Onder stoom in Utrecht

Voor alle off-topic zaken.
Plaats reactie
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Onder stoom in Utrecht

Bericht door Michiel Röben »

Hallo Forumleden,
Gisteren zaten we heerlijk te luieren in onze tuin onder het genot van een koude witte Chardonais wijn en we hoorden op de achtegrond het gefluit van stoomfluiten.
Nu horen we dit wel vaker omdat we vlak aan de Oosterspoorbaan wonen en dat is de oude Giflijn langs en door Utrecht. Dit spoor gaat langs station Maliebaan en daar is ook een van de oudste fietspaden van Nederland en het startpunt van de ANWB gesticht aan de Maliebaan in 1885.

Ik kreeg een ingeving om even met de hoge bi en met gepaste kleding mee te rijden samen met Kaspar Hanenbergh. Kaspar op zijn Seidel & Naumann xframe hard tire safety en ik op de door mij Adler gedoopte hoge bi naar de eerste bezitter van mijn fiets.

Het was nog even flink doortrappen om aan te kunnen sluiten bij de stoet stoomvoertuigen die al waren vertrokken vanaf station Maliebaan waar het spoorwegmuseum al sinds jaar en dag gevestigd is.

Gesponsord door de Chardonais durfte ik de rit wel aan en wonderwel ging het als van zelf. De eerste stukken tot aan de Maliesingel ging het nog over asfalt maar binnen de singel werd het wegdek echt 19e eeuws en dat had ik nog niet echt geoefend.

Ik had me voorgenomen om de tocht te volbrengen zonder vallen en gevaarlijke manoeuvres. Het was een leuke maar wel een beetje spannende tocht tussen al die stomende en stampende machines.

Na de Lange Nieuwstraat was het steeds op en afstappen omdat er begeleiding was van agenten op de fiets en die schoten echt niet op.

Veel bijkijks onderweg met deze tijdgenoten van de stomende machines en veel foto's onderweg.

Bij aankomst op het Maliebaan station na de rit nog even een foto voor het station en napraten met de machinisten van de soms enorme machines. Ik kwam al snel tot de conclusie dat alle verzamelaars hobbiisten eigenlijk het zelfde zijn. alleen soms zijn de machines wat groter en heb je een enorme vrachtwagen nodig om hem weer te verplaatsen.

Het was een goeie oefening om eens met verkeer om je heen te fietsen en het viel achteraf best mee. Ik voeg nog wat foto's toe ter lering ende vermaak.

Groeten,
Michiel ;)
Bijlagen
de bestuurder in het pak 1.jpg
de bestuurder in het pak 1.jpg (465.7 KiB) 6020 keer bekeken
en Amerikaanse replica stoomfiets er bij.jpg
en Amerikaanse replica stoomfiets er bij.jpg (227.87 KiB) 6020 keer bekeken
Amerikaanse stoomauto 1.jpg
Amerikaanse stoomauto 1.jpg (222.73 KiB) 6020 keer bekeken
Bij het Maliebaanstation 1.jpg
Bij het Maliebaanstation 1.jpg (452.88 KiB) 6020 keer bekeken
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 684
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Onder stoom in Utrecht

Bericht door wimjansen »

Het was inderdaad weer een spectaculair evenement. Trouwens, er staan ook echt oude fietsen binnen. En ik was er ook, met ánders gespaakte wielen...
Bijlagen
sorry, 2013
sorry, 2013
Spoorwegmuseum rit 2012.jpg (361.94 KiB) 6016 keer bekeken
DCR gaat nooit verloren....
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Onder stoom in Utrecht

Bericht door maartenB »

Erg leuk om te zien, zowel de fiets avonturen van Michiel als je stoomhobby, Wim.
Ik ben ook gek van stoom. Afgelopen zomer nog meegereden op een stanley steamer van 1911, in Engeland. Gaaf!


Trouwens Michiel: deze rubriek wordt enkel door clubleden gelezen. Mocht je willen dat dit breder wordt gelezen, dan zou ik het naar de 'koffieklets' kunnen verplaatsen voor je.
groetjes en tot zondag!
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Onder stoom in Utrecht

Bericht door Michiel Röben »

Ha maarten,
Dat is prima. ik heb nog steeds moeite met het plaatsen van nieuwe berichten.
Dat wil er nog niet goed in. Maar goed, als ik het hoge bi rijden onder de knie kan krijgen dan ook dit nog wel.

Het was best wel spannend tussen dat stoom gebeuren te rijden. Een mooie verkeersoefening met behoorlijk wat op en afstapmomenten. en langzaam rijden vlak achter grote stoomwals... Ugge ugguhhh. Was al een beetje zwart aan het worden.

Groeten,
Michiel ;)
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Onder stoom in Utrecht

Bericht door Michiel Röben »

Wim, wat jammer dat ik je misgelopen ben. Hadden we toch nog even gezellig koffie kunnen drinken in het Spoorwegmuseum. Zo te zien werd je machine goed warm...

Groeten,
Michiel

p.s. Ik vind stoom ook machtig mooi om naar te kijken. Ik heb nog mijn eerste stoommachientje uit mijn jeugd. Alleen wild ik in mijn jeugd alles uit elkaar halen en toen is er een schroef onder het kijkglas afgebroken en ik mis mijn schoorsteen. Toch maar eens opknappen, het is een leuk ding.

Groeten Michiel ;)
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Onder stoom in Utrecht

Bericht door Maarten Waarlé »

Michiel,
leuk te lezen dat je volledig op het grote wiel bent.
Het oefenen in de straat ligt achter je zo te lezen!

Gaaf hoor. En tot zondag

Maarten
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Onder stoom in Utrecht

Bericht door Michiel Röben »

Hai Maarten,
Ja het ging allemaal goed. We moesten ons haasten omdat de stoet al vertrokken was. Misschien daardoor dat ik wat minder voorzichtig ben gaan rijden. Je wordt ook elke keer wat sterker op de fiets. Ik ben wel gaan trappen vanaf horizontale stand van de pedalen maar ben er niet zeker van dat ik dat constant doe. Ik merk dan wel het verschil van de druk op het stuur. Ik kan inmiddels ook al met een hand los, maar niet te lang bijvoorbeeld om even richting aan te geven.
Het zal wel gaan dit weekend. Ik verheug me er al op net als de anderen die komen. Dat beloofd een leuke meeting te worden. Misschien een clubfoto maken zoals die oude clubs dat deden. of naast elkaar op de fiets. of gewoon de fietsen om ons heen.

Tot zondag dan weer,
Michiel ;)
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: Onder stoom in Utrecht

Bericht door gerritkan »

Hallo Michiel.

Goed hoor zo,n rit door een drukke stad .
De ritjes die ik gemaakt heb waren over zo rustig mogelijke wegen .
De klinkers zijn vervelend om over heen te fietsen , lijkt net als of je geen snelheid kan maken .
Ik moet ook nodig binnen kort weer eens op pad met de Hoge .
Kom helaas dit weekend niet had m'n vriendin al beloofd naar de Tweed Ride te gaan toen ik later pas ontdekte dat gelijk met de Hoge bi dag is .

Groet Gerrit
Plaats reactie