Lijst van Belgische fietsmerken

Kom je wat moois tegen? Deel het!
Plaats reactie
Peter_L
Berichten: 127
Lid geworden op: 24 mar 2013, 17.25
Locatie: Schilde, België

Lijst van Belgische fietsmerken

Bericht door Peter_L »

Hallo mensen,

In bijlage een pdf- bestand met een lijst van Belgische fietsmerken, ingescand uit het boekje " Recueil du cycle et de la moto " uit 1953 en omgezet naar zoekbare tekst.

Peter
Belgische Fietsmerken 1953.pdf
(47.36 KiB) 3674 keer gedownload
Gebruikersavatar
pazzel
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 mei 2013, 09.08

Re: Lijst van Belgische fietsmerken

Bericht door pazzel »

Interessant! Bedankt voor de link en de moeite voor het omzetten :)
tsoezeroeleke
Berichten: 229
Lid geworden op: 2 jan 2013, 21.09

Re: Lijst van Belgische fietsmerken

Bericht door tsoezeroeleke »

Prachtige lijst ....maar waar haalde hij de informatie , deze lijst is veel te kort , en de supergrote merken heeft men achterwege gelaten "PLUME VAINQUEUR" - "GROENE LEEUW" - "AJAX" - "POLE-NORD" deze merken hebben onze "FLANDRIENS" gemaakt en gebracht waar ze nu staan .en ga zo maar verder....tot op heden zijn er 762 Belgische merken , iedere fietsmaker in België maakte zijn EIGEN merk , toen kon men nog aan fietsen werken.....heden is het de wegwerpmaatschappij,al vlug krijg je tegenwoordig te horen van fietsenmakers " niet meer te maken , een nieuwe aanschaffen" maar niets is minder waar ! Ik denk dat nu de dag van vandaag een fietsenmaker nog NOOIT een versnellingsnaaf open en van dicht heeft gezien , laat staan om die te maken!
tsoezeroeleke
tsoezeroeleke
Berichten: 229
Lid geworden op: 2 jan 2013, 21.09

Re: Lijst van Belgische fietsmerken

Bericht door tsoezeroeleke »

Natuurlijk dit op het forum plaatsen,van die reactie is gemakkelijk , ik hoor het al " wel plaats ze dan op het forum!!" Dit zou ik graag willen maar ik heb de toelating niet om dit te doen wat je wel eventueel kan doen is de Heer Amandt Ignace cotacteren de Voorzitter van d'Antieke Velookes te AALST - BELGIE deze man is daar al 35 jaar met vertrouwt met het opzoeken van Belgische Fietsmerken, en de leden van D.A.V.(afkorting)hebben allemaal deze lijst, ik incluis.
Indien de Heer Ignace akkoord zou gaan om deze op het FORUM te plaatsen zou dit toch een verrijking zijn dacht ik zo , maar deze vraag moet aan hem gesteld worden.
Grtjs
tsoezeroeleke
Peter_L
Berichten: 127
Lid geworden op: 24 mar 2013, 17.25
Locatie: Schilde, België

Re: Lijst van Belgische fietsmerken

Bericht door Peter_L »

tsoezeroeleke schreef:Prachtige lijst ....maar waar haalde hij de informatie , deze lijst is veel te kort , en de supergrote merken heeft men achterwege gelaten "PLUME VAINQUEUR" - "GROENE LEEUW" - "AJAX" - "POLE-NORD" deze merken hebben onze "FLANDRIENS" gemaakt en gebracht waar ze nu staan .
Hallo tsoezeroeleke,

Deze lijst is een momentopname uit 1953 en ik weet niet of hij voor dat jaar volledig was, maar AJAX en Pole Nord staan er wel degelijk op.
Allicht waren sommige merken in dat jaar reeds gestopt en zijn er nadien nog nieuwe bijgekomen.
Ik weet trouwens ook niet of je als handelaar of constructeur moest betalen om in dit boekje te worden opgenomen. Dat zou de lijst ook kunnen “uitdunnen" natuurlijk...

In ditzelfde boekje staan ook lijsten van fabrikanten van kaders, sturen, spatborden en alle mogelijke andere onderdelen. Daar zullen er ook nog wel tussenzitten die als kadermaker misschien weleens een serie volledige fietsen bouwden onder een bepaalde merknaam.

Enkele jaren geleden werkte ik mee aan het boek “ A-Z Der Belgische Motoren " waarin zo' n 220 merken werden opgenomen.
De " Recueil du cycle et de la moto " heeft een belangrijke rol gespeeld bij de opzoekingen en heeft enkele kleine merken waar niemand ooit van gehoord had opgeleverd. Uiteraard vooral uit- of rond 1953...

Peter
tsoezeroeleke
Berichten: 229
Lid geworden op: 2 jan 2013, 21.09

Re: Lijst van Belgische fietsmerken

Bericht door tsoezeroeleke »

OEPS te vlug van stapel gelopen , Ajax en Pole - Nord staan er wel degelijk op ( Pole - Nord Kruishoutem ) later in Deinze 150 meter van het welbekende merk "Groene Leeuw"
Grtjs tsoezeroeleke
Plaats reactie