Trapas gezocht (circa 145mm lang, Gazelle uit 1952)

Plaats reactie
zonneblom
Berichten: 4
Lid geworden op: 8 sep 2013, 23.00

Trapas gezocht (circa 145mm lang, Gazelle uit 1952)

Bericht door zonneblom »

Ik heb een Gazelle overgenomen in onderdelen. Echter de bijgeleverde trapas blijkt niet te passen omdat de linkercrank tegen de achterbrug komt. Ondanks veel zoekwerk heb ik nog geen trapas kunnen vinden voor mijn kruisframe uit 1952. De trapas is normaal gelagerd (1/4inch kogels) en heeft verbindingen voor spies.

Nu is het met trapassen een gepuzzel voor me de juiste maten te geven. Bij deze een poging. Een (enigszins) passende trapas zou de volgende maten ongeveer hebben (zie de onderstaande afbeelding):

A) 24mm of meer
B) ongeveer 58mm
C) 24mm of meer
D) ongeveer 145mm

De diameter van de trapas ter hoogte van de cranks 16mm, maar 17mm mag ook. Het mooist zou zijn als maat A gelijk is aan maat C, maar anders geen bewaar. Een trapas die enige roest of putvorming heeft op de kogelbanen, is geen groot bezwaar voor me want nu kan ik helemaal niets. Wie o wie heeft er een trapas? Tips waar zoiets te vinden is zijn ook van harte welkom
trapas gazelle 1952 probleem.jpg
trapas gazelle 1952 probleem.jpg (11.16 KiB) 5157 keer bekeken

Mvg Mark uit Utrecht
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Trapas gezocht (circa 145mm lang, Gazelle uit 1952)

Bericht door maartenB »

ik zal even voor je gaan zoeken. Je weet zeker dat het dit model trapas is ? Ik zou in een kruisframe een meer luxe trapas van het Thomson model verwachten. Die hebben ingeslagen cups in plaats van schroefcups.

groet,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
zonneblom
Berichten: 4
Lid geworden op: 8 sep 2013, 23.00

Re: Trapas gezocht (circa 145mm lang, Gazelle uit 1952)

Bericht door zonneblom »

Dag Maarten. Volgens mij gaf Gazelle rond die tijd aan de klant voor dit soort frames de keuze uit twee soorten trapassen:

*Standaardbrackets met 1/4 inch kogels, schroefcups, 16mm diameter trapas
*Tegen meerprijs brackets met grotere diameter en onder meer grotere kogels, ingeperste lagerschalen, 17mm diameter trapas

Ik vermoed dat op beide type brackets trapassen van 140 mm breedte werden toegepast. In mijn frame zit hoe dan ook een standaardbracket.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Trapas gezocht (circa 145mm lang, Gazelle uit 1952)

Bericht door maartenB »

Ik heb er een gevonden die ongeveer aan je eisen voldoet.
A en B kloppen, C is 31 mm. Diameter 15,8 mm. Lengte 145 mm.

Het is wel een gebruikte as met aan een van de kogelbanen enige stijtage. Dat kan ik op de draaibank opzuiveren als je wilt. maar zo'n zeldzame as zal het toch niet zijn??

groetjes,
maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
zonneblom
Berichten: 4
Lid geworden op: 8 sep 2013, 23.00

Re: Trapas gezocht (circa 145mm lang, Gazelle uit 1952)

Bericht door zonneblom »

Hallo Maarten. De as met gezuiverde baan zou me heel geschikt zijn. Of de as zeldzaam is durf ik niet zeggen. In ieder geval heb ik onder andere vrijwel compleet internet doorzocht op zo'n as, en niet gevonden. Een bezoek onder andere aan een aantal fietsenmakers in het Utrechtse leverde ook geen resultaat op. De enige mogelijkheid die ik kon vinden is het compleet vervangen van de trapas door nieuwerwets materiaal. Evt. heb ik een kleine aantal 2e hands fietsspullen te ruil (koplamp, dynamo, spatborden en dergelijke). Ook wat 2e hands bromfietsonderdelen van Sparta/ILO jaren 1960. Betaling voor de trapas is ook een optie.



Groet Mark
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Trapas gezocht (circa 145mm lang, Gazelle uit 1952)

Bericht door Michiel Röben »

Hoi Mark,
Ik heb ook een Gazelle kruisframe, uit 1938. Misschien leuk om eens af te spreken? Ik woon ook in Utrecht. Stuur anders maar eens een persoonlijk bericht

Groeten,
Michiel ;)
zonneblom
Berichten: 4
Lid geworden op: 8 sep 2013, 23.00

Re: Trapas gezocht (circa 145mm lang, Gazelle uit 1952)

Bericht door zonneblom »

Dag Michiel.

Mijn fiets rijdt op dit moment niet en ik ben denk ik nog een paar weken bezig hem in ieder geval rijdend te maken. Hij gaat dan weer gewoon de weg op in plaats van een museumstuk te zijn. Ik heb slechts met name het frame recent overgenomen en die is in het verleden overgespoten. Erbij zaten tal van losse onderdelen maar op de cranks na lijkt het er achteraf op dat vrijwel niets daarvan origineel is. Lijkt me hoe dan ook leuk eens af te spreken en je fiets te zien. Hoe een persoonlijk bericht kan worden gestuurd hier, kon ik niet achter komen.

Groet Mark
Plaats reactie