Ballonbandenfiets

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Ballonbandenfiets

Bericht door maartenB »

DCR is inderdaad een Rotterdams Rijwielmerk. Benzo komt me ook bekend voor, is ook uit die hoek. Kijk eens naar het framenummer en maak er een duidelijke foto van.
groetjes,
maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
Eysfan
Berichten: 326
Lid geworden op: 5 jun 2012, 14.35

Re: Ballonbandenfiets

Bericht door Eysfan »

Dit kon wel eens een Belgische fiets zijn. Dergelijke frames kom je daar vaker tegen. Ook de vorm van de vorkkroon is meer Belgisch dan Nederlands.

Sjoerd
JvanD1973
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 sep 2013, 19.11

Re: Ballonbandenfiets

Bericht door JvanD1973 »

Helaas is bij mij het balhoofplaatje pleite
Ik zou graag een foto willen zien van de balhoofd plaatjes van de Mol en Benzo. Op mijn fiets is het balhoofdplaatje ook weg.Maar wat ik me kan herinneren zitten er driegaatjes voor het bal hoofd plaatje. Mijn fiets staat nu niet thuis dus kan ik het niet cotrolleren.
JvanD1973
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 sep 2013, 19.11

Re: Ballonbandenfiets

Bericht door JvanD1973 »

Kijk eens naar het framenummer en maak er een duidelijke foto van.
De fiets is nu niet hier. Het achterwiel krijgt een nieuw as en word door een fietsen maker opnieuw gespaakt. Maar als ik heb terug heb zal ik zeker foto´s maken en hier posten.
Gebruikersavatar
Nick013
Berichten: 260
Lid geworden op: 12 nov 2012, 22.02
Locatie: Tilburg

Re: Ballonbandenfiets

Bericht door Nick013 »

JvanD1973 schreef:
Helaas is bij mij het balhoofplaatje pleite
Ik zou graag een foto willen zien van de balhoofd plaatjes van de Mol en Benzo. Op mijn fiets is het balhoofdplaatje ook weg.Maar wat ik me kan herinneren zitten er driegaatjes voor het bal hoofd plaatje. Mijn fiets staat nu niet thuis dus kan ik het niet cotrolleren.
Ik heb er van iemand weleens wat foto's van gehad, dat moet er dan zo uit zien ;) Bij de Mol zit het met 2 nagels vast.
Bijlagen
DeMOLcamelback2.jpg
DeMOLcamelback2.jpg (61.77 KiB) 7226 keer bekeken
de mol camelback3.jpg
de mol camelback3.jpg (61.19 KiB) 7226 keer bekeken
Less is more :mrgreen:
Martin H.
Berichten: 88
Lid geworden op: 20 jun 2012, 22.01

Re: Ballonbandenfiets

Bericht door Martin H. »

Hallo Allen,

hier een afbeelding van het balhoofd van De MOL uit Ossendrecht, komt uit de catalogus van 1936.

zie hier: http://www.flickr.com/photos/78501498@N00/7136495683/

Groeten, Martin
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Ballonbandenfiets

Bericht door fietser »

Ik meen ergens iets gelezen te hebben over ballonbanden
Deze hier?
www.rijwiel.net/ballonbanden_n.htm
In Nederland noemen we dit bij mijn weten een camelback fiets ... Maar het is een typisch Belgisch model met het kroonstuk zonder kapje. Dus het zou me niet verwonderen als de Nederlandse merken die dit type fiets leverden hun frames in België inkochten.
Ik vind met name de voorvork ook erg Belgisch uitzien. Veruit meeste camelbacks die je nu nog tegenkomt zijn van begin jaren '50 en allemaal met zo'n Belgische vorkkroon. Maar vreemd genoeg zijn ze qua framenummer verschillend: de nummers staan op verschillende plaatsen of bij sommige exemplaren is er helemaal geen nummer ingeslagen. Ook heeft de trapas soms trekbouten aan de onderkant en soms niet. Daarmee kunnen deze fietsen natuurlijk nog steeds bij één Belgische framebouwer vandaan komen maar het maakt het wel minder waarschijnlijk.

Voor de vooroorlogse camelback-fietsen is het een ander verhaal, die werden denk ik echt door verschillende Nederlandse fabrikanten gebouwd. En in het buitenland ook natuurlijk. En of de Belgen hem uitgevonden hebben... daar mag bij gebrek aan harde feiten iedereen geloven wat hij of zij wil ;)

Groeten,
fietser

'
tsoezeroeleke
Berichten: 229
Lid geworden op: 2 jan 2013, 21.09

Re: Ballonbandenfiets

Bericht door tsoezeroeleke »

Ja , natuurlijk laat ik dit ook in het midden....wie heeft deze fiets écht uit gevonden , in Antwerpen zweren ze bij hoog en laag dat het "ARAMIS" is....maar nergens iets terug te vinden! eens vragen aan Guldentops
Maar dit is mijn "ezelsgat" een fiets geassemleerd in Mechelen en het merk is " DOCKX " volledig origineel , en zo laat ik hem....rijd super !
Met ballonbanden 26 x 2.00 x 1.75
Grtjs tsoezeroeleke
Bijlagen
originele "DOCKX" fiets (Ezelsgat)
originele "DOCKX" fiets (Ezelsgat)
openingsrrit fietsen 2012 025.jpg (72.01 KiB) 7177 keer bekeken
JvanD1973
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 sep 2013, 19.11

Re: Ballonbandenfiets

Bericht door JvanD1973 »

Mooie fiets. ;)
Gebruikersavatar
Nick013
Berichten: 260
Lid geworden op: 12 nov 2012, 22.02
Locatie: Tilburg

Re: Ballonbandenfiets

Bericht door Nick013 »

er wordt er nu eentje aangeboden op MP: http://link.marktplaats.nl/726775312 :mrgreen:
Less is more :mrgreen:
Plaats reactie