Plagiaat in de fietswereld? (vele foto's!)

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Plagiaat in de fietswereld? (vele foto's!)

Bericht door JocoFoto »

Het Locomotief kruisframe is, als ik het goed begrijp, het enige kruisframe dat in Nederland ontworpen is. Zeker is dat het een tijd lang een enorm succesvol model is geweest, want ik denk dat het het kruisframe is dat ik het vaakst in de rekken zie (alhoewel ik natuurlijk vooral in Amsterdam kijk dus meer kans). Zou Locomotief haar succes hebben beschermd met een patent?

Als geheugensteuntje:

Afbeelding

In de loop der jaren ben ik twee hele merkwaardige fietsen tegengekomen, waarbij het er op lijkt dat de maker een graantje van het succes van Locomotief heeft geprobeerd mee te pikken.

Fiets 1 - een 28" fiets die verder niets met een sportfiets heeft uit te staan (rechte lugs, platgeslagen achterpatten, dikke losse achtervork). Geen framenummer te vinden overigens........

Afbeelding

De maker heeft bedacht dat de extra buisjes kunnen dienen om een kabel door te voeren:

Afbeelding

Achteraanzicht. Geen lugs of verfijne constructie zoals bij Locomotief, gewoon vier buisjes kats ertussengesoldeerd.

Afbeelding

Fiets 2:

Afbeelding

Hele dunne buisjes (of is het draad), niet gelugd maar gewoon vastgesoldeerd. Of dit iets met de sterkte van het frame doet?

Afbeelding

Ook hier weer de fragiele buisjes. Wel een mooi gedetailleerde achtervork (maar opnieuw verre van een sportmodel).

Afbeelding

Achter zijn de buisjes vastgezet met het boutje dat ook de achtervork fixeert:

Afbeelding

Wél een framenummer:

Afbeelding

Opvallende stuurbocht, doet sportief en oud aan:

Afbeelding

Puntspatbordje, typisch voor fietsen net voor en net na WOII. Oud model dynamo lijkt het? (kent iemand dit type?)

Afbeelding

Wat denken jullie ervan? Plagiaat? Zijn bij fiets 2 de draadjes later toegevoegd om de fiets interessanter te maken?
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Gebruikersavatar
Eysfan
Berichten: 326
Lid geworden op: 5 jun 2012, 14.35

Re: Plagiaat in de fietswereld? (vele foto's!)

Bericht door Eysfan »

Het lijkt er inderdaad op dat de makers van deze twee fietsen mee wilden liften op het succes van Locomotief. Zou Locomotief geen patent gehad hebben op zijn kruisframe? De eerste plagiaat-fiets benadert de vorm van het origineel heel duidelijk. De tweede is een echter een bijna-parallel-frame, dus sterk genoeg zonder de twee buisjes. Het zou me niet verbazen als de twee 'buisjes' van massief ijzer zijn. Qua rij-eigenschappen zullen deze twee fietsen niet te vergelijken zijn met het origineel. Mooi dat je ze op de foto hebt vastgelegd want interessant zijn ze zeker.

Sjoerd
Plaats reactie