november 2013 - Fongers DZ

In deze rubriek staat iedere maand een andere 'vondst' centraal.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

november 2013 - Fongers DZ

Bericht door JocoFoto »

Het afspeuren van fietsenrekken is leuk - als je wel eens wat vindt. En het lijkt er op dat de vondsten de laatste jaren snel schaarser worden. Vooral de jaren vijftig fietsen, die ik zeer regelmatig zag, lijken snel te verdwijnen uit het straatbeeld.

Een 'oude' spot geeft de burger weer moed, vandaar dus deze Fongers.

Zonder opvallend achterlicht of aparte bagagedrager springt deze fiets er niet uit in het rek. Maar toevallig viel mijn oog op de staande achtervork: met 'heupjes' en opvallend dik.

Afbeelding

Een reden om toch even verder te kijken. De spatborden lijken op Fongers, maar is het er ook eentje? Jep, DZ 55 op de balhoofdlug, dat moet Fongers zijn.

Afbeelding

Balhoofdstel met 'slotje' klopt dan ook, net als de groene biezen die onder de zwarte verf te zien zijn. Opvallend vind ik hoe mooi de kromme buis samenkomt met de balhoofdbuis. Een veel fraaiere afwerking dan die normale 'stompe' lug.

Afbeelding

Fraai kettingwiel, bracket met trekbouten, ik neem aan BSA trapas.

Afbeelding

Maar hoe oud is deze fiets? Behalve het balhoofd vind ik hem basic, niet bijzonder afgewerkt. Bovendien heeft Fongers tot ver in de jaren vijftig klassiek afgemonteerd.

Snel op de zadellug kijken!

Afbeelding

Moeilijk te lezen, maar de eerste cijfers zijn 32, de laatste twee 77. Ik vermoed 322 (open plek?) 77. Als dit klopt is de fiets dus uit 1932.

Afbeelding

Eventjes uit het rek - in volle glorie. Hoewel dit natuurlijk niet het meest interessante Fongers-model is, zou menig fietsenliefhebber deze fiets graag onder handen nemen. Oud, compleet, in goede staat gezien de leeftijd, mooie kwaliteit. Ze zijn er dus nog - in de rekken. Blijf spotten dus! :D
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: november 2013 - Fongers DZ

Bericht door Durabo88 »

Beste Jocofoto,

Deze fiets is < 1940. Ik weet niet wanneer Fongers precies is gestopt met dit type trapas waarbij het kettingwiel niet aan de rechtercranck vastzit, maar aan de as.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Plaats reactie