Zo op de valreep van 2013 toch nog een update van deze post.

- Work in progress...
- Photo 29-12-13 13 46 52.jpg (64 KiB) 6315 keer bekeken
Ik heb aan mijn vragenlijst nog wat informatie toegevoegd over het bepalen van de lengte van een spaak (mocht ik het mis hebben dan hoor ik het graag maar in de praktijk bleek deze meetmethode aan te sluiten bij de lengte die ik uiteindelijk thuisgestuurd kreeg...).
Ten opzichte van het laatste bericht omtrent de Fongers H55 herenfiets kan ik de volgende
voortgang melden:
- Ik heb (via marktplaats) een Fongers zadel gevonden dat enigszins uit de juiste tijdsperiode blijkt te zijn en deze inmiddels gemonteerd
- Ik heb (ook via marktplaats) een Fongers lakdoek gevonden die ik nog zal gaan repareren. Ik heb hierover al wat goede tips gekregen.
- Ik heb een Fongers voorvelg gevonden die de Rigida velg mooi kon vervangen
- Het voor- en het achterwiel heb ik op nieuw gespaakt en waar nodig (niet alle spaken en nippels werkten mee helaas) heb ik nieuwe toegevoegd. Ik twijfel nog of ik de 'blanke' spaken nog één of andere behandeling moet geven om ze net zo roestig te maken als de rest. In principe storen ze me niet op deze manier.
- De voor- en achterwiel assen zijn schoongemaakt en voorzien van nieuw kogellagervet
- Ik heb een zadelpen gevonden die van Fongers zou moeten zijn(?, zie bijgevoegde foto). Het is niet de mooiste en ik denk eraan hem kaal te schuren, in de spuitplamuur te zetten en dan netjes zwart af te lakken.

- Eindstatus 2013; Optische aanpassingen minimaal, wel weer een rijklare, stevige fiets!
- Photo 29-12-13 16 45 08.jpg (164.04 KiB) 6315 keer bekeken

- Eindstatus 2013; Optische aanpassingen minimaal, wel weer een rijklare, stevige fiets! Ik heb voor de 'time being' een verduisteringskoplampje geplaatst.
- Photo 29-12-13 16 45 25.jpg (144.94 KiB) 6315 keer bekeken
Vervolgstappen zijn nu nog:
- Repareren celluloid op het stuur
- Repareren en plaatsen (dat wordt nog wat...) lakdoek
- Netjes maken en plaatsen zadelpen

- Zadelpen van een Fongers fiets?
- Photo 31-12-13 18 28 08.jpg (142.03 KiB) 6315 keer bekeken

- Nog te repareren lakdoek en 2 componenten lijm voor het repareren van de celluloid
- Photo 29-12-13 16 50 50.jpg (123.02 KiB) 6315 keer bekeken