Belgische Simplex zoekt geboortejaar

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Lennert

Belgische Simplex zoekt geboortejaar

Bericht door Lennert »

Hey iedereen!

Ik heb dus een oud fietsje voor 'geen geld' op de kop getikt. Lees: gered uit de schuur op een boerderij ;)
Volgens de boerin, was het een fiets van haar grootvader van 92 jaar geweest. Geen idee hoe oud meneer was toen hij de fiets kocht. En of hij 'm zelf tweedehands had of niet...
Afbeelding
Veel roest, zoals je ziet. Maar dat maakt mij niet veel uit. Des te makkelijker de beslissing om hem totaal te herspuiten. Bovendien is het allemaal geen erge roest. Zeker geen rotte delen of laswerk :)
Afbeelding
Wat ik er nog van kan zien, is dat hij ooit groen moest geweest zijn. Niet noodzakelijk zijn originele fabriekskleur. De spatborden waren ooit chroom.
(nu helemaal groen geoxideerd)

Volgens het balhoofdplaatje, gaat het om een Simplex. Wat ik er van kan opmaken, staat er "Rijwielen Simplex Deposee".
Afbeelding
Ik kan echter nergens een gelijkaardige vormgeving voor een dergelijk Simplex plaatje terugvinden. Mogelijk is dit niet Simplex Amsterdam?
Afbeelding

Er zijn nog merktekens te vinden op de fiets. Het stuur en stuurpen, lijken me van Gitan (of Gitane?).
Afbeelding
Afbeelding

Op de kettingkast staat dan weer "varem" gemarkeerd.
Afbeelding

Op de spatborden staan de letters "GW" (omgedraaid?) in een soort van kroontje.
Afbeelding

De banden zijn 28".
Afbeelding

Verder heeft de fiets enkel een torpedo-achteras. Inclusief een smeernippel ;)
Ik heb nog geen serienummers ofzo kunnen ontdekken. Mogelijk komen die naar boven bij het schuurwerk.

Wat denken jullie? Is er een datum te plakken op deze fiets?
Alvast bedankt voor alle input!

Grtz,
Lennert
Laatst gewijzigd door Lennert op 9 sep 2013, 19.12, 1 keer totaal gewijzigd.
maartenB

Re: Simplex (?) fiets

Bericht door maartenB »

Ik gok zomaar dat er op het balhoofdplaatje staat

marque
SIMPLEX
deposee.

Dan is het een Franse fiets (dus geen Nederlandse Simplex) en zo ziet hij er ook uit. Jaren 50?? (wilde gok)

groetjes,
maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Lennert

Bericht door Lennert »

Bedankt alvast voor de info, Maarten!

Ik vond het ook al zo vreemd staan. 'Deposee' is duidelijk Frans, maar 'rijwielen' is Nederlands :?
Ik heb nog eens heel goed naar het plaatje gekeken. Maar ik kan er echt geen 'marque' of 'model' of wat dan ook uit opmaken.

Op foto is het nog onduidelijker dan in het echt, maar ik heb eens de contouren van de letters overtrokken.
Afbeelding

'Wiel' komt er redelijk duidelijk uit. Over de rest valt er te discussiëren.
Hoe dan ook, het blijft een vreemde combinatie. Mogelijk iets Belgisch ofzo? ;)
fietser

Bericht door fietser »

Er staat "rijwielen" op, zie hieronder, en het merk is inderdaad Belgisch, niet Frans.

Groeten,
fietser
simplex.jpg
simplex.jpg (14.01 KiB) 8162 keer bekeken
Lennert

Bericht door Lennert »

Geweldig! Het mysterie is weeral een beetje meer ontrafeld :D
Bedankt!

Heeft er iemand toevallig meer info over deze Belgische Simplex fietsen?
Hoe kan ik achterhalen welk type deze fiets is, hoe oud hij is,... ?
Alle info is welkom :mrgreen:

Via google kom ik voornamelijk uit bij de Amsterdamse/Utrechtse Simplex (uiteraard) en bij Franse derailleurs...
JocoFoto

Bericht door JocoFoto »

Fraaie fiets!

Er zijn zeker Belgische forumleden. Hopelijk pikken die dit topic op. Ik weet best wat van de Nederlandse Simplex, en zelfs het Franse onderdelenmerk. Maar wat betreft de Belgische variant ben ik geheel blanco.

Hooguit kan ik zeggen dat de fiets vijftiger jaren oogt.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Lennert

Re: Belgische Simplex zoekt geboortejaar

Bericht door Lennert »

Bedankt!

Ik hoop het ook dat iemand iets meer weet over dit merk. Ik heb dan maar alvast de titel veranderd om meer Belgen aan te trekken ;)

Ik heb me net een half uurtje beziggehouden met het demonteren van de fiets. Dat gaat alvast goed! Ondanks de roest, is er geen enkel boutje dat moeilijk doet of afbreekt. Dat heb ik bij diverse oldtimerauto's al wel anders meegemaakt :?

Een beetje kruipolie, een minuutje laten inwerken en klaar. Heerlijk, die ongecompliceerde techniek 8-)
Dat wordt een mooi projectje. Ik voel het...
Lennert

Bericht door Lennert »

Bij het demonteren heb ik een serienummer ontdekt op het frame:
Afbeelding
Voor zover ik kan zien, staat er
"Brevet
34756"

Iemand die hier iets mee kan aanvangen inzake datering?

Alvast bedankt! :mrgreen:
tsoezeroeleke

Bericht door tsoezeroeleke »

Laten we beginnen bij het begin DATERING 1950 - 1952
Het stuur is "TITAN" meest gebruikt in België
Het merk " SIMPLEX " werd geassembleerd bij MAERTENS ARTHUR te TIELT ( Belgische Stad )
De kettingkast " VAREM " werd op de meeste fietsen gebruikt in die jaren , ook de chroom spatborden of koper spatborden , dit was of oogde beter , want in een catalogus van 1952 stonden nog houten velgen en houten spatborden , maar deze markt bloedde langzaam dood.
Het enige nadeel aan Belgische fietsen is dat elke fietsenmaker zijn eigen merk fiets had en maakte ( 765 - tot op heden )en er geen boekhouding was van de serienummers.
Enkel de grote merken , en bekendste zoals " PLUM " " GROENE LEEUW" "POLE NORD" "F.N." ( Fabriqation Nationale - Herstal) Ik hoop dat je bij het demonteren van de fiets op de achternaaf (TORPEDO ) het jaartal terug vind meestal is dit de juiste datum van de fiets want de achternaaf of versnellingsnaaf werd zelden veranderd.
Grtjs tsoezeroeleke
tsoezeroeleke

Bericht door tsoezeroeleke »

Opgelet kuis de TORPEDO met een handstaalborstel en niet met de machine , en kijk met een loepe onder de adelaar links staat een getal .( voorbeeld 36 = 1936 )rechts een letter
grtjs tsoezeroeleke
Plaats reactie