Sturmey Archer S 5 naaf

Plaats reactie
remurk
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 jun 2012, 21.42

Sturmey Archer S 5 naaf

Bericht door remurk »

Gezocht: Sturmey Archer versnellingsnaaf type S 5, bij voorkeur inklusief originele bedieningsmechanismen, -schakelaars en kabels. Rutger Murk, E: rutger@familiemurk.nl , T: 0651 968418
peterl

Re: Sturmey Archer S 5 naaf

Bericht door peterl »

De S5 serie bestaat uit een 3 tal naven.
De S 5 , S 5-1 en de S 5-2 .
Het verschil zit in de manier van bediening van de 2 zonnewielen. Trekken en duwen vanaf de linkerkant.

m.vr.groet

peter langemeijer
remurk
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 jun 2012, 21.42

Re: Sturmey Archer S 5 naaf

Bericht door remurk »

Klopt; ik heb voorkeur voor het oudste type, dus met bediening aan beide zijden, vanwege de datum van het frame waarin hij komt. Groet, Rutger
Gert V.
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 mar 2013, 11.23

Re: Sturmey Archer S 5 naaf

Bericht door Gert V. »

Misschien een wat late reactie, maar toch:

Alle oude Sturmey Archer 5 versnellingsnaven, de S5, S5.1, S5/2 en AT5, hebben een dubbele bediening. Het verschil zit 'm er in dat bij het eerste type, S5, links geschakeld wordt door middel van een zgn. bell-crank + duwstaafje en rechts via het bekende kettinkje. Bij de latere types is de bediening zowel links als rechts door middel van een kettinkje. De S5 is volgens mij moeilijk compleet met bell-crank te vinden. De S5.1 had betrouwbaarheidsproblemen, welke zijn opgelost met de introductie van de S5/2. De AT5 is een S5/2 met trommelrem.

Ik heb zelf een fiets met de S5/2. De originele shifters van deze naven zijn zonder uitzondering dramatisch. Ik schakel daarom links met een fritie-shifter en rechts met de bekende 3-speed shifter. Zie ook:
http://sheldonbrown.com/sturmey-archer/s52.html

Ik heb de mijne in nieuwstaat via marktplaats gekocht en meen me te herinneren dat deze persoon ook nog een gebruikte had liggen. Als je belangstelling hebt zoek ik het even voor je na.

Groet, Gert
remurk
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 jun 2012, 21.42

Re: Sturmey Archer S 5 naaf

Bericht door remurk »

Ik hoor het graag , Gert. Alvast bedankt voor nadere info.
Groet,
Rutger
peterl

Re: Sturmey Archer S 5 naaf

Bericht door peterl »

Het schakelen bij een SA naaf van planetendrager naar ringwiel geeft problemen omdat de benen van de sterclutch onder de nokken van het ringwiel klem kan zitten. Als er nu een kunststof trigger of stuurversteller is gemonteerd ,snijdt de kabel in het kunststof en de afstelling is verschoven. Gebruik daarom stalen stuurverstellers en zorg er voor dat overschakelen zonder kracht op de pedalen geschied.De sterclutch kan dan niet gaan klemmen en de stuurversteller blijft heel.Sturmey heeft hiervoor speciale handels op de stuurpen gehad.
Gert V.
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 mar 2013, 11.23

Re: Sturmey Archer S 5 naaf

Bericht door Gert V. »

Weer iets geleerd over het hoe en waarom! Ik wist niet dat er betere shifters op de markt geweest waren dan de 2-kabelige duimschakelaar voor op het stuur en de buiscommandeur-achtige uitvoering met veel plastic. Deze vinden zal wel een kwestie zijn van goed zoeken.
In ieder geval werkt de door mij gebruikte oplossing voor mij prima.

Heb inmiddels een mail gestuurd, als ik een reactie heb laat ik het weten.

Groet, Gert
Gert V.
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 mar 2013, 11.23

Re: Sturmey Archer S 5 naaf

Bericht door Gert V. »

Rutger, je hebt een pb.

Groet, Gert
Plaats reactie