Beetje doorheen kijken.

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Beetje doorheen kijken.

Bericht door Fotomaan »

Je moet er af en toe ook wel een beetje doorheen kijken.

"Voor en na"

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Bijlagen
CHW_5376.jpg
CHW_5376.jpg (192.23 KiB) 5346 keer bekeken
CHW_5306.jpg
CHW_5306.jpg (282.91 KiB) 5346 keer bekeken
CHW_5341.jpg
CHW_5341.jpg (157.94 KiB) 5346 keer bekeken
CHW_5288.jpg
CHW_5288.jpg (199.7 KiB) 5346 keer bekeken
CHW_5340.jpg
CHW_5340.jpg (159.33 KiB) 5347 keer bekeken
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Beetje doorheen kijken.

Bericht door Durabo88 »

Beste Charles,

Ja, mooi eindresultaat hoor. Gelukkig viel het met de draaiende delen allemaal mee. Zat er achter geen breed tandwiel op dan? Hoeveel tands heb je er nu opgedaan?
Gelukkig is het matte weer van de fiets af, moffel hoort te glimmen zoals dat vroeger ook het geval was.
Ik zie dat je net als ik vergeet je handen af te vegen, voordat je de witte banden monteert. De vingers staan er nog op namelijk.

Met vriendelijke groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Beetje doorheen kijken.

Bericht door Fotomaan »

Hoi Yorick,

Ja, alleen de conen en kogeltjes van het voorwiel heb ik moeten vervangen. Daar kwam echt een raar geluid uit.
Er lag een 1/8" tandwiel achterop maar er zat wel een 3/16" voorop met dito ketting natuurlijk.
De verhouding is nu 44-20 en dat trapt lekker weg.
En die banden wassen wel weer schoon als het een keer regent. En anders maar een keer met een sopje er langs. Ze zullen met de tijd toch wel een beetje verkleuren. Ze zijn ook wel erg 'crème' nu ze nog nieuw zijn.
Ik ben erg blij met de fiets. Je krijgt ze niet alle dag nog zo goed maar hij is ook betrekkelijk jong vergeleken me de gemiddelde leeftijd van transportfietsen die voorbij komen.
Ik heb wat dat betreft wel een paar keer geluk gehad. De laatste fietsen van mijn verzameling waren de FAMA, de Simplex en nu deze Juncker. Allemaal nog topfietsen.
Er moest overal wel wat aan gebeuren maar dat viel allemaal nog al mee en die Owatrol behandeling werkt goed.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Elibert van Dalen
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

Re: Beetje doorheen kijken.

Bericht door Elibert van Dalen »

ziet er weer gelikt uit!! oke jij gebruikt owatrol.
ik gebruik altijd poetsolie. glimmen ze ook mooi van.
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s :!:
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Beetje doorheen kijken.

Bericht door Fotomaan »

Hoi Elibert,

Een van de eerste keren dat ik met een oude fiets bezig was kwam ik er achter dat kogellagervet ook niet verkeerd is om je fiets mee te poetsen.
Er ging ooit een soort gebruiksaanwijzing rond waarin werd geadviseerd om gezwarte of gefosfateeerde spaken 'zo nu en dan' met een in olie gedrenkte doek te poetsen. Anders waren ze natuurlijk niet roestvrij.
Er werd gewoon van uit gegaan dat er onderhoud gepleegd moest worden. Dat is er door de tijd heen een beetje vanaf gesleten. Net zoals oliepotjes op naven en trapassen bijvoorbeeld.

Ik heb wel eens een transportfiets letterlijk 'uit de klei getrokken'.
De boer die hem aan mij verkocht vertelde met onvervalst accent dat een mengsel van klei, vet en olie beter was dan welke verf dan ook.
Dat was een autodidact zullen we maar zeggen.

'k Heb gisteren toevallig mijn tweede blikje Owatrol gekocht. Het eerste is drie jaar meegegaan.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Plaats reactie