Adek kruisframe gekocht

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Adek kruisframe gekocht

Bericht door maartenB »

Hallo groep.
Ik heb vanmorgen de kruisframe gekocht van Adek die de laatste dagen op Marktplaats stond. Ik ben gaan kijken en het viel me niks tegen. Een groene fiets met mooi hoog frame en de lak en transfers nog erg gaaf. Onder de groene lak is zwart te zien, kennelijk werden alle frames zwart geleverd en daarna op aanvraag gekleurd.
De schermen zijn van het Gruno/Fongers profiel, voorop een mooi puntje, dat de late jaren 50 verraadt. Aluminium Weinmann velgen, ook typisch voor die tijd.
Bijzondere voornaaf met GA embleem, ook het zadel en de bel zijn origineel GA (Gruno-Adek). Ook de massieve lamphaak is GA gemerkt.
Dynamo van Miller lijkt me origineel, een bijpassende koplamp heb ik nog wel. Fiets rijdt trouwens uitstekend.

Heel blij ben ik met het hoge achterrek, zie er maar aan te komen. De trapas is een mij onbekende constructie, wie herkent die? En de Torpedo Dreigang nabe is te nieuw, midden jaren 70 denk ik. Jammer, daar gaan we nog wat aan doen. De naaf heb ik wel. De switch met kabel en kettinkje zal wel even zoeken worden. Misschien heeft iemand het nog liggen?
De schwalbe banden gaan er direct af, er komen Vredestein Doeto banden op te liggen.

Wie weet het bouwjaar van deze fiets? Staat hij in folders uit die tijd? Misschien had Stokvis dezelfde fiets in het program, schijnt allemaal uit dezelfde fabriek te komen.
Bijlagen
Adek kruisframe 012.jpg
Adek kruisframe 012.jpg (113.78 KiB) 9164 keer bekeken
Adek kruisframe 011.jpg
Adek kruisframe 011.jpg (127.5 KiB) 9164 keer bekeken
Adek kruisframe 010.jpg
Adek kruisframe 010.jpg (144.18 KiB) 9164 keer bekeken
Adek kruisframe 009.jpg
Adek kruisframe 009.jpg (102.1 KiB) 9164 keer bekeken
Adek kruisframe 008.jpg
Adek kruisframe 008.jpg (94.25 KiB) 9164 keer bekeken
Adek kruisframe 006.jpg
Adek kruisframe 006.jpg (83.6 KiB) 9164 keer bekeken
Adek kruisframe 007.jpg
Adek kruisframe 007.jpg (187.28 KiB) 9164 keer bekeken
Adek kruisframe 005.jpg
Adek kruisframe 005.jpg (105.13 KiB) 9164 keer bekeken
Adek kruisframe 004.jpg
Adek kruisframe 004.jpg (171 KiB) 9164 keer bekeken
Adek kruisframe 003.jpg
Adek kruisframe 003.jpg (129.52 KiB) 9164 keer bekeken
Adek kruisframe 001.jpg
Adek kruisframe 001.jpg (280.14 KiB) 9164 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Adek kruisframe gekocht

Bericht door Maarten Waarlé »

Gaaf ding man!
Veel qua vormgeving orginele onderdelen ,verrassend!

Groet, Maarten
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Adek kruisframe gekocht

Bericht door maartenB »

Ja dat vond ik ook leuk. En van een klein merk, dus misschien organiseer ik dit najaar toch nog wel even een 'kleine-merken tocht'. :lol:
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Durabo88
Berichten: 2491
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Adek kruisframe gekocht

Bericht door Durabo88 »

Beste Maarten,

Nette fiets hoor. Je kan inderdaad zien dat de groene lak onder de UV-straling te lijden heeft gehad. Het lijkt erop dat ze door ouderdom niet goed meer op het zwart hecht. Mooie transfers en een prachtig zadel. De lamphaak vind ik wel fors voor de jaren 50, ken ik verder niet. Welk model dreigang torpedo wil je erin zetten, modell 53 of 55?
Die voornaaf is ook prachtig, enig idee van welke fabrikant?

De trapas heb ik ook niet eerder gezien, het is net alsof er een balhoofdrand uitsteekt.

Ah ik zie het katrolletje nu wel zitten, is voor een kettinkje erover te geleiden. Er hoort dus een Modell 53 Torpedo naaf met shifter van Fichtel en Sachs bij. Daarbij hoort die reusachtige naaf met aluminium huls. In princiepe is het schakelkastje voor de Modell 28 hetzelfde, alleen staat daar niet modell 53 op. Het meganisme werkt met stangetjes en een kettinkje over het katrolletje.

Ik heb de fiets als het goed is de afgelopen weken twee keer bij twee verschillende aanbieders op MP zien staan. Kan dat kloppen?

