Hoe chroom herstellen?

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
union vederlicht
Berichten: 11
Lid geworden op: 2 aug 2013, 19.26

Hoe chroom herstellen?

Bericht door union vederlicht »

Hallo.

Ik heb een mooie Union vederlicht moment. maar de chromen stuurbeugel vertoont beschadigingen.
Is er een middel waarmee ik hem weer als nieuw kan maken?
Ik heb het al met Belgom chroompoets geprobeerd maar daarmee laat je het chroom alleen glimmen.

Een vriendelijke groet Van Wilfred
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Hoe chroom herstellen?

Bericht door asterduc »

Als het chroom beschadigd of verdwenen is, kun je dat alleen terughalen door opnieuw te laten verchromen.

Als het chroom mat is of als er roest op de beschadigingen zit, kun je dat weghalen door te polieren, al of niet met behulp van een product.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Hoe chroom herstellen?

Bericht door maartenB »

probeer het om te beginnen eens met een stalen 'soapy' schuursponsje of met een gewoon schuursponsje met VIM. We weten zonder foto's natuurlijk niet hoe slecht het chroom is. Maar verweerd chroom kun je vaak nog een heel eind ophalen.
succes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
union vederlicht
Berichten: 11
Lid geworden op: 2 aug 2013, 19.26

Re: Hoe chroom herstellen?

Bericht door union vederlicht »

Bedankt voor de reacties.
Ik heb het al geprobeerd om een foto te maken waarop het goed te zien is.

Maar omdat het chroom zijn glans nog wel heeft overtreft de glans de beschadigingen op de foto, en zijn de beschadigingen dus niet te zien.

Maar wat de beschadigingen betreft het zijn allemaal zeer kleine witte stipjes die over de volledige stuurbeugel zitten. Waaronder ik dit moet verstaan weet ik niet of het verweerd is of dat het gewoon ouderdom is weet ik niet.

Maar dof is het chroom niet.

Ik heb ergens gelezen dat wanneer de lak beschadigingen vertoont je er gewoon hamerite over kunt smeren, is er voor chroom ook een dergelijk middel of moet hij dan gewoon opnieuw verchroomd worden?

En waar zou je dat kunne laten doen, en kost dat veel geld?

Een vriendelijke groet van Wilfred
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Hoe chroom herstellen?

Bericht door HJvMontfort »

Wit? Dan zou je bijna denken dat hij naast een object gestaan heeft dat gespoten heeft, daardoor heeft mijn vaders Phoenix witte stippen :)
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Gebruikersavatar
velophile
Berichten: 437
Lid geworden op: 8 aug 2012, 22.00
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: Hoe chroom herstellen?

Bericht door velophile »

Beste Wilfred,

Roest is een verbinding van ijzer en zuurstof uit de lucht. Verbindingen met zuurstof noemen we in het algemeen oxides. Veel oxides vormen een gesloten laag en zijn daarmee een bescherming voor het onderliggende metaal. IJzeroxide in de vorm van roest, heeft als nadeel dat het geen gesloten laag vormt, maar schilfers. Deze hebben als extra vervelende eigenschap, dat ze meer ruimte in nemen. Ze drukken bestaande lagen lak en chroom eraf. Er zijn stoffen die chemisch reageren met ijzeroxide, en dit omzetten in een stabielere chemische verbinding. Dit kunnen aparte middelen zijn, maar bij Hammerite is dit al in de lak verwerkt. Helaas kunnen lakken van een andere fabrikant niet in combinatie met Hammerite gebruikt worden.
Verchromen kan alleen opnieuw op blank metaal. Onder de chroomlaag zit meestal een laag nikkel en daaronder weer een laagje koper als hechtingslaag. Het is dus niet alleen chroom! Er komen meer metaallagen op. Chroom zelf oxideert heel snel, maar chroomoxide is doorzichtig. Wat je ziet is blank nikkel.

Groeten, Wiel
union vederlicht
Berichten: 11
Lid geworden op: 2 aug 2013, 19.26

Re: Hoe chroom herstellen?

Bericht door union vederlicht »

Hallo

Als jullie even naar de bel kijken van de PTT fiets dan zien jullie allemaal stipjes, en dat doet zich dus ook op mijn stuurbeugel voorkomen.

Dus de bel van de PTT fiets 2 berichten onder mijn bericht.

Een vriendelijke groet van Wilfred.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Hoe chroom herstellen?

Bericht door maartenB »

Ja dat is gewoon een beetje verweerd, niks om je druk over te maken lijkt me.
Heb je het al met de schuurspons of soapy aangepakt? Daarna een beetje invetten met rijwielolie tegen het roesten.

groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Stephan
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 mei 2013, 12.26

Re: Hoe chroom herstellen?

Bericht door Stephan »

Inderdaad, wat Maarten al zei.

Ik heb het meeste chroomwerk weer netjes gekregen met een sponsje (staal) eigenlijk bedoelt voor pannen.
Daarna goed in de chroompoets gezet

De bel, en inmiddels ook wat andere onderdelen, zijn weer als nieuw.

Groeten,
Stephan
union vederlicht
Berichten: 11
Lid geworden op: 2 aug 2013, 19.26

Re: Hoe chroom herstellen?

Bericht door union vederlicht »

Allemaal heel hartelijk bedankt voor de reacties.

Ik zal het is gaan proberen met een schuursponsje.
En dan kijken we wel wat het resultaat word.

Groeten Wilfred.
Plaats reactie