gazelle D10 zwanenhals

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Plaats reactie
Elibert van Dalen
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

gazelle D10 zwanenhals

Bericht door Elibert van Dalen »

een goed jaar terug kocht ik samen met nog 5 oldtimer fietsen deze aparte gazelle, het ging mij voornamelijk om deze fiets. was enthousiast en verrast, want ik als gazelle gek had dit nog nooit gezien. helaas was de fiets niet origineel meer. de wielen waren vervangen, verlichting klopte niet, slot was weg, maargoed het meeste had ik liggen. waaronder een gazelle slotje. en een setje gazelle verlichting uit die tijd. de fiets dateert uit 1966, het rare is ook dat de wielmaat 1,5 is, en daar begon het de zoektocht naar originele wielen. het liefst wilde ik zwarte velgen met bies. niet kunnen vinden. voor nood een setje besteld via internet. met bagger achternaaf en voornaaf, de wielen waren westwoodmodel dus dat klopte. nog een tijd doorgezocht naar originele wielen helaas. nu bedacht ik me nog een gazelle voornaaf te hebben het spaakaantal klopte. achter wilde ik ook wat anders dan anders dus een torpedo duomatic van die jaren opgezocht en dus nu zijn de wielen omgespaakt en oogt het geheel weer origineel. de wielmaat is 1.5 en daarbij staat er dan weer een klein model bagagedrager op? en een smal stuur. bedrading voor de verlichting door het frame. deze heeft ook een bandrem wat in die tijd niet meer was. en spatbord versieringen die normaal gesproken alleen op de sport luxe te vinden zijn, en dat is een sport dus smalle spatborden. (mengelmoesje van verschillende details. waardoor hij nog unieker word, de enigste gazelle d10 die ik wel eens heb gezien had smalle spatborden en stangremmen. ed weet welke ik bedoel. dat was overigens een herenmodel. ik denk dat deze fietsen voor de duitse markt zijn gemaakt daarom de verluiding in de transfer D10. er is weinig bekent van deze type,s. maar ik ben er in ieder geval happy mee en deze gaat denk ik niet meer weg.

Afbeelding
zo was hij...

Afbeelding
dit is ze nu...

Afbeelding
voorwiel met gazelle naafje..

Afbeelding
achterwiel met duomatic..

voor meer foto,s kun je op picasa kijken. klik hieronder.

groet elibert van dalen
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s :!:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: gazelle D10 zwanenhals

Bericht door asterduc »

mooi fietsje hoor Bert!
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: gazelle D10 zwanenhals

Bericht door Maarten Waarlé »

En heel apart, zo`n on-hollands model van Gazelle.
Ik had er nog nooit een gezien of ook maar het vermoeden gehad tot deze fiets!

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 93
Lid geworden op: 7 jul 2012, 20.00
Locatie: Helmond

Re: gazelle D10 zwanenhals

Bericht door Gerard »

Mooi gedaan Bert. Mijn complimenten.
In ons vakantiehuis staat nog een oude fiets van mijn moeder. Dat is een zwanenhalsframe van het merk Romein. Moet toegeven dat dat een super kwaliteitsfiets is.
Dus zwanenhals werd blijkbaar ook in Nederland verkocht.

Gerard.
varkensneus achterlicht Gazelladdict
Elibert van Dalen
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

Re: gazelle D10 zwanenhals

Bericht door Elibert van Dalen »

zeker een on hollands model. daarom sprak mij de fiets ook aan en het is uiteraard een gazelle ;) ... daarom heb ik gelijk de rest van de fietsen ook maar meegenomen en weer doorverkocht.
er staat een dealer stikkertje op de achterkant van de fietsconcurent uit nijmegen met oud telnummer wel apart. want had echt het vermoeden dat deze fietsen alleen voor de buitenlandse markt waren. ik weet niet of iemand die gazelle heeft zien staan in berlicum. daar stond op het spatbord ook nederlands fabrikaat en aparte transfers, hij was in mijn ogen te duur maar wel een aparte fiets. het frame was niet heel bijzonder gewoon paralel maar de transfers deden het hem.
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s :!:
Chiel fietst
Berichten: 91
Lid geworden op: 19 sep 2013, 21.40

