Juli 2013: Hoeveel oude fietsen zijn er eigenlijk in Nld?

In deze rubriek staat iedere maand een andere 'vondst' centraal.
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Juli 2013: Hoeveel oude fietsen zijn er eigenlijk in Nld

Bericht door fietser »

Hallo Jos,

Dat laatste heb je iets te serieus opgevat, het was al met mijn onderzoekje van 100 fietsen duidelijk geworden dat van de jaren '50/'60 fietsen niet meer veel op straat rondrijdt, en dat bevestigt alleen de indruk die ik al had, en anderen ongetwijfeld ook. Wel is ermee de gradatie van zeldzaamheid per decennium aangeduid, ofwel de terugloop in aantallen van moderne fietsen naar oud. Met een uitgebreider onderzoek zou je dat beter kunnen onderbouwen, maar op dit forum heeft sowieso niemand interesse in dat soort zaken. Het gaat om het verzamelen van fietsen.

Wat verzamelbaar materiaal betreft is er weinig meer in het wild te zien, zoals je al aangaf, al ben ik er iets minder pessimistisch over dan jij. De leuke naoorlogse spots zijn er nog wel, vraag het ook eens aan JocoFoto.
Het zou wel eens kunnen zijn dat inmiddels meer fietsen uit deze periode in verzamelaarshanden zijn beland dan vooroorlogs spul.
Dat vind ik een boeiende stelling. Ik durf er geen inschatting van te maken.
Trend van de laatste tijd is daarnaast dat steeds meer oud vaderlands materieel de landsgrenzen overgaat: 1. Indonesie, 2. Belgie, 3. Duitsland.
Indonesië is duidelijk. Maar België en Duitsland ook? Asterduc is wel een vervent verzamelaar, maar je zult toch vast niet alleen zijn collectie bedoelen? :mrgreen:

'
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Juli 2013: Hoeveel oude fietsen zijn er eigenlijk in Nld

Bericht door HJvMontfort »

Het probleem van fietsen die gebruikt worden is dat mensen hun oude fiets vaak oplappen en niet op de juiste manier, vrijloopnaven vervangen door Shimanonaven is iets wat nog altijd voorkomt, en dan is het moeilijk een eigenaar over te halen dit niet te doen. Overspuiten van mooie fietsen gebeurt ook nog altijd dus er blijft fiets-erfgoed verloren gaan wat mede door de prijzen in Nederland niet snel zou veranderen.
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Juli 2013: Hoeveel oude fietsen zijn er eigenlijk in Nld

Bericht door JocoFoto »

Ik heb het voordeel dat ik in Amsterdam woon. Veel mensen, een stad die een fiets bijna tot noodzaak maakt en geen ruimte in de woning om deze te stallen. Door de aantallen heb ik een grotere kans iets te vinden dan op het atation van Breukelen.

Aan de kant van de spotters denk ik dat menigeen meer oog heeft voor bepaalde populaire modellen (kruisframes enzo), terwijl er veel meer op straat staat. Vaak inderdaad vermomd met Shimano.

Qua focus van verzamelen vind ik dat de jaren vijftig meer te bieden heeft dan de jaren dertig (en twintig ook) dus vind ik het heel normaal dat er veel jaren vijftig fietsen verzameld worden. Ouderdom is gelukkig niet het enige criterium waarom iets interessant gevonde wordt.

Wbt leeftijdsverdeling op straat; ik zie de afname van jaren vijftig fietsen ook. Het is jammer, maar het hoort bij het leven. In die zin vind ik het niet een erg belangrijk aspect van de 'fietsenhobby'. Meer een wake up call om toch vooral fietsen uit die periode te koesteren of vast te leggen n het nog kan.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Gebruikersavatar
melfiets
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 aug 2013, 10.06

Re: Juli 2013: Hoeveel oude fietsen zijn er eigenlijk in Nld

Bericht door melfiets »

Als ik door Amsterdam en Utrecht loop kom ik zo af en toe ook eens een hele oude telling of impala tegen. En gezien mijn opa zijn oude fiets van voor de oorlog nog al die jaren achter in de schuur had staan geloof ik dat de geschatte nummers nog altijd uitgebreider mogen! Er zullen denk ik wel meerderen zijn die nog heel wat oude exemplaren ergens opgeslagen hebben! ;)
Groetjes Melie
Those who don't know history are destined to repeat it.
Plaats reactie