Raleigh Sports

In deze rubriek staat iedere maand een andere 'vondst' centraal.
Roegbainder

Re: Raleigh Sports

Bericht door Roegbainder »

Ik volg met veel belangstelling dit topic :)

Die Nederlanders, zijn dat die twee jongens die naar China waren gefietst? Of iets anders heel ver weg?
* Raleigh Superb 1964?
* Métropole 1965
* Peugeot PX10 1969
* Peugeot PX10 1973
* Gios Torino 1976
* Gazelle AA 1977
Beau-Velo

Bericht door Beau-Velo »

non-fixie schreef: 18 okt 2025, 13.02
Beau-Velo schreef: 18 okt 2025, 12.18 (...) En wat is het dat Engelse fietsen zo vaak zonder drager zijn uitgevoerd? (...)
Engelsen gebruikten vroeger vooral zadeltassen om hun spullen onderweg in te doen. Voor zover er rekjes op die fietsen zaten waren dat vooral 'bag supports':

Tas-UK.jpg

De Fransen waren meer van de stuurtassen, en hadden de rekjes dan ook vooral voorop:

O ja de Engels zadeltas daar kun je mee op reis. Zo groot.
Tas-FR.jpg

Wij Nederlanders zijn traditioneel gewend alles op en aan de bagagedrager te bevestigen. Postbodegenen, vermoed ik:

Tas-NL.jpg

Duitsers ook, maar die deden er ook nog een leuk hoedje bij op. Liefst met een veertje:

Tas-DE.jpg
non-fixie

Bericht door non-fixie »

Roegbainder schreef: 18 okt 2025, 19.37 Ik volg met veel belangstelling dit topic :)

Die Nederlanders, zijn dat die twee jongens die naar China waren gefietst? Of iets anders heel ver weg?
Naar Palestina. Leuk boek. Heb het ooit gekocht voor een discussie op het Wereldfietserforum over de noodzaak van Rohloff-naven of schijfremmen of zo. ;)

Afbeelding
Roegbainder

Bericht door Roegbainder »

Palestina! :D Dat was het! Deed inderdaad een belletje rinkelen (heel ver weg kennelijk)
Wat leuk dat je dit boek hebt
* Raleigh Superb 1964?
* Métropole 1965
* Peugeot PX10 1969
* Peugeot PX10 1973
* Gios Torino 1976
* Gazelle AA 1977
Peter_L

Bericht door Peter_L »

Gisteren de fiets gedemonteerd en dus ook wat beter kunnen bekijken.
De roest op stuur, achterspatbord en kettingkast deden me vermoeden dat hij ook wel een tijd buiten geslapen had...

De remklauwen voor- en achter hebben zo goed als geen roest, hoewel het kabeleinde erin vastgeroest zit, maar zullen prima op te poetsen zijn.
Caliper.jpg
Caliper.jpg (101.9 KiB) 2002 keer bekeken
Ook het frame heeft eigenlijk geen roest - op enkele kleine puntjes na.
De trapas heeft niet veel zin om te draaien, dus daar zal ook water gezeten hebben en nu een pak roest…
De ring op de cup zit ook muurvast, dus ze mag nog even blijven zitten.
Frame 1967.jpg
Frame 1967.jpg (228.98 KiB) 2005 keer bekeken

Het lijkt er heel sterk op dat deze fiets volledig origineel is (op het zadel na) en amper gereden heeft.
De kabels zijn volgens mij nog steeds de originele, de remblokjes zijn ook amper afgesleten en de kettingkast is nooit open geweest. Zelfs de 3 “schuifje” lijken nooit aangeraakt geweest, want vertonen geen krasjes of kreuken van tangen e.d.
Wellicht zijn ook de banden origineel en hebben nog een prima tekening (maar zijn compleet verrot…)
Het chroom van de velgen lijkt ook prima op te poetsen, maar ik vrees dat onder de banden wel veel roest zal zitten door die dikke velglinten die water opzuigen…
Wheel.jpg
Wheel.jpg (177.86 KiB) 2005 keer bekeken
Wel heel spijtig dat zo’ n fiets dan in weer en wind achtergelaten wordt natuurlijk.

Wat de kettingkast betreft: die is total loss. Zo te zien heeft er lange tijd water in gestaan en is de onderzijde doorgeroest.
Wel spijtig, want geen deukje te bekennen.
Chaincase.jpg
Chaincase.jpg (159.88 KiB) 2005 keer bekeken
Beau-Velo schreef: 18 okt 2025, 12.18 Raleigh moet dan toch wel veel fietsen hebben kunnen verkopen in België dat ze speciaal voor die markt een Belgische drager maakte?
Ik denk niet dat die bagagedragers bij Raleigh zélf geproduceerd werden, maar eerder door Belgische fabrikanten zoals Ardex, Claeys en vele andere, want veel Belgische fietsmerken hadden gelijkaardige dragers - al dan niet demontabel.
Ik heb er hier een achttal rondslingeren - allemaal afkomstig van Raleigh en Triumph fietsen en daar zitten 4 verschillende modellen tussen qua bevestiging vooraan…

Hieronder rechts de bagagedrager van de Raleigh in dit topic en links het frame van een eveneens uit 1967 stammende “De Jonghe” uit Deurne (bij Antwerpen).
Bagagedrager.jpg
Bagagedrager.jpg (165.76 KiB) 2005 keer bekeken
Peter
Plaats reactie