Groene Gazelle Race '1968'

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Wouterfietst

Re: Groene Gazelle Race '1968'

Bericht door Wouterfietst »

Ik heb de verkoper van het Titan stuur via Marktplaats laten weten waar het stuur op terecht gaat komen en kreeg een heel leuk bericht terug.

Hoi Wouter. Leuk om te horen.
Overigens; Als jouw Gazelle nog een paar jaar ouder was geweest was het goed mogelijk dat mijn vader de frame gebouwd heeft. Mijn vader was mede directeur en frame bouwer van Eroba. Hij heeft halverwege de jaren zestig nog frame’s gebouwd voor Gazelle. Deze bouwden toen zelf nog geen frame’s . Het was in het begin van de wielerploeg Willem 2. Gazelle. Als jouw gazelle klaar is stuur je maar een foto. Lijkt me wel leuk. Heb zelf met name Eroba racefietsen, ongeveer 25.

Groet Sjaak. Ga pakketje zo meteen weg brengen

marco verbaant schreef: 1 mei 2025, 11.20 ... en een fraaie tijdscorrecte TA ref:215 bidonhouder, "the best ever" (al vind ik de Critérium ref: 216 van die firma met één klemband nét even mooier/klassieker).. :D Denk dat je voorderailleur t.z.t. iets lager gesteld moet worden. Paste de Campagnolo cranks vlekkeloos op de Shimano as...???
Goed bezig Wouter, geniet ;)
Het crankset is van Nervar en past zonder moeite.
Ik heb een NOS Sedis Delta 40 ketting liggen en als ik alle binnen- en buitenkabels binnen heb zal ik de derailleurs afstellen.
marco verbaant

Bericht door marco verbaant »

Aha, Jac Geurts uit Echt... :D
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
marco verbaant

Zo zie je ze niet, en zo ineens twee... :D
Een grijze Gazelle Race, meer dan waarschijnlijk van 1969 of 1970. Toen introduceeerde Gazelle deze fiets als ploegfiets voor Willem II-Gazelle. Ik weet nog dat ploegleider Ton Vissers ze spuuglelijk vond. Niks voor die tijd idd eigenlijk. Opvallend was toen dat de voorvork gewoon geheel gelakt was, en de achtervorken met verchroomde vorkeinden, weet ik me nog te herinneren.
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... -59cm-1968
marco verbaant

publiciteitsfoto van 1970 met de verrassende wereldkampioen 1969 (Zolder - B) Harm Ottenbros.
Bijlagen
ottenbros.jpg
ottenbros.jpg (61.55 KiB) 3327 keer bekeken
wimhermans

Bericht door wimhermans »

mooi zo een groene.

Ik heb zelf een blauwe met chroom vorkeinden. Campagnolo derailleurs/crank/naven/ stuurshifters, universal 68 remmen, TTT stuurcombo zoals een aantal in de ploeg toen reden.

Ik laat gebreide Willem 2 Gazelle kleding maken. Als je wilt kan ik volgende keer voor je bestellen.
gazelle willem 2 fiets en kleding.jpg
gazelle willem 2 fiets en kleding.jpg (338.13 KiB) 3138 keer bekeken
marco verbaant

wimhermans schreef: 3 mei 2025, 09.45 mooi zo een groene.

Ik heb zelf een blauwe met chroom vorkeinden. Campagnolo derailleurs/crank/naven/ stuurshifters, universal 68 remmen, TTT stuurcombo zoals een aantal in de ploeg toen reden.

