Wat hangt er in de takel..: een Burgers Transportfiets

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
ChristRoffel
Berichten: 27
Lid geworden op: 3 jul 2012, 13.21
Locatie: Genemuiden

Re: Wat hangt er in de takel..: een Burgers Transportfiets

Bericht door ChristRoffel »

Fotomaan schreef:Super! Die foto van het rek. Ik kan me bijna niet voorstellen dat ik daar overheen gekeken heb.
Maandag eerst een Simplex ophalen dan ga ik daarna meteen kijken of het er bij mij ook op staat.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik heb er in ieder geval niet over heen gekeken.. :P
Nu ben ik wel benieuwd of het ook op die van jou staat..!
Maandagavond ga ik bij de omafiets kijken die ik in het Welk merk / bouwjaar is dit-topic geplaatst heb..
Voor mij nu nog een "merkloze" fiets.., maar je hoeft hier maar een framenummer te plaatsen en ze weten zo ongeveer door welke monteur de fiets in elkaar is gezet.. ;) :mrgreen:
Dat zal bij deze ook wel goed komen denk ik..

Gr. Christiaan
"Liever alleen op de fiets, dan eenzaam op een tandem." ;)
Gebruikersavatar
Eysfan
Berichten: 326
Lid geworden op: 5 jun 2012, 14.35

Re: Wat hangt er in de takel..: een Burgers Transportfiets

Bericht door Eysfan »

Hallo Christiaan,

Je hebt me een aardige puzzle bezorgd met dat D-nummer op je Burgers :shock: Op de foto kan ik er ook niets anders van maken, of er moet nog iets in de schaduw verborgen zijn waardoor het toch een R is.

Afgelopen jaar hebben we (Theo, Herbert en ik) behoorlijk wat onderzoek gedaan naar de door Burgers gebruikte framenummering. Het resultaat is dat we vanaf 1903 tot 1961 met behoorlijke zekerheid weten welk bouwjaar bij een bepaald framenummer hoort. Enige uitzondering is de R-serie, daarvan is de datering nog niet duidelijk.

De resultaten van dit onderzoek zijn te vinden in "Het Rijwiel" 2012/1 en in de onlangs verschenen Burgers special van "Het Rijwiel". Maar bij de vele nummers die we gezien hebben was geen enkel D-nummer!

Van de stempeling in je Torpedonaaf is niet veel meer te lezen. In elk geval is hij op zijn vroegst van 1929. Vanaf dat jaar werd de vogel door een dubbele cirkel ingesloten. Zie bijgaande foto van een iets minder ingeroeste naaf om te zien waar je het jaartal moet zoeken.


Je zult de naaf voor je er mee gaat rijden nog wel ter controle/smering uit elkaar halen. Dan zul je op de meeste onderdelen ook een jaartal vinden. Weet je ook meteen wat er ooit al aan is vernieuwd.

Groeten,
Sjoerd
Bijlagen
Torpedonaaf 1931.jpg
Torpedonaaf 1931.jpg (232.35 KiB) 3761 keer bekeken
Gebruikersavatar
Eysfan
Berichten: 326
Lid geworden op: 5 jun 2012, 14.35

Re: Wat hangt er in de takel..: een Burgers Transportfiets

Bericht door Eysfan »

Christiaan, nog voordat we het bouwjaar exact weten hierbij alvast een scan uit de Burgers catalogus van 1936:
Bijlagen
catalogus 1936 blz. 12.jpg
catalogus 1936 blz. 12.jpg (332.8 KiB) 3748 keer bekeken
ChristRoffel
Berichten: 27
Lid geworden op: 3 jul 2012, 13.21
Locatie: Genemuiden

Re: Wat hangt er in de takel..: een Burgers Transportfiets

Bericht door ChristRoffel »

Eysfan schreef:Hallo Christiaan,

Je hebt me een aardige puzzle bezorgd met dat D-nummer op je Burgers :shock: Op de foto kan ik er ook niets anders van maken, of er moet nog iets in de schaduw verborgen zijn waardoor het toch een R is.

Maar bij de vele nummers die we gezien hebben was geen enkel D-nummer!
KLIK voor een groter formaat op de afbeelding..
Afbeelding
Niets duidt op een R... :roll:
Eysfan schreef:Van de stempeling in je Torpedonaaf is niet veel meer te lezen. In elk geval is hij op zijn vroegst van 1929. Vanaf dat jaar werd de vogel door een dubbele cirkel ingesloten. Zie bijgaande foto van een iets minder ingeroeste naaf om te zien waar je het jaartal moet zoeken.
Kijk daar kan ik wat mee..!
Ik heb dus ook even een "leek" laten kijken naar de cijfers onder de cirkel..
En die zei 31, net als op jou foto... ;)
Die heb ik pas laten zien nadat hij had gekeken op de naaf..!
Ik ga in ieder geval nog proberen de naaf schoner te krijgen...! :|

Ook bedank ik je hierbij voor de scan van 1936. Toppie! :)
"Liever alleen op de fiets, dan eenzaam op een tandem." ;)
Plaats reactie