Kunstwerk op basis van een oude Fongers

Voor alle off-topic zaken.
Plaats reactie
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Kunstwerk op basis van een oude Fongers

Bericht door Durabo88 »

Velen van jullie zullen dit niets vinden, maar ik vind het echt een prachtig kunstwerk.
http://link.marktplaats.nl/705427048

Goede manier van recycling wanneer origineel maken geen optie is.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Kunstwerk op basis van een oude Fongers

Bericht door jrietveld »

Je ziet het steeds vaker, wat oudere toerfietsen die in een soort retro-stijl commercieel 'fashionable' worden gemaakt. Op een andere manier zie je het bij oudere racefietsen die worden omgebouwd tot fixies. Ik vind het vermakelijk om te zien, maar fiets-historisch gezien grenst het aan misbruik (zeker als het om een Fongers gaat ...).

Jos
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 684
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Kunstwerk op basis van een oude Fongers

Bericht door wimjansen »

Natuurlijk is het mooi als een (zeldzaam exemplaar van een) fiets in de oorspronkelijke staat kan worden gerestaureerd. Het is een uitdaging om het aloude vakmanschap en de vernuftige vindingen, het stijlvolle design en de oorspronkelijke materialen weer in glorie te herstellen. Maar een aanpassing, als die recht doet aan het originele ontwerp heeft ook z'n charme. En gelukkig blijven er genoeg rijwielen en restaurateurs over om het erfgoed te bewaken. Doch als iemand in staat is op basis van een mooie, antieke fiets iets smaakvols nieuws te scheppen lijkt mij daar niets mis mee. Veel originele ontwerpen zijn trouwens voortgekomen uit modificaties van bestaande frames, onderdelen en motieven. Ideaal als er binnen De Oude Fiets ruimte blijkt te zijn voor "oude" én antieke fietsen die met plezier, zorg en creativiteit worden bewaard voor de toekomst.
DCR gaat nooit verloren....
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Kunstwerk op basis van een oude Fongers

Bericht door fietser »

Grappig opgemaakte fiets. Fongers-liefhebbers zijn er kennelijk in alle soorten en smaken :D En wat geeft het ook, een Fongers toerfiets van rond 1960 is niets bijzonders, daar kun je wel een beetje mee spelen. Alleen de prijs doet vermoeden dat de verkoper (eergisteren stond deze fiets toch al eens via "fietsenverkrachter" -excuses voor de krachtterm- Timmermans te koop?) het wel serieus neemt/meent. Ach, waarom ook niet, als er een markt voor is.

'
Gebruikersavatar
Nick013
Berichten: 260
Lid geworden op: 12 nov 2012, 22.02
Locatie: Tilburg

Re: Kunstwerk op basis van een oude Fongers

Bericht door Nick013 »

Ja, ik vind het soms ook wel cool, oude fietsen die een beetje aangepast zijn en retro gemaakt :mrgreen: Ik maak er soms zelf ook weleens een 8-) En net zoals fietser zegt, zo bijzonder is een Fongers fiets uit 1960 niet. Alleen wat ze er dan soms voor vragen, is bijna belachelijk :?
Maar wel vreemd, de fiets wordt nu onder 2 namen aangeboden, door een dame en dhr. Timmermans, allebei uit Nijmegen. Dus zal wel een en dezelfde zijn!
Less is more :mrgreen:
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Kunstwerk op basis van een oude Fongers

Bericht door Durabo88 »

Beste mensen,

Ik heb de dame in kwestie gemaild en zij plaatst advertenties voor bedrijven. Timmermans is de bouwer van deze fiets, die hier ook een bedrijf en website in heeft.
Als het kan probeer ik via hem een Sturmey Archer XL-FD naaf te bemachtigen. Die wil ik voor een toekomstig moderne fiets project gaan gebruiken.
Ik zit voor mijn moderne (jaren 80/90) Gazelle nog een beetje in dubio of ik SA Elite 7 (de zeldzame 7 speed naaf) in combinatie met een VT (voornaaf) ga gebruiken of dat ik kies voor de XL-RD5 (5 speed) en de XL-FD (voornaaf) ga gebruiken.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Teun Timmermans
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 dec 2012, 22.46

Re: Kunstwerk op basis van een oude Fongers

Bericht door Teun Timmermans »

Beste Forumleden,

Ik hoorde van het bestaan van dit topic via een klant van mij, we hadden het er namelijk over waar je de grens moet trekken tussen historisch correct herstellen/restaureren, of gewoon rijdend maken en zorgen dat de fiets tegen weer en wind kan. Dit is natuurlijk altijd heel persoonlijk. Ik had dan ook niet anders verwacht dat sommigen mijn fietsen een kunstwerk vinden en anderen ervan "walgen". Neem deze fiets als voorbeeld. er zaten verkeerde wielen in, de mooie achterdrager was op meerdere plaatsen kapot, zadel en handvatten waren niet meer aanwezig, verkeerde pedalen enz. Nou kon ik natuurlijk op zoek gaan naar al die onderdelen, maar ik vind dit persoonlijk ook geen zeer bijzondere fongers. ik vind het op zo'n moment leuker om de fiets weer rijdend te krijgen, maar ook te zorgen dat de fiets weer vele jaren meegaat. Dit hield in dit geval in: Schitterende bagagedrager moffelen, stangenremmen combineren met nieuwe SA naven, naafdynamo gebruiken voor de verlichting. rvs bevestigingsmateriaal, enz. Ik probeer altijd wel originele onderdelen weer werkend te krijgen.

Het zal misschien niet iedereens smaak zijn, maar je kunt nooit iedereen tevreden houden. En bovendien vind ik het ook leuk dat deze Fongers nu weer beschikbaar is voor het grote publiek dat niet de connecties heeft om een rijdende kant en klare Fongers te vinden. Ik vindt het juist leuk dat het grote publiek meer interesse krijgt voor oude fietsen, doordat ze ermee in aanraking komen via deze fashionable commercieel oude fietsen?

Als laatste zal ik jullie ook nog even geruststellen, ik zal nooit een complete oude fiets slopen om een Timmermans fiets te bouwen. Een mooie originele fiets zal ik ook gewoon intact laten vanwege het historisch belang. De basis van mijn fietsen zijn altijd fietsen waarvan teveel onderdelen zoek zijn, of waarvan bijvoorbeeld het frame een defect heeft, noem maar op.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Kunstwerk op basis van een oude Fongers

Bericht door asterduc »

dag Teun,

sympathiek dat je hier je verhaal doet.
Ik kan volledig in je denkwijze en beslissing in komen.
Zolang het een sloopfiets betreft en daarbij nog een exemplaar dat niet zeldzaam is, kan ik een re-make zelfs zeer waarderen.

Zelf heb ik ook een, zij het minder extreem, zijsprongetje gamaakt met een gesloopt Gazelleframe van 1961.
Gazelle 1961.JPG
Gazelle 1961.JPG (142.49 KiB) 6419 keer bekeken
Ik heb daar lange tijd gemengde gevoelens bij gehad, maar toch ben ik blij met de toen genomen beslissing. De fiets heeft werkelijk een nieuw leven bekomen in een iets gewijzigde gedaante.

Groeten,
Ed.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Plaats reactie