Pagina 2 van 2
Re: Vietzemaaker stelt zich voor
Geplaatst: 27 apr 2025, 19.30
door Durabo88
Ja, dat is voor de smering, maar in dit gaatje hoort nog een smeernippel geschroefd te zijn. Dat kan er één met een dekseltje of indrukbaar balletje zijn.
Re: Vietzemaaker stelt zich voor
Geplaatst: 27 apr 2025, 20.32
door DaVinci
En was dit destijds algemeen op transportfietsen of hadden alleen bepaalde merken dit?
Re: Vietzemaaker stelt zich voor
Geplaatst: 27 apr 2025, 21.22
door Vietzemaaker
Re: Vietzemaaker stelt zich voor
Geplaatst: 27 apr 2025, 23.10
door Jeroen Zuiderwijk
Onderdelen die niet origineel zijn:
- Kettingscherm
- Rechter crank
- Voorspatbord: van een toerfiets waar een embleem voorop heeft gezeten. Transportfiets spatborden zijn meestal 70mm breed
- Achternaaf: F&S Komet is niet een naaf gebruikt op transportfietsen, meer bedoelt voor lichter fietsen
- Zadel: later model Primus
- Koplamp: volgens mij jaren '80 model
- Achterlicht
- Dynamo
Handvatten die er op zaten waren voor de oorlog meestal bakeliet, celluloid of hoorn (allen vrijwel niet aan te komen), en na de oorlog bijvoorbeeld Ponno plastic zoals deze:
https://www.transportfiets.net/2020/12/ ... andvatten/ Kenmerkend model met knobbel op de achterkant vanaf de jaren '30.
Re: Vietzemaaker stelt zich voor
Geplaatst: 27 apr 2025, 23.11
door Jeroen Zuiderwijk
Durabo88 schreef: ↑27 apr 2025, 19.30
Ja, dat is voor de smering, maar in dit gaatje hoort nog een smeernippel geschroefd te zijn. Dat kan er één met een dekseltje of indrukbaar balletje zijn.
Met name voor de oorlog werden die nog gebruikt. Latere fietsen hadden nog wel het gaatje, maar was dichtgestopt vaak met een stukje papier voor de fiets werd gelakt.