Shimano - Dura-Ace - toerfiets

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
marco verbaant

Re: Shimano - Dura-Ace - toerfiets

Bericht door marco verbaant »

m-gineering schreef: 23 apr 2025, 20.48 Ik zou denken de wielbasis is zoals die moet zijn, niet gehinderd door het stompzinige 1 meter syndroom, wat bij hogere frames een gedrocht oplevert ;)
Eens... in heel veel geometrietabellen van framebouwers en fietsenfabrikanten wordt die maat als heilig aanvaard en nauwelijks gewijzigd. Wat inderdaad vreemd is. Alle afmetingen en hoeken lijken vaak ondergeschikt aan die wielbasis. Ik was bij de aanschaf van mijn gravelfiets opgelucht dat die van de XXS en XL maat toch een heel stuk verschilden. Eigenlijk hoort alleen de liggende achtervorklengte bij alle framematen gelijk te zijn. Daar houden de meeste zich wel aan.... ;)
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
m-gineering

Bericht door m-gineering »

marco verbaant schreef: 23 apr 2025, 21.55Eigenlijk hoort alleen de liggende achtervorklengte bij alle framematen gelijk te zijn. Daar houden de meeste zich wel aan.... ;)
Ik niet ;)

Je zwaartepunt zit rond je middenrif, en als je hoger zit schuift dat ten opzichte van het bracket naar achteren. Bij gelijke achtervorklengte kom je dus steeds meer boven het achterwiel te zitten. Om de boel in balans te houden maak je de achterkant dus ook langer.
/Marten
marco verbaant

m-gineering schreef: 23 apr 2025, 22.05 Ik niet ;)

Je zwaartepunt zit rond je middenrif, en als je hoger zit schuift dat ten opzichte van het bracket naar achteren. Bij gelijke achtervorklengte kom je dus steeds meer boven het achterwiel te zitten. Om de boel in balans te houden maak je de achterkant dus ook langer.
Het licht er maar aan wat je met de hoeken doet. Maar ik kan je filosofie wel volgen. Overigens zijn alle framebouwers stront-eigenwijs *)... :D

*) En dat is niet vervelend of negatief bedoeld.... :D
lebikesportief

Bericht door lebikesportief »

https://www.pedalpedlar.co.uk/blogs/the ... date-codes

Hier valt meer info in te winnen.

Groet Marcel
non-fixie

Bericht door non-fixie »

m-gineering schreef: 23 apr 2025, 20.48 Ik zou denken de wielbasis is zoals die moet zijn, niet gehinderd door het stompzinige 1 meter syndroom, wat bij hogere frames een gedrocht oplevert ;)
Eens, alleen waren in de praktijk de meeste serieuze racefietsen uit die periode beduidend korter. 62cm Union Rini Wagtmans-frame uit dezelfde periode:

Afbeelding
Wouterfietst

Bericht door Wouterfietst »

Een vriend van mij geeft aan dat dit een toerfiets is vanwege de langere achterbrug en de ruimte tussen de zadelpenbuis en het achterwiel. Om die reden heb ik hem ook zo in de titel vermeldt.
Wouterfietst

Bericht door Wouterfietst »

lebikesportief schreef: 23 apr 2025, 22.37 https://www.pedalpedlar.co.uk/blogs/the ... date-codes

Hier valt meer info in te winnen.

Groet Marcel
Volgende week ben ik in staat om de fiets op te meten en na te lopen op codes. Ik hou jullie op de hoogte.
velofilie

Bericht door velofilie »

Hallo Wouter,

Het frame is Italiaans, dus zal de buis wel Columbus zijn.
De binnenkant van de binnen-balhoofd buis zal dan groeven hebben.
Dit is te zien en te voelen onder de vorkkroon.
Er zijn meerdere Italiaanse framebouwers die dezelfde zadelpen klemconstructie hebben toegepast.
https://www.frameteller.it/ laat er veel zien,
Toch waren Italiaanse frames maar beperkt verkrijgbaar in Nederland rond 1975.
Jan en alleman reden op Champion Mondial's ; Colnago was redelijk vertegenwoordigd.
Het bracket is nog zandgegoten, met een smeernippelgaatje afgedicht met een schroefje.
Ook de onderkant heeft een plugje (ontwatering?)

Groet, Wiel
marco verbaant

Wouterfietst schreef: 24 apr 2025, 09.07 Volgende week ben ik in staat om de fiets op te meten en na te lopen op codes. Ik hou jullie op de hoogte.
Het is immers niet allemaal Dura Ace, de derailleurs zijn van goldena arrow (het oude 105) enkele gradaties lager. Of het frame Italiaans is betwijfel ik...
m-gineering

Bericht door m-gineering »

Wouterfietst schreef: 24 apr 2025, 09.06 Een vriend van mij geeft aan dat dit een toerfiets is vanwege de langere achterbrug en de ruimte tussen de zadelpenbuis en het achterwiel. Om die reden heb ik hem ook zo in de titel vermeldt.
Je zou het ook een fiets voor de klassiekers kunnen noemen, maar inderdaad niet direct voor de rondjes rond de kerk
/Marten
Plaats reactie