Leuk dat de Fongers zo aanspreekt.
Ik zag op de aanvankelijke marktplaatsfoto vaag een stukje velgrem maar het stuur was buiten beeld .
Het zal toch niet waar zijn, was mijn eerste gedachte.
Zo`n stuurwieltje aan de rechter kant is echt een dateringsding. In 1908 verhuisde dat naar de andere kant ivm het nieuwe remsysteem dat rechts naar onder liep en in de weg zat van het wieltje. En pedalen met binnen en buiten een punt op de zijplaat was in 1906 verleden tijd . Alleen binnen bleef een tijd nog gevoerd. Dat zijn van die dateringskenmerken die me op vielen.
Kenmerkend dat dat zadel ook op beide vroege Burgers fietsen zit. Ik meen dat op de Gazelle damesfiets uit 1916 ex Andre Koopman , nu bij Roel ook zo`n breedte instelbaar zadel zit. Wie zou het gefabriceerd hebben?
Over de revisie die vermoedelijk in het half jaar na de bevrijding in 45 heeft plaats gevonden, wat best zou kunnen dat de fiets opnieuw is gelakt.
Ik heb overigens geen enkele bies terug gevonden tot nu toe. Er zat er een buisbagagedrager op met haakjes en een nieuwe kettingkast (zonder raampje) wat ook is veranderd ergens in de tijd zijn de wielen. Ik zie geen velg merkplaatjes en de voornaaf heeft ook geen FG tekentje. De Eadie achternaaf is denk ik wel vroeg in de fiets gekomen. Het heeft een afwijkende trommelmaat. Groter dan wat ik ken tot nu toe. Ik ga`m nog schoonmaken en zal dan ook zoeken naar merktekens patentennummers etc.
Als het klopt, dat die 633 45 op het stuur voor 1945 staat, dan zal er zeker schaarste zijn geweest aan nieuwe onderdelen. Mogelijk een reden om niet te veel te veranderen aan de fiets en bijvoorbeeld de spatborden nog maar een keer opnieuw te gebruiken.
Ik heb de fiets voor nu een beetje de goed kant op geholpen. kromme spatbordstangen recht gemaakt , het voor spatbord uitgedeukt en achter de
schilfers witte verf er af gehaald.

- P1040079.JPG (614.81 KiB) 1561 keer bekeken

- P1040080.JPG (610.07 KiB) 1561 keer bekeken

- P1040081.JPG (597.96 KiB) 1561 keer bekeken

- Geklonken stangen en geen schroefjes dus
- P1040060.JPG (167.27 KiB) 1561 keer bekeken
Voorlopig hou ik het bij een eenvoudige benadering. Achterband repareren is zo`n ding en de kettingkast beter dicht rijgen bijvoorbeeld. Later zal ik de fiets wel wat frisser willen maken zonder het geheel super strak te maken. Moet een beetje leven vanaf te zien zijn bij deze oude dame.
Ik heb van de dochter van de eigenaar geen specifieke verhalen over de fiets te horen gekregen. Ik denk ook niet dat zij daar iets van af wist
Er zaten twee kaartjes aan het stuur . Een met de tekst ''begin van de eeuw'' en een met ''jaren 30-40''. Ik denk door verschillende mensen op geschreven.
Ooit is de fiets ingeruild bij een fietsenmaker. Ik vermoed bij de opa van de dochter die me de fiets overhandigde . Verreweg de oudste fiets van de verzameling. De rest was naoorlogs en minder stoffig.
Jos, de pedalen zijn dames formaat met vrij kleine rubbers die knoeper hard zijn geworden. Alsof het van hout is.