Met vriendelijke groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Adek kruisframe gekocht

Bericht door HJvMontfort »

maartenB schreef: De switch met kabel en kettinkje zal wel even zoeken worden. Misschien heeft iemand het nog liggen?
Die?
Afbeelding
Afbeelding

Daar heb ik een complete set van als het goed is!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Adek kruisframe gekocht

Bericht door maartenB »

Hoi allemaal,
de naaf die ik heb liggen is een modell 55. het hangt er natuurlijk ook een beetje vanaf hoe oud de fiets is he?
Dat 'katrolletje' over de zadelbout duidt inderdaad op een kettinkje, maar hoe de stangetjes kabels dan precies gelopen hebben weet ik niet. Bij gewone fietsen zat dan een switch op de bovenbuis.

Daarom zal ik graag de switch enzo van HJW Span overnemen, ik stuur je daar wel een mailtje over. Dan kan ik ermee aan de gang.

@ Yorick: ik heb de fiets maar één keer op MP zien staan, waarschijnlijk heb ik hem via een handelaar gekocht die er ook weer zijn centjes aan verdiend heeft. In elk geval ben ik er bijzonder content mee.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Adek kruisframe gekocht

Bericht door HJvMontfort »

Die bovenbuis shifters heb ik nog nooit kunnen krijgen, en als je er mee wilt fietsen vind ik het vrij irritant,

Ik houd mijn mail in de gaten!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Durabo88
Berichten: 2491
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Adek kruisframe gekocht

Bericht door Durabo88 »

Beste Harrie en Maarten,

Versnellingen was zeker voor de jaren 1960 een luxe, dus er waren naar verhouding weinig fietsen met versnellingen. Daarnaast is na de oorlog de bovenbuisversteller volgens mij steeds verder uit de mode geraakt. Dit alles en de drang van mensen tot weggooien van de oude fiets, toen de fiets eenmaal een wegwerpartikel werd, heeft ervoor gezorgd dat die dingen nu behoorlijk zeldzaam zijn. Daarnaast zit je met deze dingen nog met een probleem. Je hebt volgens mij twee maten erin, wat met de dikte van de bovenbuis te maken heeft.
Ik heb enkele verstellers van Sturmey Archer gehad en de mazzel dat één van de twee de goede maat had. Het is wel leuk dat ze relatief makkelijk te repareren zijn.

De schakelaar zal bij dit kruisframe wel net vóór de kruislug hebben gezeten, dus tussen het zadel en de kruislug. Als hij op het bovenbuisje bij het balhoofd heeft gezeten dan moet er nog zo'n katrolletje bij hebben gezeten. Het katrolletje is in ieder geval F&S, dat herken ik van mijn setje naaf en versteller modell 29. Als de fiets uit de jaren 50 is, dan moet er een modell 53 op hebben gezeten, modell 55 kent namelijk niet zulke schakelaars. Modell 53 is volgens mij maar tussen 1953 en 1955 in gebruik geweest. Ik heb wel eens begrepen dat het een niet al te beste naaf was. Wel is het een elegante naaf, die erg lijkt op dat van een bromfiets.

Groeten, Yorick.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
Eysfan
Berichten: 326
Lid geworden op: 5 jun 2012, 14.35

Re: Adek kruisframe gekocht

Bericht door Eysfan »

Hoi Maarten,

Bijzondere fraaie fiets die Adek, qua staat maar ook vanwege de mooie details. Nogal zeldzaam denk ik. Je ziet haast nooit een Adek op Marktplaats. Afgelopen maand toevallig twee stuks. Naast jouw fiets een dames-kruisframe, aanvankelijk als Raleigh geadverteerd, daarna zonder merk en voor een lagere prijs. De advertentie is er nu af. Als je hem vanwege je Amerikaanse vakantie niet hebt gezien, hier staat een foto van die fiets: http://oudefiets.nl/forum/viewtopic.php?f=53&t=121#p835

Groeten,
Sjoerd
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Adek kruisframe gekocht

Bericht door maartenB »

Yorick Vermeulen schreef:Beste Harrie en Maarten,



De schakelaar zal bij dit kruisframe wel net vóór de kruislug hebben gezeten, dus tussen het zadel en de kruislug. Als hij op het bovenbuisje bij het balhoofd heeft gezeten dan moet er nog zo'n katrolletje bij hebben gezeten. Het katrolletje is in ieder geval F&S, dat herken ik van mijn setje naaf en versteller modell 29. Als de fiets uit de jaren 50 is, dan moet er een modell 53 op hebben gezeten, modell 55 kent namelijk niet zulke schakelaars. Modell 53 is volgens mij maar tussen 1953 en 1955 in gebruik geweest. Ik heb wel eens begrepen dat het een niet al te beste naaf was. Wel is het een elegante naaf, die erg lijkt op dat van een bromfiets.

Groeten, Yorick.
Bijgaand een beugeltje zoals gebruikt op mijn (voormalige) Union uit 1931 met Doppel Torpedo. Datzelfde dingetje werd dus ook voor 53 al gebruikt. Anders was het wel een mooie manier geweest om die fiets te dateren...
Ik neem aan dat Torpedo net als SA naast de buis-schakelaars ook gewoon stuurshifters had. Die zijn op kruisframes toch gebruikelijker.
Bijlagen
union 1933 011.jpg
union 1933 011.jpg (205.67 KiB) 9133 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie