hoge bi

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
Plaats reactie
Martin H.
Berichten: 88
Lid geworden op: 20 jun 2012, 22.01

hoge bi

Bericht door Martin H. »

Hallo Allen,

voor diegene die nog een hoge bi zoekt voor het evenement van de oude fiets, zeg dan maar echt oude fiets zie hier:

http://www.ebay.co.uk/itm/Penny-Farthin ... 3a83611a92

Klein beetje werk maar dan heb je ook wat.

Groeten, Martin
Maarten Waarlé
Berichten: 2366
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: hoge bi

Bericht door Maarten Waarlé »

Ha Martin,
Ja dat is wel een ding waarmee je voor de dag kan komen.
En ,vrij zeldzaam, de huidige eigenaar weet nog iets van de oorspronkelijke eerste eigenaar. Dat is bij dat soort fietsen meestal verloren geschiedenis.
Het is iets waar we als liefhebbers meer bezig zouden moeten zijn;
fiets en geschiedenis bij elkaar houden.

Groeten,
Maarten
Martin H.
Berichten: 88
Lid geworden op: 20 jun 2012, 22.01

Re: hoge bi

Bericht door Martin H. »

Hallo Maarten,

geschiedenis en object, volgens mij een van de belangrijkste zaken bij conservering en restauratie van antieke objecten. De eigenaar van de hoge bi heeft ook nog een Crypto Bantam te koop, ook geweldig om te zien en misschien nog wel zeldzamer dan een hoge Bi. zie hier:

http://www.ebay.co.uk/itm/251312306407? ... 1423.l2649

Maar om terug te komen op de geschiedenis, volgens mij maakt dat ook een object waardevoller dan al die objecten zonder geschiedenis, In de kunstwereld hebben ze het dan over Pedigree (stamboom) Dat is iets zoals bij de fietsen van het Twickel, de Simplex fiets die Theo had van de oud burgemeester nu bij Kasper. De hoge Bi van Michiel uit Duitsland. al met al een wezenlijk onderdeel van de geschiedenis van een object, Bij sommige Bugatti's is de pedigree ook geheel duidelijk zo'n object gaat daardoor leven en geeft inkijk in zijn leven.
Dat maakt dat een object naast tastbaar ook begunstigd is met een ziel.

Ben benieuwd of wij verzamelaars ons altijd bewust zijn van de rol die wij in de levenscyclus van een Rijwiel vervullen.

Groeten, Martin

ps. ben blij dat er een flink aantal leden zijn die die liefde voor de geschiedenis van een Rijwiel en de liefde voor de geschiedenis een warm hart toedragen. :)
Maarten Waarlé
Berichten: 2366
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: hoge bi

Bericht door Maarten Waarlé »

Hallo Martin,

Die had ik nog niet gezien , die Bantam!

Ik heb eens op iets vergelijkbaars mogen rijden.
Ik vond niet dat het slecht ging.
Maar ik vraag me wel af of de jonge sportieve wielertoerist van die tijd op zo`n ding gezien wilde worden.
Voor mij heeft het een beetje een Daf 33 imago zo`n Crypto-Bantam. Ik kan er naast zitten.

Ja , je beschrijft het goed; het voorwerp, en z`n stamboom geven samen een meerwaarde.
Bij de Simplex van Theo/Kaspar is dat wel gewaarborgd door een stukje tekst en foto van de burgemeester maar met mondelinge overdracht gaat het dus steevast mis. Vandaar dat de vroegste fietsen inmiddels vaak ontdaan zijn van historie.
Er zal iets van een document bij een rijwiel moeten komen lijkt me.
We hebben het er al eerder over gehad. Mogelijk vanuit de rijdend erfgoed club.

E-bay Uk levert zo nu en dan nog wel eens fraaie dingen op, nog even terugkomend op de Bantam.
Laatst een girderframe van Royal Enfield op te halen in Liverpool. Of een Dursley Pedersen in onderdelen.

Binnenkort Beaulieu ,auto/motor/fietsen beurs.
Wie weet staat daar nog iets moois te staan.

Groeten,
Maarten
Plaats reactie