onderdelen voor Triumph

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Maarten Waarlé
Berichten: 2347
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

onderdelen voor Triumph

Bericht door Maarten Waarlé »

Beste groep,
Al enige tijd hangt bij mij een Triumph herenfiets aan de muur.
Door Maarten B uit England mee genomen en door diverse diensten over en weer bij mij beland.In 2010 bij een
fietsweekend in Zoetermeer was ik in de gelegenheid om een Triumph damesfiets te kopen. In eerste instantie om deze te slopen voor de herenfiets maar wegens te mooi is dit niet door kunnen gaan (Oordeel zelf aan de hand van de overzichtfoto van de damesfiets).
De fiets die als voorbeeld dient
De fiets die als voorbeeld dient
Triumph dames 1919.JPG (519.07 KiB) 9102 keer bekeken
Dan dus maar zelf onderdelen maken... en de damesfiets is dan wel een prachtig voorbeeld natuurlijk!

Ik heb de gekartelde balhoofdmoer en het parkeerslotje na gemaakt. zoek de verschillen!(zijn die er?)
Nog van wat dichter bij
Nog van wat dichter bij
Triumph balh voorbeeld.JPG (350.42 KiB) 9102 keer bekeken
Balhoofdmoer en parkeerslot ,nu nog wat vernikkelen
Balhoofdmoer en parkeerslot ,nu nog wat vernikkelen
triumph balh moer resultaat.JPG (353.06 KiB) 9102 keer bekeken
Het parkeerslotje heeft een exentriek deel dat je met het hendeltje tegen de balhoofdcup aan draait.
Om dit op een draaibank te maken heb je eigenlijk een onafhankelijk in te stellen vierklauw (draaibank-inspankop)nodig om de as exentrisch in te kunnen in spannen maar ik werk met een stukje metaal tussen een van de drie klauwen en dan krijg je ook een exentrisch draaiend asje wat je op dikte kan afdraaien.
De groeven /kartels in de ring zijn gemaakt door een kartelwieltje met rechte vertanding half op haar kant in te spannen in de beitelhouder.
Kartelwieltje in schuine stand heeft haar werk gedaan
Kartelwieltje in schuine stand heeft haar werk gedaan
Triumph balh moer.JPG (297.16 KiB) 9102 keer bekeken
Ik wist niet of dit werken zou maar blijkbaar wel dus. je krijgt zo een diagonale kartel.

Ontzettend leuk om een fietsonderdeel na te maken en in het geval van deze zeldzame rijwielen ook een must.
Ik vraag me af hoe het zou zijn om zelf ooit eens een roadster met begin 20e eeuwse alure te maken. Moet kunnen met de juiste apparatuur.
Nog wel wat te doen aan de herenfiets
Nog wel wat te doen aan de herenfiets
Triumph dames en heren.JPG (590.35 KiB) 9102 keer bekeken
Groet,Maarten
josrietveld

Re: onderdelen voor Triumph

Bericht door josrietveld »

Heel mooi Maarten, echt vakwerk.
Wat me opvalt aan deze fietsen is dat boven op de lange en sierlijke balhoofdstrop een erg platte conusmoer zit, waaronder de binnenbalhoofd niet bepaald mooi uitsteekt; was dit de oorspronkelijke constructie en zo ja hoe zou je dat verklaren?

Prima idee trouwens om eens een sjieke A-klasse toerfiets (best of all worlds) na te bouwen; de merknaam ligt voor de hand: "Waarle te Waalre' (jammer hoe jullie dorp zo in de publiciteit moest komen).

groet, Jos
Durabo88
Berichten: 2530
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: onderdelen voor Triumph

Bericht door Durabo88 »

Beste Maarten,

Wederom klasse arbeid van den vakman! Het zou mij geweldig lijken om ook ooit deze vaardigheden te beheersen.
Zowel het parkeerslotje en de balhoofdmoer heb je exact weten te kopiëren. Ik zie de verschillen niet.
Leuk dat je jezelf ook tijdens je werk ertoe weet te zetten om foto's te maken, dat is iets wat bij mij vergeten wordt.
Ga je de herenfiets nog stralen en moffelen? Of is de lak nog te redden? Mooi model spatborden op het herenmodel trouwens. Een hoekige variant van het kattenrug spatbord.

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: onderdelen voor Triumph

Bericht door Fotomaan »

Hoi Maarten,

Inderdaad beter om de damesfiets niet te demonteren voor onderdelen.
Ze ziet er nog veel te goed uit.
Leuk dat je onderdelen zelf kunt maken. Ik zou ook wel een draaibank tot mijn beschikking willen hebben maar dat is er nog niet van gekomen.
Het zijn ook geen dingen die je maar even ophaalt en neerzet.
Ik moet het nog steeds doen met een haakse slijper, vijl en bankschroef. Dat heeft ook wel iets maar werkt niet zo goed als een draaibank.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Martin H.
Berichten: 88
Lid geworden op: 20 jun 2012, 22.01

Re: onderdelen voor Triumph

Bericht door Martin H. »

Maarten,

wederom een fraai staaltje vakmanschap. Je kan zien aan het herenrijwiel dat het een vroege fiets is, de staande achtervork is nog mooi recht. Mijn voorkeur gaat toch uit naar dit soort vroege roadster rijwielen.

