fietsmuseum Tsjechie

Voor alle off-topic zaken.
Plaats reactie
Martin H.
Berichten: 88
Lid geworden op: 20 jun 2012, 22.01

fietsmuseum Tsjechie

Bericht door Martin H. »

Hallo Allen,

vorige week in Tsjechië naar het fietsmuseum geweest in Novy-Hrady hier is een een gerestaureerde Barokke graanschuur een zeer fraaie collectie fietsen te bewonderen. Van hoge Bi fietsen tot en met jaren 80 racefietsen verdeeld over 4 verdiepingen. Verder veel foto's, lampen, emaille borden.etc.
Mooie hoge Bi fietsen, safety fietsen van Rover tot Styria.
Er staat zelfs een jaren 30 gazelle tandem op de 3e verdieping. Ook is er een oude fietsenmakerij opgebouwd. Een mooi museum met voor ieder wat wils. Het enige nadeel vind ik dat de verlichting iets te donker is waardoor de foto's niet allemaal goed gelukt zijn. Volgend jaar nog maar een keertje kijken.
hier een paar foto's: http://www.flickr.com/photos/78501498@N00/

Max Räder van het altes rad forum heeft ook een mooie impressie van het museum op zijn website staan zie hier: http://www.veliciousbicycles.com/2011/0 ... hrady.html

Verder nog in Brno in het Techniek Museum geweest waar ze ook een paar fraaie oude fietsen hadden die helaas erg stom waren gepresenteerd, ze hingen aan het plafond bij de auto's die er ook stonden hier was een vroee boneshaker met zware messing pedalen uit 1 stuk.

Groeten, Martin
Maarten Waarlé
Berichten: 2347
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: fietsmuseum Tsjechie

Bericht door Maarten Waarlé »

Martin,

Gaaf museum zeg!.
Die Tsjechen kunnen er ook wel wat van.
Je ziet dat ook wel aan Sterba en die Tsjechische hoge bi bouwer.
Wij zijn in Frankrijk Saint Etienne geweest.
Daar ook een fraai museum ,Musée d`Art et d`Industrie.
Veel over de ontwkkeling van de dérailleur en Paul de Vivie, Vélocio, ontwikkelaar van versnellingssystemen,promotor van wielertourisme en redacteur/chef van ''Le Cyclist''.
(Zie ook Google)

Een foto daar gemaakt van een fiets met hand en voetaandrijving .Op zich een aardig idee om je handen te gebruiken om het dode punt bij de pedaalcirkel te overbruggen maar wel een waanzinnig ingewikkeld systeem in dit geval.
Een diskwalificatie om die reden wat mij betreft. Totaal onbetaalbaar!
De foto is wat slecht belicht. Het is tegenwoordig mode om musea wat duister en geheimzinnig te maken...
De foto is wat slecht belicht. Het is tegenwoordig mode om musea wat duister en geheimzinnig te maken...
La Valère.JPG (377.8 KiB) 6275 keer bekeken
Groet,
Maarten
Gritzner
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 jun 2012, 00.03

Re: fietsmuseum Tsjechie

Bericht door Gritzner »

Gave fiets om te zien, maar hoe kun je daar nu fatsoenlijk mee sturen?
Maarten Waarlé
Berichten: 2347
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: fietsmuseum Tsjechie

Bericht door Maarten Waarlé »

Goeie vraag!
De stangetjes voor aan het frame naar het balhoofd toe zijn bedoelt voor het sturen. De handvatten op de hefbomen kan je volgens mij draaien . Hoe meer speling des te wiebeliger de fiets lijkt me. Er stond ook nog een verbeterd model met een min of meer normaal stuur zei het dat de handvatten omhoog en omlaag konden bewegen. stangen weerszij het frame zorgden dan voor de aandrijving op de cranks.
Nog een foto van het eerste model. Ter verduidelijking .
Foto uit het boek.JPG
Foto uit het boek.JPG (318.1 KiB) 6262 keer bekeken
Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: fietsmuseum Tsjechie

Bericht door maartenB »

Leuk dat je ook in St Etienne geweest bent en ook heel leuk trouwens dat je aan de Triumph begonnen bent! Mooi man. :D
Hier een foto van dezelfde hand-voet fiets (een Valere) die ik vorig jaar in hetzelfde museum kiekte. Je ziet iets meer van de aandrijving.
Bijlagen
zomervakantie frankrijk 2011 313.jpg
zomervakantie frankrijk 2011 313.jpg (2.75 MiB) 6256 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Durabo88
Berichten: 2530
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: fietsmuseum Tsjechie

Bericht door Durabo88 »

Beste mensen,

Erg leuke fiets, knap gemaakt systeem, wel kwetsbaar.
Helaas heb ik geen tijd om volgende week in Tsjechië te gaan kijken. Ik laat het programma namelijk aan mijn vrienden over.

Groeten, Yorick.
Sportief fietsend!
Plaats reactie