Gazelle Sport Licht

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Gebruikersavatar
velophile
Berichten: 437
Lid geworden op: 8 aug 2012, 22.00
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: Magneet 1955 dames sportfiets

Bericht door velophile »

Nou Henk,

Dit is dus een echte topfiets, met voor die tijd onderdelen van prof-niveau. Deze zat in de hoogste prijsklasse en is nog in zeer goede staat! Proficiat!

Groeten, Wiel
Gebruikersavatar
Lidnr13
Berichten: 398
Lid geworden op: 7 feb 2013, 20.13
Locatie: Bussum

Re: Magneet 1955 dames sportfiets

Bericht door Lidnr13 »

Beste Wiel,

Bedankt voor de uiteenzetting over Reynolds 531 en de reactie op de Magneet fiets. Die is sinds nieuw in de familie en gebruikt op een manier waar hij niet geschikt voor was n.l. voor boodschappen doen, ook in weer en wind. Hij is een keer bij Magneet gereviseerd en nadien nog weer eens bij de Weerd in Hilversum onder handen genomen. Toen is de derailleur en de aluminium lamphaak verwijderd en verloren gegaan.

Een paar jaar geleden heb ik de fiets weer zo veel mogelijk in de oude staat terug gebracht. Wel met een Magneet lamphaak, maar helaas niet van aluminium. Op een beurs vond ik nog zo'n Simplex derailleur, nadat ik al eerder zo'n steun daarvoor had bemachtigd. Onlangs heb ik nog zo'n derailleur - zonder steun - gekocht bij Guldentops,
Le Simplex
Le Simplex
P1000761.JPG (148 KiB) 5517 keer bekeken
Le Simplex
Le Simplex
P1000763.JPG (150.5 KiB) 5517 keer bekeken
Wat de fiets indertijd heeft gekost, weet ik helaas niet. Dat zal niet weinig zijn geweest!

Groeten van
Henk L.
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Gazelle Sport Licht

Bericht door JocoFoto »

Jouw familie had smaak Henk. Zeer bijzondere fiets en museaal. Fietser is de kenner wbt Magneet en hij zal de fiets zeker kunnen helpen dateren en foldermateriaal kennen/hebben. Ik sluit me aan bij Wiel met de felicitaties.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Gebruikersavatar
Lidnr13
Berichten: 398
Lid geworden op: 7 feb 2013, 20.13
Locatie: Bussum

Re: Gazelle Sport Licht

Bericht door Lidnr13 »

Het is me helaas niet gelukt om op de juiste manier over te gaan van het onderwerp "Gazelle Sport Licht" naar "Magneet 1955 dames sportfiets". Excuses daarvoor. Misschien kan de beheerder van het forum daar bij uitzondering - dat weet ik - nog iets aan doen. Bij voorbaat mijn dank.

Groeten van
Henk L.
Gebruikersavatar
berkers41
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 jan 2013, 18.24
Locatie: Koningslust (N-Limburg)

Re: Gazelle Sport Licht

Bericht door berkers41 »

Hou maar in ere! Het is een prachtige fiets.
De velgen/wielen lijken nog in topstaat, Henk.
Of zijn die 'n keer vernieuwd?
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
Gebruikersavatar
Lidnr13
Berichten: 398
Lid geworden op: 7 feb 2013, 20.13
Locatie: Bussum

Re: Gazelle Sport Licht/Magneet 1955 dames sportfiets

Bericht door Lidnr13 »

Hallo Jacques,

Ik zie nu dat je in je photostream een Locomotief TdF Touring 1955 heb staan die dezelfde stijl heeft als de Magneet.
De fiets is een keer bij Magneet gereviseerd, maar ik dacht niet dat er toen andere wielen in zijn gekomen. De velgen waren wel grijs/zwart uitgeslagen, maar ik heb ze weer aardig weten op te knappen.
De Locomotief heeft het zelfde type Simplex derailleur zo te zien, met zo'n beugeltje aan het frame.
Nog maar een paar plaatjes:
Magneet 1955
Magneet 1955
P1000742.JPG (173.14 KiB) 5462 keer bekeken
Magneet 1955
Magneet 1955
P1000750.JPG (161.5 KiB) 5462 keer bekeken
Magneet 1955
Magneet 1955
P1000751.JPG (175.5 KiB) 5462 keer bekeken
De fiets is door mij niet echt gerestaureerd, maar schoongemaakt, geheel gedemonteerd en van nieuw vet voorzien.

Groeten van
Henk L.
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Gazelle Sport Licht

Bericht door fietser »

Deze Magneet is de meest luxe en meest bijzondere Nederlandse jaren '50 sportfiets die ik ken. Ik heb hem al een paar jaar geleden bij een clubrit mogen bewonderen. Het bouwjaar is niet 1955 (er staat wel 55 in het framenummer, ik weet het, maar dat is niet het bouwjaar); de fiets is van 1950 of 1951. Erg bijzonder zijn naast de holle Stronglight-trapas incl. crankstel vooral de Mafac-cantilevers; die waren toen volgens Wikipedia nog niet lang op de markt. Ik verbaas me een beetje over de RVS-spatborden van Weinmann. Die ken ik anders alleen van fietsen van 1955 en jonger. Misschien een gevolg van de revisie bij Magneet? De Lucifer-dynamo is zeker niet origineel en past ook niet bij de koplamp.

Deze Magneet moet een "ML Super” zijn, de duurste sportfiets die Magneet toen maakte. Folders waren er toen helaas nog niet, alleen prijslijsten. Uitgerust met derailleur en knijpremmen kostte de ML Super in 1951 als damesfiets 291 gulden. De cantilevers zullen nog wat extra’s gekost hebben maar worden niet vermeld. Kleur was bij Magneet in de prijs inbegrepen.

Groeten,
fietser
Plaats reactie