Ik laat gebreide Willem 2 Gazelle kleding maken. Als je wilt kan ik volgende keer voor je bestellen.
Ja, de blauwe waren de standaard vóór 1969. Prachtig ook. In die tijd vaak nog (niet altijd meer) uitgevoerd met stuurcommandeurs. De WillemII-Gazelle truien zijn prachtig mooi, in al hun eenvoud.
Cyclissimo

Bericht door Cyclissimo »

Tof om de duurdere Reynolds variant er ook even naast te zien. Prachtige staat ook! :shock:

Ik ben toevallig net bezig met een Locomotief tour de france uit 1968. Ook in die afmontage globaal. Wel met gewone buisshifters. Leuk om te zien dat de vorkkroon dan toch weer anders is. De locomotief heeft wel al een gazelle framenummer en de typische champion mondial afweking van de staande vorken.
Is het mannetje van de liggende achtervork bij de gazelle ook op z'n locomotiefs? Heb dat iig nooit ergens anders gezien dan bij lovomotief zo. En het is leuk twee 'broers' uit hetzelfde bouwjaar te kunnen vergelijken :D
Bijlagen
20250503_193129.jpg
20250503_193129.jpg (114.98 KiB) 2744 keer bekeken
20250503_193122.jpg
20250503_193122.jpg (200.01 KiB) 2744 keer bekeken
20250503_193113.jpg
20250503_193113.jpg (161.08 KiB) 2744 keer bekeken
20250503_193107.jpg
20250503_193107.jpg (225.42 KiB) 2744 keer bekeken
20250503_193057.jpg
20250503_193057.jpg (252.45 KiB) 2744 keer bekeken
marco verbaant

Cyclissimo schreef: 3 mei 2025, 19.39 Tof om de duurdere Reynolds variant er ook even naast te zien. Prachtige staat ook! :shock:

Ik ben toevallig net bezig met een Locomotief tour de france uit 1968. Ook in die afmontage globaal. Wel met gewone buisshifters. Leuk om te zien dat de vorkkroon dan toch weer anders is. De locomotief heeft wel al een gazelle framenummer en de typische champion mondial afweking van de staande vorken.
Is het mannetje van de liggende achtervork bij de gazelle ook op z'n locomotiefs? Heb dat iig nooit ergens anders gezien dan bij lovomotief zo. En het is leuk twee 'broers' uit hetzelfde bouwjaar te kunnen vergelijken :D
De vorkkroon van deze Locomotief is nog van Ekla-D, zoals Bertus Slesker in Amsterdam al/nog deed. De zogenaamde vlinderremmannetjes zoals in de Champion Mondial series zijn van later. Hier is het nog een simpel buisje met een geboord gat voor het remasje.
De buis transfer is nog typisch Amsterdams, die op de bovenbuis al vanuit Dieren. Maar als vaker al gemeld: het is destijds maar net wat er in de la lag. Aan onderdelen en transfers. Kopplaatjes idem, er zijn typische Amsterdamse Locomotief plaatjes met het treintje en het opschrift Amsterdam op DIerense Locomotiefs, maar net zo goed met nog "Amsterdam" als tekst. Ze/we waren nog niet van die "puristen" destijds....

Prachtige fiets met mooi afgemonteerd tijdscorrect spul... :D Universal remmen, Campagnolo zadelpen, 3TTT stuur en stuurnok
wimhermans

Bericht door wimhermans »

Cyclissimo schreef: 3 mei 2025, 19.39

Tof om de duurdere Reynolds variant er ook even naast te zien. Prachtige staat ook! :shock:

mooie locomtief, ik heb nog een set (schuine buis) transfers met het juiste lettertype. Laat maar weten als je die wilt overnemen.

Dit is mijn Locomotief uit 1961 met de potloodpuntjes, frame NOS nooit mee gereden.
locomotief 1961.jpg
locomotief 1961.jpg (353.47 KiB) 2086 keer bekeken
Wouterfietst

Bericht door Wouterfietst »

gazelle willem 2 fiets en kleding.jpg
Prachtige fiets met dito fietskleding. Mag ik vragen wat de kleding kost?

Ik heb vandaag mijn Titan stuur opgehaald en man wat staat dat gaaf!
Gazelle_Race_1968_met_Titan_stuur.jpg
Gazelle_Race_1968_met_Titan_stuur.jpg (239.75 KiB) 1666 keer bekeken
Deze week komen ook mijn banden binnen.
Ik heb schakel- en rem kabelmateriaal liggen, maar mis nog de buisverstellers en heb geen idee wat van Simplex/Campagnolo hier op hoort te zitten.
Laatst gewijzigd door Wouterfietst op 6 mei 2025, 16.51, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie