Pagina 2 van 4
Re: Shimano - Dura-Ace - toerfiets
Geplaatst: 23 apr 2025, 21.55
door marco verbaant
m-gineering schreef: ↑23 apr 2025, 20.48
Ik zou denken de wielbasis is zoals die moet zijn, niet gehinderd door het stompzinige 1 meter syndroom, wat bij hogere frames een gedrocht oplevert
Eens... in heel veel geometrietabellen van framebouwers en fietsenfabrikanten wordt die maat als heilig aanvaard en nauwelijks gewijzigd. Wat inderdaad vreemd is. Alle afmetingen en hoeken lijken vaak ondergeschikt aan die wielbasis. Ik was bij de aanschaf van mijn gravelfiets opgelucht dat die van de XXS en XL maat toch een heel stuk verschilden. Eigenlijk hoort alleen de liggende achtervorklengte bij alle framematen gelijk te zijn. Daar houden de meeste zich wel aan....

Re: Shimano - Dura-Ace - toerfiets
Geplaatst: 23 apr 2025, 22.05
door m-gineering
marco verbaant schreef: ↑23 apr 2025, 21.55Eigenlijk hoort alleen de liggende achtervorklengte bij alle framematen gelijk te zijn. Daar houden de meeste zich wel aan....
Ik niet
Je zwaartepunt zit rond je middenrif, en als je hoger zit schuift dat ten opzichte van het bracket naar achteren. Bij gelijke achtervorklengte kom je dus steeds meer boven het achterwiel te zitten. Om de boel in balans te houden maak je de achterkant dus ook langer.
Re: Shimano - Dura-Ace - toerfiets
Geplaatst: 23 apr 2025, 22.22
door marco verbaant
m-gineering schreef: ↑23 apr 2025, 22.05
Ik niet
Je zwaartepunt zit rond je middenrif, en als je hoger zit schuift dat ten opzichte van het bracket naar achteren. Bij gelijke achtervorklengte kom je dus steeds meer boven het achterwiel te zitten. Om de boel in balans te houden maak je de achterkant dus ook langer.
Het licht er maar aan wat je met de hoeken doet. Maar ik kan je filosofie wel volgen. Overigens zijn alle framebouwers stront-eigenwijs *)...
*) En dat is niet vervelend of negatief bedoeld....

Re: Shimano - Dura-Ace - toerfiets
Geplaatst: 23 apr 2025, 22.37
door lebikesportief
Re: Shimano - Dura-Ace - toerfiets
Geplaatst: 23 apr 2025, 23.17
door non-fixie
m-gineering schreef: ↑23 apr 2025, 20.48
Ik zou denken de wielbasis is zoals die moet zijn, niet gehinderd door het stompzinige 1 meter syndroom, wat bij hogere frames een gedrocht oplevert
Eens, alleen waren in de praktijk de meeste serieuze racefietsen uit die periode beduidend korter. 62cm Union Rini Wagtmans-frame uit dezelfde periode:

Re: Shimano - Dura-Ace - toerfiets
Geplaatst: 24 apr 2025, 09.06
door Wouterfietst
Een vriend van mij geeft aan dat dit een toerfiets is vanwege de langere achterbrug en de ruimte tussen de zadelpenbuis en het achterwiel. Om die reden heb ik hem ook zo in de titel vermeldt.
Re: Shimano - Dura-Ace - toerfiets
Geplaatst: 24 apr 2025, 09.07
door Wouterfietst
Volgende week ben ik in staat om de fiets op te meten en na te lopen op codes. Ik hou jullie op de hoogte.
Re: Shimano - Dura-Ace - toerfiets
Geplaatst: 24 apr 2025, 10.43
door velofilie
Hallo Wouter,
Het frame is Italiaans, dus zal de buis wel Columbus zijn.
De binnenkant van de binnen-balhoofd buis zal dan groeven hebben.
Dit is te zien en te voelen onder de vorkkroon.
Er zijn meerdere Italiaanse framebouwers die dezelfde zadelpen klemconstructie hebben toegepast.
https://www.frameteller.it/ laat er veel zien,
Toch waren Italiaanse frames maar beperkt verkrijgbaar in Nederland rond 1975.
Jan en alleman reden op Champion Mondial's ; Colnago was redelijk vertegenwoordigd.
Het bracket is nog zandgegoten, met een smeernippelgaatje afgedicht met een schroefje.
Ook de onderkant heeft een plugje (ontwatering?)
Groet, Wiel
Re: Shimano - Dura-Ace - toerfiets
Geplaatst: 24 apr 2025, 11.29
door marco verbaant
Wouterfietst schreef: ↑24 apr 2025, 09.07
Volgende week ben ik in staat om de fiets op te meten en na te lopen op codes. Ik hou jullie op de hoogte.
Het is immers niet allemaal Dura Ace, de derailleurs zijn van goldena arrow (het oude 105) enkele gradaties lager. Of het frame Italiaans is betwijfel ik...
Re: Shimano - Dura-Ace - toerfiets
Geplaatst: 24 apr 2025, 11.46
door m-gineering
Wouterfietst schreef: ↑24 apr 2025, 09.06
Een vriend van mij geeft aan dat dit een toerfiets is vanwege de langere achterbrug en de ruimte tussen de zadelpenbuis en het achterwiel. Om die reden heb ik hem ook zo in de titel vermeldt.
Je zou het ook een fiets voor de klassiekers kunnen noemen, maar inderdaad niet direct voor de rondjes rond de kerk