De oude Fongers HZ 70 & de grote mazzelaar!

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: De oude Fongers HZ 70 & de grote mazzelaar!

Bericht door Maarten Waarlé »

Arjan,

Nu weet ik niet hoe het bij die dubbeldekkers zit maar..
Fongers bouwde haar frames met een dikkere bovenbuis dan de andere fabrikanten.
Dat betekent dat een gemiddelde buisversteller eigenlijk niet netjes past op zo`n buis. de ogen waar de schroef door gaat
staan dan erg ver uit elkaar.
Allemaal geen ramp maar als je toch aan het zoeken gaat, meet dan even je bovenste bovenbuis op voor de maat van de strop.
Groeten,
Maarten
RVester
Berichten: 75
Lid geworden op: 17 nov 2012, 17.41

Re: De oude Fongers HZ 70 & de grote mazzelaar!

Bericht door RVester »

zo'n buisje op het stuur (ook torpedo) vind ik een prima alternatief, mits dreigang. maar ook die zijn niet dik gezaaid, heb ik door.
Dan is een Campagnolo buiscommandeur nog mooier. Dan hoef je je niet te verlagen tot bowdenkabels. Ook gemakkelijk aan te komen.
Fongers1952
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: De oude Fongers HZ 70 & de grote mazzelaar!

Bericht door Fongers1952 »

Je beste kans waar het Torpedo betreft is in Duitsland. Ik raad je aan om te zoeken op de Duitse E-Bay onder de rubriek verzamelen->Transport->Fietsen. Ik heb daar zelf ook al wat onderdelen gevonden en gekocht waar ik in Nederland niet aan kon komen. Succes

Gr, Peter :D
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 187
Lid geworden op: 3 okt 2012, 22.27
Locatie: ugchelen

Re: De oude Fongers HZ 70 & de grote mazzelaar!

Bericht door arjank »

nog sterker: de dubbeldekker heeft (nog) dikkere buizen dan mijn andere fongersen, maarten. 'k had dat, vergelijkenderwijs met mijn dr55 met sa-3, al vastgesteld. heb er nu, uit nieuwsgierigheid, even de schuifmaat op gezet: 28.8 mm vs 25.5.

dank voor de torpedo-tip, peter. als ik google op afbeeldingen, kom ik in de meeste gevallen ook in duitsland uit. ik zal zo (en regelmatig) eens e-bayen.

het (out of the box) idee om er een campagnolo-shifter op de zetten, parkeer ik even. ik ga als het even kan voor origineel en als dat niet lukt voor zo authentiek mogelijk.

groet, arjan
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 187
Lid geworden op: 3 okt 2012, 22.27
Locatie: ugchelen

Re: De oude Fongers HZ 70 & de grote mazzelaar!

Bericht door arjank »

even een korte update, zonder foto's. die volgen binnenkort.
heb deze week een paar -bescheiden- stapjes gezet. ben allereerst naarstig op zoek geweest naar een buisversteller. missie geslaagd: ik heb er vijf... één sa, 3 merkloze nos-dingen (model sa, maar dan met een schild zonder opdruk) en een torpedo (model 41) met stangen. met die laatste begonnen, want het doel was en is de werkelijkheid zoveel mogelijk te benaderen. dan wreekt zich toch mijn beperkte technische inzicht. heb een tijdje zitten klooien om het draadeind van de stift in het 'moerbuisje' van het stangenstelsel te krijgen. jullie raden het al (ik had er externe deskundigheid voor nodig): de stift is veel jonger (naaf dus ook) en past niet op de stang, want geen draad maar een (modern) kliksysteem. enfin, deze hobby maakt me ook wijzer!
trouwens: de stangen van het oude schakelsysteem zijn niet afgestemd op een reuzenfiets (die parallel aan de staande vork loopt is te kort), dus deze oplossing had cosmetische bijwerkingen.

enfin, uiteindelijk dus een knijpnippel bij de fietsenmaker gehaald, kabel inkorten, nos-versteller monteren (wat opbuigen om 'm over de dikke bovenbuis te krijgen, langere rvs-ijzerschroef erin) en klaar was klara. voor de finishing touch een nos-stuurbeschermer (vooroorlogs) over het stuur geschoven en een likje zwarte verf op de nieuwe schroef.

over finishing touch gesproken: gisteravond de kettingkast biesloos gemaakt. staat meteen een stuk beter. plak er waarschijnlijk binnenkort een transfertje op. dan op het balhoofd een oud/koperen fongersschild geplakt (met afgeknipte schroefkopjes) om het gemis van de transfer goed te maken.

tot slot had ik, kort voor de vakantie, het nikkelwerk (strop & vorkkroon) voorzichtig met een pannenspons bewerkt om de aluminiumverf weg te krijgen. redelijk gelukt met een betere uitstraling als resultaat, met hier en daar zelfs een restje nikkel.

in de wereld van de restaurateurs onder ons een paar kunstgreepjes, maar de fiets heeft weer een paar punten gewonnen. raak er steeds meer aan verknocht!

groet, arjan
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: De oude Fongers HZ 70 & de grote mazzelaar!

