Cito - oude rijwielonderdelen in Amsterdam

Voor alle off-topic zaken.
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 684
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Cito - oude rijwielonderdelen in Amsterdam

Bericht door wimjansen »

Onderstaand stukje heb ik (in goed vertrouwen) geleend van het Transportfietsnet. Het betreft de winkel "Cito" op de Ferdinand Bol in Amsterdam. Zelf ook nog wel eens wat oude, niet meer leverbare rijwielonderdelen in opgediept. Wellicht goed om, met respect voor de twee noeste doorzetters, het slot van deze era in de gaten te houden.

Wim

---Eergisteren was ik weer eens bij Cito Bosch. De laatste maanden vond ik de zaak vaak gesloten dan geopend, en weet ik nu waarom.
Moeder Bosch is vorige maand overleden, op een maand na 97 jaar geworden. De laatste anderhalf jaar liet haar gezondheid al niet meer toe om nog naar de zaak te komen en onder de mensen te zijn, en dus bleef zij noodgedwongen thuis.
Na haar overlijden is voor de dochter (die zelf ook al de pensioengerechtigde leeftijd heeft) de reden weggevallen om de zaak nog langer voort te zetten. Daarom heeft zij samen met haar broer besloten dat er een uitverkoop komt en dat de zaak en het pakhuis daarna worden gesloten en verkocht. Eerst gaat zij nog een tijdje uit de roulatie om een open hartoperatie te ondergaan, de uitverkoop start na haar revalidatie op een nader te bepalen moment.
Heel betekenisvol was dat ik voor het eerst na ruim 40 jaar klant zijn toestemming kreeg om achter de toonbank te komen en zelf naar onderdelen te zoeken. De ziel is uit Cito weg.
Arnold
---
DCR gaat nooit verloren....
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Cito - oude rijwielonderdelen in Amsterdam

Bericht door Michiel Röben »

Zou het een idee kunnen zijn om als vereniging de voorraad over te nemen en een soort depot te starten voor verkoop aan leden? Ik ben jaren lid geweest van de V44 (volvo) vereniging. Die hadden een zeer succesvolle onderdelenbevoorrading voor hun leden die goed geld oplevert, nu nog steeds.

Het vergt natuurlijk wat organisatie maar met genoeg mensen binnen de vereniging die tijd over hebben moet het mogelijk zijn zo'n initiatief te starten.

Wie denkt er met ons mee? Is dit wat?

groeten,
Michiel ;)
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Cito - oude rijwielonderdelen in Amsterdam

Bericht door JocoFoto »

Ik had dezelfde gedacht - het zou zonde zijn als het gros van de winkelvoorraad naar de stort zou gaan. Een opkoper zal ongetwijfeld wat goed verkoopbare delen er tussen uit vissen, maar al die kleine dingen (ik was er laatst voor een conus) zullen niet interessant zijn voor de handel.

Dat gezegd hebbende - aankoop kost geld, opslag kost geld, daarnaast zal er werk in zitten qua inventarisatie en beheer. Of dat alles door de vereniging te dragen is en daarbij niet verlieslatend en natuurlijk zeer de vraag.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Cito - oude rijwielonderdelen in Amsterdam

Bericht door maartenB »

Het bestuur heeft hier, voor ik daar deel van uitmaakte, diverse malen over gesproken. In een zeer grijs verleden is er zelfs weleens zoiets geweest.
Er zijn een paar nadelen:
- stel dat je er een X bedrag aan uitgeeft: dan gaat dat af van de reserves van de club en die zijn niet zo groot als die van de Rabobank :roll:
- niemand komt naar een magazijn, dus je moet gaan verzenden.
- een autoclub heeft een merk of een model. Wij hebben ontelbaar veel merken en modellen.
Daarom kan ik je zo vertellen dat we dat als club niet gaan doen.
Wel zou het mooi zijn als iemand die daar goed bekend is voor clubleden een soort pre-uitverkoop kana regelen.
Een inkoopparty, als het ware.