Re: gazelle D10 zwanenhals

Bericht door Chiel fietst »

Prachtige fiets inderdaad, had ik ook nog nooit gezien van Gazelle. Ik ben in 2010 in Zweden geweest en daar is het zwanehalsframe wat hier onze opoefiets is, ze staan overal, nieuw en ook veel oude modellen. De roestige Husqvarna binnen gefotografeerd (heb helaas geen betere foto) is de mijne die ik op een vakantieadres voor oud vuil achter een schuur vond. Ik kon m voor een zacht prijsje overnemen. De twee nette husqvarna's staan in het Husqvarna museum. Het spatbordembleem is het enige wat ik nog mis aan mijne...
Bijlagen
husqvarna logo.JPG
husqvarna logo.JPG (153.69 KiB) 7935 keer bekeken
husqvarna mijn.JPG
husqvarna mijn.JPG (218.93 KiB) 7935 keer bekeken
husqvarna museum2.JPG
husqvarna museum2.JPG (318.3 KiB) 7935 keer bekeken
husqvarna museum.JPG
husqvarna museum.JPG (208.32 KiB) 7935 keer bekeken
museum.JPG
museum.JPG (324.02 KiB) 7935 keer bekeken
zwanehals.JPG
zwanehals.JPG (222.82 KiB) 7935 keer bekeken
husqvarna heren front.JPG
husqvarna heren front.JPG (148.88 KiB) 7935 keer bekeken
cresent.JPG
cresent.JPG (230.77 KiB) 7935 keer bekeken
Elibert van Dalen
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

Re: gazelle D10 zwanenhals

Bericht door Elibert van Dalen »

ook zeer mooi. heb hem net weer terug in elkaar gezet en een stuk gereden moet zeggen het rijd apart. voor dagelijks vind ik het geen succes. met remmen schakelt hij gelijk op of terug. maar het staat de fiets een stuk beter en origineler. nu mag hij weer terug bij de rest van de oudjes op zolder.
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s :!:
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: gazelle D10 zwanenhals

Bericht door fietser »

Ben een beetje laat met mijn reactie maar bij deze alsnog. Voor een Gazelle-verzamelaar is dit beslist een leuke vondst, je komt dit model van Gazelle weinig tegen. De D10 is naar mijn weten alleen voor de export gebouwd, ondanks het "Concurrent"-plaatje op het achterspatbord. De Concurrent is een fietsenmakerij die veel tweedehandsjes opknapt en dan de eigen stikker erop plakt, dat zal hier ook het geval geweest zijn. Het is dus vermoedelijk een "gerepatriëerde en gerepareerde" fiets. Overigens is er ook ooit op marktplaats een Gazelle met hetzelfde zwanehalsframe langsgekomen die wél voor de Nederlandse markt bedoeld leek, daar stond toen "Sport A" op de modeltransfer. De fiets had verder trommelremmen, remstangen en een sport-achtervork.

Hier nog foto's van een D10 die op eBay Duitsland stond. Dezelfde transfers, framenummer op een andere plek, andere kroonkap, dezelfde "Nederlands fabrikaat"-transfer achterop maar wel een achterspatbord mét gaatjes voor de in Duitsland geliefde touwtjes-jasbeschermers en zónder witte achterkant.
gazelle-d10a.jpg
gazelle-d10a.jpg (101.75 KiB) 7826 keer bekeken
Opvallend bij jouw fiets vind ik nog dat er weliswaar een Gazelle-stuur op zit maar niet het octrooi-bandremstuur van Gazelle. Het werd toen nog wel gemaakt maar kennelijk werd het voor deze exportfiets te duur gevonden.

Groeten,
fietser
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: gazelle D10 zwanenhals

Bericht door asterduc »

die duitse heeft blijkbaar een open kettingscherm. Interessant!
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Plaats reactie