Gepoetst!

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Gepoetst!

Bericht door Fotomaan »

Wat een beetje poetsen al niet vermag!
De fiets is nagenoeg gebleven zoals ik hem heb overgenomen.

De achterste bagagedrager is niet meer.
De contramoer van het balhoofd was aan de bovenkant een beetje opengescheurd. Die heb ik weer dichtgeknepen en heb een piepklein stukje van de binnenbalhoofdbuis afgezaagd.
De assen van de pedalen waren krom. Die zijn vervangen door nieuwe.
De liggende achtervork stond aan de kettingkant een beetje naar buiten dus die heb ik gericht.
Een van de voorvorkpoten stond een beetje naar achteren. Die staat nu ook weer goed.
Wielen staan mooi in lijn en tijdens de proefrit zonder spatborden of bagagerek kon ik rechtop blijven zitten zonder mijn handen aan het stuur.
Er zaten slagen in de wielen en bij het voorwiel waren die er zo uit maar het achterwiel heb ik helemaal los gezet en weer opnieuw gespaakt. Ik moest wel een paar nieuwe spaken toevoegen omdat er een paar gebroken waren.
Er zitten nog kleine oneffenheden in de velg maar een kniesoor die daar op let.
De achternaaf was nog heel mooi van binnen. Alles mooi glad en niet echt veel mee gefietst of geremd.
De conen en kogels van het voorwiel zijn vervangen door nieuwe.
Ik heb er een 3/16" achtertandwiel opgelegd maar dat moet nog een beetje ingereden worden. Je kan het horen. Niet dat het hinderlijk is maar nieuwe tandwielen maken in het begin altijd een beetje herrie. Het ligt niet aan de ketting of de diameter van de rollen. Die heb ik nagemeten. De kettinglijn is ook in orde.
De transfers zitten er nog gedeeltelijk op. Ook op het kettingscherm.
Ik had nog een dynamo van TMI (is Tegelsche Metaalwaren Industrie) liggen met het Juncker logo er op.
Van de koplamp weet ik niet wat voor merk het is.
De banden zijn van Rubena.

Curioos is dat er geen framenummer te bekennen is.
Ik heb echt alles afgezocht. De fiets is niet overgelakt dus de cijfers kunnen niet dichtgelakt zijn.

Aan de aansluitpunten voor het achterlichtsnoertje, de trapas, het achterlicht en de cijfers 57 op de achternaaf doen vermoeden dat 1957 daadwerkelijk het bouwjaar van de fiets is.

Het is een laag frame van 58cm dus Sandra gaat er op fietsen als ze in Tilburg is.
Nou nog een bel en hij is weer goed voor de volgende vijftig jaar.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Bijlagen
CHW_53871.jpg
CHW_53871.jpg (333.74 KiB) 3486 keer bekeken
CHW_5390.jpg
CHW_5390.jpg (218.51 KiB) 3524 keer bekeken
CHW_5376.jpg
CHW_5376.jpg (192.23 KiB) 3524 keer bekeken
CHW_5369.jpg
CHW_5369.jpg (235.46 KiB) 3524 keer bekeken
CHW_5341.jpg
CHW_5341.jpg (157.94 KiB) 3525 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Fotomaan op 3 aug 2012, 08.25, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Gepoetst!

Bericht door HJvMontfort »

Ik houd totaal niet van transportfietsen maar ik ben bij deze om! Wat een topfiets man!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Nicolas
Berichten: 206
Lid geworden op: 19 jun 2012, 22.12

Re: Gepoetst!

Bericht door Nicolas »

Erg mooi!
Meestal zijn deze exemplaren uit de wederopbouw moe,versleten en afgedankt.
Deze is de dans ontsprongen,nooit meer wegdoen!
Gr.Nico
Plaats reactie