Zwabbertrapper aan Union-transportfiets

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
hans080
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 mei 2013, 20.58

Re: Zwabbertrapper aan Union-transportfiets

Bericht door hans080 »

Hoi,

Ergernis NR 1 wat mij betreft zijn vastgelaste componenten.
Vastlassen is een klant-heeft-geen-geld optie.
Kom maar op met die foto's en maten, zullen we eens zien of die as niet leverbaar is. Dat de meeste grossiers die niet meer hebben, is wel bekend.
Het bij trappers opvullen met blik of koper heeft nog nooit duurzaam gewerkt.

Groeten,
Hans080
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Zwabbertrapper aan Union-transportfiets

Bericht door Fotomaan »

Ik heb al menig trapas weer werkbaar gekregen door de as op te lassen en weer in de goede vorm te vijlen.
As demonteren (is krancks er af), in de bankschroef en al lassend zoveel metaal toevoegen dat er genoeg aan zit om het weer in vorm te kunnen vijlen.
Als het het erg is moet ie misschien even in de draaibank om hem weer mooi rond te krijgen. Dan even een spiebaan er in vijlen en klaar is Kees :P
Mij is het al een paar keer gelukt dus dan moet iedereen het kunnen ;)

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
ArjenB
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 jun 2013, 16.57

Re: Zwabbertrapper aan Union-transportfiets

Bericht door ArjenB »

Bedankt voor jullie betrokkenheid.

Ik heb de crank van de as gehaald en een paar foto's gemaakt. Het is wat lastig in beeld te krijgen, maar ik heb de indruk dat het toch niet zo heel verschrikkelijk is gesteld met de trapas. De diameter van de as is 15 mm. Misschien dat de spiebaan (zo heet dat toch?) oorspronkelijk wat krapper was, maar het is ook geen enorme holte.
trapasdichtbij.jpg
trapasdichtbij.jpg (263.05 KiB) 4919 keer bekeken
trapaszij.jpg
trapaszij.jpg (249.96 KiB) 4919 keer bekeken
De spie daarentegen ziet er vrij beroerd uit
spie.jpg
spie.jpg (393.87 KiB) 4919 keer bekeken
En de crank zelf is volgens mij ook wat uitgesleten
crank.jpg
crank.jpg (312.89 KiB) 4919 keer bekeken
Kortom, goed is het niet, maar ik geloof nooit dat de fiets total loss is. Dit moet toch te fiksen zijn?
Gebruikersavatar
Bricoleur
Berichten: 34
Lid geworden op: 4 mar 2013, 18.38
Locatie: Utrecht

Re: Zwabbertrapper aan Union-transportfiets

Bericht door Bricoleur »

Een fiets is wat mij betreft niet zo snel total loss. Je trapas is wel erg uitgevreten en ook het asgat in de crank lijkt me erg ovaal uitgelopen. Als je deze op een goede as zou monteren met een nieuwe spie gaat hij toch weer krachten op de spie geven die opnieuw vernelde slijtage van je trapas veroorzaakt.

Vervelend dat het zo lastig blijkt te zijn de goede onderdelen te bemachtigen. Ik zou als ik jou was de trapas even volledig demonteren en opmeten. Volgens mij zijn er zat forumleden die een schuurtje vol oude delen hebben liggen dus als je de juiste maten in een tekeningetje zet ga ik in ieder geval voor je kijken.

Wel jammer dat je de spie niet eerder hebt vervangen. De spie is namelijk ontworpen als opofferingsstuk. Merk je dat je aandrijflijn minder soepel loopt en zit de spie los, probeer het dan niet op te lossen door de oude spie aan te draaien maar vervang hem. Voorkomt een hoop ellende.
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Zwabbertrapper aan Union-transportfiets

Bericht door HJvMontfort »

Dit is zomaar gefikst!

Ik ben in Leeuwarden, ik heb spies liggen en je bent van harte welkom
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
fongers
Berichten: 187
Lid geworden op: 21 jun 2012, 20.48

Re: Zwabbertrapper aan Union-transportfiets

Bericht door fongers »

Oei die as is wel erg verleten.. De crank krijg je nooit meer mooi recht en goed vast op de as, het blijft wrikken.. Ik zou zowiezo de trapas vervangen voor een beter/nieuw exemplaar. Daar is nog wel aan te komen. De crank zou je denk ik nog wel kunnen gebruiken, eventueel met een stukje dun hard plaatmateriaal. Geen messing plaat gebruiken, dat is veel te zacht. Er kunnen behoorlijke krachten op het crank stel komen.

Veel succes.

Zomerse groetjes Mark
ArjenB
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 jun 2013, 16.57

Re: Zwabbertrapper aan Union-transportfiets

Bericht door ArjenB »

Beste Harrie,

Heel erg bedankt voor je aanbod. Ik zou het in ieder geval wel prettig vinden als jij als kenner van oude fietsen er even naar kijkt. Als een nieuwe spie niet voldoende zou zijn, kun jij mogelijk in elk geval helpen met het demonteren en opmeten van de trapas.

Kortom: waar en wanneer zou ik kunnen langskomen? Je kunt me privé bereiken via postfiets058@gmail.com
Plaats reactie