Groeten, Martin

ps. het blijft wennen dat nieuwe forum.
Maarten Waarlé
Berichten: 2347
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: onderdelen voor Triumph

Bericht door Maarten Waarlé »

Hallo allen,

Ja waarom is de balhoofdmoer zo plat en zonder afwerkings rand.
Ik vermoed dat het een overblijfsel is uit de safetyperiode.
In die tijd was het een heel gebruikeljke afwerking, zo`n moer.
De meeste fabrikanten hebben later een gesloten moer bedacht maar Triumph vond het niet nodig blijkbaar?
Ik heb nog even de exploded view uit de 1910 catalogus opgezocht maar geen sierkapje of zo te vinden.
Het zal zo iets zijn als het korte voor spatbord bij Fongers.
Overigens in de 1930 catalogus is balhoofdmoer gemoderniseerd en afgesloten boven de schroefdraad.

De spatborden zijn inderdaad wat katterug achtig met een plat bovenvlak. idd fraai model!

De lak zal ik waarschijnlijk flink oppoetsen maar zeker niet zandstralen en of opnieuw lakken.
Ik zal wel het nikkel opnieuw doen maar dan op een ''old look'' manier waarbij je nog wat roest en een doffige glans zal zien.

Martin,De staande achtervork bij Triumph werd vanaf 1910 met een krominkje boven het spatbord geleverd. Zo staat het in de catalogus . Deze is dus een jaartje ouder waarschijnlijk.
Qua ontwikkeling zijn de eerste 10 jaar van de 20e eeuw de beste wat mij betreft!

Ja een eigen Waarlé-Waalre roadster met in het embleem het gemeentehuis van vóór de brand...(jammer en a-sociaal,die brand)

Groeten,
Maarten
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: onderdelen voor Triumph

Bericht door Michiel Röben »

Ha die Maarten,
Mooi werk man... Zat laatst al te denken hoe zou het gaan met de Triumph van Maarten? Die mooie remmen en die uitstraling die door het roest nog goed te zien is. Ik zie je al rondrijden op dat zeldzame exemplaar. Mooi gedaan die ring en slot. Bij de Fongers tandem zitten ook van die platte contra moeren op de expanders waarvan er een ontbreekt bij het 25 mmm voorbalhoofd. Er zit alleen geen slotje op maar dat was blijkbaar niet nodig bij een tandem. Die sjouw je ook niet makkelijk even naar boven en heeft een stevige achterstandaard over het algemeen.

Betreffende de laffe daad van de brand, dat zijn zeker en vast geen fijne jongens geweest. Wat een verlies zo'n prachtig gebouw. Ik had de ochtend erna al vroeg de filmpjes gezien. Wel weer eens tijd om op de koffie te komen binnenkort.

Hartelijke groeten uit Utrecht,

Michiel
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: onderdelen voor Triumph

Bericht door gerritkan »

Hallo Maarten .

Paul Huf zou er een foto van gemaakt hebben voor de bekende Grolsch reclame .Vakmanschap is meesterschap .

Ik mooi stuk gereedschap zo,n draaibank vooral zoals onderhand wel bekend is van jou dat je daar mee ook weer een truck gebruikt om iets mogenlijk te maken waar je eigenlijk een vierklauw voor moet hebben .

Mijn vacantie naar Engeland en Beaulieu nadert al aardig , ik heb besloten ook naar het NAVCC weekend te gaan in Fishbourne wat het wekend voor Netley Marsch en Beaulieu is en er niet ver vandaan is .
Daar is ook een onderdelen markt en een veiling bij dat NAVCC weekend .

Groet Gerrit Kan
Maarten Waarlé
Berichten: 2347
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: onderdelen voor Triumph

Bericht door Maarten Waarlé »

Ha Gerrit,

Een late reactie want we zijn even weg geweest.

Ja, dat maken van onderdelen is meestal een combi van gereedschap en benadering/aanpak.
Machines kosten wel wat maar de gereedschapjes zijn vaak erg goed te betalen. Zo`n kartelschijfje kost bij H.Buijtelaar zo`n euro of 5 .Dat valt dus wel mee.
De truukjes(denkwerk) en rommeldingen die ik links en rechts heb liggen
maken dan dat je iets kan maken/combineren.

Beaulieu, leuk dat je weer gaat!. Ik zou ook erg graag willen maar helaas hebben we in dat weekeind al iets staan wat je niet zo maar verzetten kan.
Volgend jaar wordt het wel weer Beaulieu voor ons.
Mocht je nog tegen een Triumph voorspatbord aan lopen in England dan houd ik me aanbevolen!

Groet,
Maarten
Plaats reactie