Wie?

groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Durabo88
Berichten: 2531
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Cito - oude rijwielonderdelen in Amsterdam

Bericht door Durabo88 »

Beste Maarten,

Ik beschik helaas niet over de kennis en kunde om dat te doen. Wel wil ik er graag bij zijn als er een datum bekend is.

Jammer dat het verhaal hier dreigt te eindigen. Hopelijk is er iemand die deze museale winkel overneemt en deze als zodanig voort wil zetten.

Groeten,

Y.
Sportief fietsend!
Vincent Bernardet
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jan 2014, 11.19

Re: Cito - oude rijwielonderdelen in Amsterdam

Bericht door Vincent Bernardet »

Beste mensen, Ik ben een nieuwe deelnemer aan dit forum. Op zoek naar wat informatie over Cito kwam ik hier terecht. Ik ben afgelopen zaterdag 18 Jan. 2014 langs geweest. Er hangt idd een briefje met 'ivm ziekte tot eind Januari gesloten' Het zou heel mooi zijn als er mensen zijn die er in zouden slagen de winkel voort te zetten, of de voorraad over te nemen. Dit lijkt mij echter een vrijwel niet haalbare zaak in deze 'snelle' tijd.
Geen idee of de familie zelf iets kan / wil, ik hoop het.
Al weer jaren geleden dat ik daar kwam voor onderdelen voor mijn vooroorlogse Simplex tandem. Bij Cito twee mooie Lepper zadels, bakelieten handvatten én originele transfers voor op de framebuizen kunnen (mogen!) kopen. Vooral dat 'mogen' is belangrijk!
Ik was op een bepaalde manier altijd een beetje 'bang' voor de man. Toen ik vroeg naar de transfers diepte hij een velletje met 4 Simplex framebuis transfers uit een doosje op. O, doet u ze maar alle 4 zei ik. "niks ervan" kreeg ik terug, "je hebt er maar twee nodig!" en hup daar ging de schaar in het velletje. Prachtig! Toen de tandem klaar was ben ik hem gaan laten zien, hij kwam naar buiten om hem te bekijken en het was goed.
Ik ben nu overigens op zoek naar een set bakfiets bladveren...
Groeten, Vincent
Fongers1952
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Cito - oude rijwielonderdelen in Amsterdam

Bericht door Fongers1952 »

Het zou mooi zijn als iemand de eigenaar of erfgenamen zou kunnen benaderen. Het is namelijk al vaker voorgekomen dat erfgenamen alles bij het grof vuil zetten.

Is er iemand die de familie kent en wil proberen contact te leggen???
Eventueel zouden we met een aantal mensen (waaronder ik) een bod kunnen doen op de hele inventaris. :D

Gr, Peter
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Durabo88
Berichten: 2531
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Cito - oude rijwielonderdelen in Amsterdam

Bericht door Durabo88 »

Volgende maand ga ik er wel even naartoe voor wat kleine onderdelen.

Hopelijk kan iemand de boel overnemen inderdaad.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 684
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Cito - oude rijwielonderdelen in Amsterdam

Bericht door wimjansen »

Cito is weer open! Zij het tot 1 september a.s., dan gaat de winkel definitief dicht en zal de voorraad wellicht worden opgedoekt. Tot 1 september is er uitverkoop, de artikelen gaan met variërende korting weg en, in tegenstelling tot vroeger tijden, mag men zélf in de meeste laatjes kijken en onderdeeltjes zoeken.
Cito is tot nader order open op de maandag, vrijdag en zaterdag van 14.00 u tot 16.00 uur, maar het is raadzaam om, als je van verre komt, even te verifiëren of mevrouw inderdaad aanwezig is: tel 020-662 6612.
Wim
DCR gaat nooit verloren....
Durabo88
Berichten: 2531
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Cito - oude rijwielonderdelen in Amsterdam

Bericht door Durabo88 »

Inmiddels alweer een tijd geleden gesloten en de onderdelen door een handelaar uit Zeeland opgekocht te zijn kwam ik er een tijd geleden met de tram voorbij. Nu zit er 'Little bags of steamy goodness' in. Een soort gestoomde maaltijden winkel.

Groeten,

Y.
Sportief fietsend!
Plaats reactie