsbouwer kan Schippers niet geweest zijn. Bijna 20 jaar geleden kwam ik een Schippers-tandem tegen, een loodzwaar geval zoals eind jaren '30 gebruikelijk.

De hierboven genoemde Schippers damessportfiets lijkt mij uit de Frans-Belgische school te komen. Schitterende koplamp. Achterpatten met een derailleuroog waar een Simplex-derailleur in gemonteerd zit. Een echte rariteit deze fiets, en een mysterieus merk. Ik hoop dat iemand er iets meer over kan vertellen.

'
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Schippers

Bericht door HJvMontfort »

Wat leuk dat mensen dat opvalt!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Schippers

Bericht door JocoFoto »

Mij was deze fiets ook opgevallen, maar ik heb helaas te weinig kennis om hem met zekerheid te identificeren als iets bijzonders.

Maar deze mix van een transportfiets, een baanfiets en een 'Belgische' sportfiets maakt het tot een heel apart verhaal.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Gebruikersavatar
Bricoleur
Berichten: 34
Lid geworden op: 4 mar 2013, 18.38
Locatie: Utrecht

Re: Schippers

Bericht door Bricoleur »

Ik ben een van de moderators van www.klassiekeracefiets.info maar over Schippers hebben wij nog niet veel meer info. Lijkt me wel een onderzoekje waard dus als wij meer uitvinden over dit merk laat ik het zeker ook even weten op het Oude fiets forum.

groet,
Bart
Johnelst
Berichten: 3
Lid geworden op: 9 feb 2013, 09.21

Re: Schippers

Bericht door Johnelst »

Ik kocht vandaag een leuk damesfietsje om hiermee te trachten mijn vrouw ook eens enthousiast te maken voor deelname aan een retro toertochtje. Verkoper wist me te melden dat hij was benaderd door dit forum i.v.m. het merk. Schippers zegt mij, als verzamelaar van klassieke racefietsen, helaas ook niets. Wel ben ik inmiddels in het bezit van dit charmante sportfietsje. Zal deze wat aandacht en liefde geven en ben natuurlijk altijd benieuwd naar meer info omtrent dit Rotterdamse merk of betreffende framebouwer. Groet, John
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Schippers

Bericht door fietser »

Dit vind ik erg leuk om te horen. Een zeldzame sportfiets merk "buitenbeentje" die de weg naar een liefhebber/verzamelaar vindt. En bovendien niet zomaar een buitenbeentje maar een toch wel intrigerend merk.

Ik vraag me af of deze fiets zelfbouw was of dat Schippers het frame ingekocht heeft. Plaats eens goede foto's van de balhoofdlugs, het framenummer en de trapas, misschien is er dan meer te zeggen.

'
bobschippers
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jun 2013, 14.42

Re: Schippers

Bericht door bobschippers »

Het merk komt uit Rotterdam / Kralingen . Is begonnen als bakfiets bouwer .
Deze fiets zal een frans frame zijn dat hier gespoten werd en van merk werd voorzien.
Ook hebben ze racefietsen en baanfietsen gemaakt.
Mijn opa is met dit fabriekje begonnen en later door mijn vader voortgezet.
Gr. Bob Schippers
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Schippers

Bericht door fietser »

Erg leuk als mensen hier terechtkomen die er nog iets uit eerste hand weten! Weet u in welk jaar het bedrijf begonnen is en wanneer het eindigde (en waarom)? Was de oprichter P. Schippers of K. Schippers? Ik ben ook eens de naam van ene Jagtenberg als compagnon tegengekomen, weet u daar nog iets over?

'
bobschippers
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jun 2013, 14.42

Re: Schippers

Bericht door bobschippers »

De oprichter was K.C.Schippers samen met z'n broer als meubelmakerij . Mijn opa is later alleen doorgegaan als fietsfabriek . Data weet ik niet maar dat probeer ik te achterhalen . Jagtenberg zegt mij niets .
Gebruikersavatar
Bricoleur
Berichten: 34
Lid geworden op: 4 mar 2013, 18.38
Locatie: Utrecht

Re: Schippers

Bericht door Bricoleur »

Hoi Bob,

Mooi dat jij een en ander kan vertellen. Het merk Schippers was tot op heden een beetje een enigma voor ons. Nu geeft zoeken op 'Schippers' en 'Rotterdam' ook wel erg veel niet rijwiel gerelateerde hits op internet. Wij zouden graag het merk opnemen in de merkenlijst van ons blog over klassieke racefietsen (http://www.klassiekeracefiets.info).

Groet,
Bart
Plaats reactie