Hoi Maarten,
Wat Lea Francis bijzonder maakt is niet alleen de vroege techniek (ze waren de eerste met het remstangensysteem), maar ook de exclusiviteit van het merk; ze maakten slechts van 1898 tot 1914 fietsen en hebben daarna alleen (dure) auto's en motoren gemaakt. Er zijn maar weinig fietsen van dit merk overgebleven (in GB is er een grote LF Owners Club, waarvan maar een paar mensen fietsen hebben). Je hebt waarschijnlijk nu de enige LF fiets in Nederland!
Jos
Lea and Francis 1908
- Hans van de Stouwe
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53
Re: Lea and Francis 1908
Even tussendoor het zou een mooi onderwerp voor fietsen zijn op de Beurs in Vianen. Fietsen met aparte remsystemen en voor volgend jaar alvast verende fietsen.
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Hans van de Stouwe
-
- Berichten: 2349
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Lea and Francis 1908
Hallo Jos,
je hebt helemaal gelijk. Het remsysteem is ook erg goed uitgevoerd. En zeldzaamheid doet ook wat met een merk.
Lea & Francis zijn inderdaad vrij kort met fietsen bezig geweest
en hun ervaring komt deels van Singer waar Lea een belangrijke rol heeft gespeeld. Mijn 1909 Singer damesfiets heeft ook duidelijke overeenkomsten met de L&F fietsen.
Francis was bekend met productiemethoden en zou veel uit Amerika hebben gehaald qua fabricage technieken/machines.
Hij zou ook de uitvinder van de reflector zijn.
In het latere ontwerpen van automobielen zou dan weer een Nederlandse ontwerper een grote rol hebben gespeeld.
De aanvankelijke modellen liepen niet zo geweldig (als het gaat om verkoop) maar dat veranderde dus met het in huis halen van buitenlands talent.
Groet,
Maarten
je hebt helemaal gelijk. Het remsysteem is ook erg goed uitgevoerd. En zeldzaamheid doet ook wat met een merk.
Lea & Francis zijn inderdaad vrij kort met fietsen bezig geweest
en hun ervaring komt deels van Singer waar Lea een belangrijke rol heeft gespeeld. Mijn 1909 Singer damesfiets heeft ook duidelijke overeenkomsten met de L&F fietsen.
Francis was bekend met productiemethoden en zou veel uit Amerika hebben gehaald qua fabricage technieken/machines.
Hij zou ook de uitvinder van de reflector zijn.
In het latere ontwerpen van automobielen zou dan weer een Nederlandse ontwerper een grote rol hebben gespeeld.
De aanvankelijke modellen liepen niet zo geweldig (als het gaat om verkoop) maar dat veranderde dus met het in huis halen van buitenlands talent.
Groet,
Maarten
Re: Lea and Francis 1908
Wat een leerzaam en inspirerend forum-topic is dit weer. Dank Maarten (en anderen) voor het delen!
Groet, Sandra
Groet, Sandra