Bericht door jrietveld »

Ieks....een plaatje van 1965 of later op een rijwiel van 1929??
Mind your steps, Arjan!

groet, Jos
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 187
Lid geworden op: 3 okt 2012, 22.27
Locatie: ugchelen

Re: De oude Fongers HZ 70 & de grote mazzelaar!

Bericht door arjank »

voor je (en mijn) geruststelling: het is niet met 2-k gemonteerd, slechts een stukje kleefband...
ik begrijp dat de schildjes in '65 voor het eerst zijn gebruikt? dan is ie van de eerste jaren, want geen ic. daar heb ik dan nog wel op gelet.
waar ik mee worstel is dat ik de fiets eigenlijk wil voorzien van zijn merk; maar het plakken van een transfer over een met de hand aangebrachte verflaag vind ik ook geen echte oplossing.
maar houtje-touwtje is het ook niet, je hebt gelijk. ik zal het nooit meer doen!

hgr, arjan
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: De oude Fongers HZ 70 & de grote mazzelaar!

Bericht door jrietveld »

Ik zou dan een nieuw transfer aanbrengen (na de ondergrond vlak te hebben gemaakt). Als dat 'te mooi' is voor de fiets kun je het na uitdrogen wat bewerken.

groet, Jos
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: De oude Fongers HZ 70 & de grote mazzelaar!

Bericht door maartenB »

Mooi dat je er mee bezig bent!

Kom je hem over 2 weken showen op het kampeerweekend of op de zaterdag of zondag? Dat is niet ver van jou, toch?

Een paar dingen. Je kunt ermee doen wat je wilt, het is jouw fiets, het zijn nkel mijn gedachten bij deze fiets:
Die Torpedo schakelaar op de buis heeft twee stangetjes en een kettinkje ertussen. Die stangetjes zijn gelijk aan spaak 14 en de schroefdraad ook.
Ik heb de stang die langs de staande achtervork loopt al enkele malen met voorzichtig lassen verlengd met een spaak, omdat mijn fietsen ook zo hoog zijn. Dat is achteraf bijna niet meer te zien. Dat wil ik voor jou ook gerust even doen, als je graag wilt.

Handgeschilderde lak kun je met watervast schuurpapier 400 of 600 vaak heel mooi glad schuren. Dan met Commandant Groen polijsten en het lijkt net een mooie, oude lak. Daar plak je een Fongers transfer op, (een echte laktransfer die je nog wel kunt krijgen, NIET zo'n watergedragen replica transfer, formaat en kleuren zijn fout). Als de transfer helemaal is uigehard kun je die nog een beetje 'verweren' als je dat leuk vindt.

Succes! en het aanbod van de spatborden staat ook nog hoor.

groetjes,
Maarten B
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 187
Lid geworden op: 3 okt 2012, 22.27
Locatie: ugchelen

Re: De oude Fongers HZ 70 & de grote mazzelaar!

Bericht door arjank »

dank voor de tips, mannen!

voordat ik lak-stappen zet, zal ik 'm eerst eens aan jullie deskundige ogen blootstellen. ik vermoed dat de fiets behoorlijk verroest was toen ze 'm een jaar of 30, 40 geleden (schat ik) een tweede leven hebben gegund. onder het zwart zit nl. een rode grondlaag (ijzermenie, denk ik). ook de vorkkroon bijvoorbeeld is behoorlijk aangevreten. de spatborden konden waarschijnlijk in de oud-ijzerbak en zijn vervangen door andere oude schermen (gazelle?). maw als ik ga schuren wordt de fiets wellicht te rosé.

enfin, zoals gezegd organiseer ik een kijk-moment. of dat het kampeerweekend wordt, weet ik niet. heb wel zin, maar familieverplichtingen...
laat dat nog weten.

groet, arjan
Plaats reactie