Aan de reacties te zien heb je wel een goede fiets meegebracht.
Hallo allemaal
Re: Hallo allemaal
Welkom, Robert!
-
Robert v.d. Velden
Dank voor het compliment, non-fixie.
Ja Maarten, volgens mij gaat er iets heel erg goed qua arbeidsethos als werk en hobby met elkaar vermengen. Die site is heel erg low maintenance
en geeft een nogal vertekende indruk, maar de inhoud klopt aardig. Captain Beefheart op de home page leerde ik overigens tegelijk met jou kennen, in 1981/82 door Hot Rats.
De stichting heeft een waardevol gedachtegoed waar ik je graag wat meer over vertel, iets dat beter zal gaan na het aantreden van een nieuw kabinet is mijn inschatting, vanwege een nieuw regeerakkoord. Een tipje van de sluier: in feite hadden de freaks - zoals je weet - eind jaren '60 iets heel wezenlijks beet, wat later weer verloren is gegaan zoals wel meer uit de tijd van de culturele revolutie. Met wat ik ervaringswetenschap noem filter ik de juiste zaken eruit, zo is gebleken. Die is gebaseerd op vooraanstaande wetenschap die onvoldoende in de politiek is doorgedrongen.
Ik neem aan dat je met de haakjes onder de bagagedrager doelt op wat ik zie als lussen voor de riempjes uit die tijd. Mijn Gazelle 'weer en wind' damesfiets uit 1936 heeft ze ook, zag ik vanochtend. Daar heb ik even het dameszadel op gezet, zodat het Lepper zadel op de Fongers kan. ook zie ik in de couranten dat nikkel niet per sé ouder is dan chroom, al lijkt het zo. Wel voordeliger in die tijd.
Robert
Ja Maarten, volgens mij gaat er iets heel erg goed qua arbeidsethos als werk en hobby met elkaar vermengen. Die site is heel erg low maintenance
en geeft een nogal vertekende indruk, maar de inhoud klopt aardig. Captain Beefheart op de home page leerde ik overigens tegelijk met jou kennen, in 1981/82 door Hot Rats.
De stichting heeft een waardevol gedachtegoed waar ik je graag wat meer over vertel, iets dat beter zal gaan na het aantreden van een nieuw kabinet is mijn inschatting, vanwege een nieuw regeerakkoord. Een tipje van de sluier: in feite hadden de freaks - zoals je weet - eind jaren '60 iets heel wezenlijks beet, wat later weer verloren is gegaan zoals wel meer uit de tijd van de culturele revolutie. Met wat ik ervaringswetenschap noem filter ik de juiste zaken eruit, zo is gebleken. Die is gebaseerd op vooraanstaande wetenschap die onvoldoende in de politiek is doorgedrongen.
Ik neem aan dat je met de haakjes onder de bagagedrager doelt op wat ik zie als lussen voor de riempjes uit die tijd. Mijn Gazelle 'weer en wind' damesfiets uit 1936 heeft ze ook, zag ik vanochtend. Daar heb ik even het dameszadel op gezet, zodat het Lepper zadel op de Fongers kan. ook zie ik in de couranten dat nikkel niet per sé ouder is dan chroom, al lijkt het zo. Wel voordeliger in die tijd.
Robert
-
Maarten Waarlé
Prachtig weer om wat te werken aan een fiets vandaag.
Inderdaad , de haakjes onder de bagagedrager voor lederen riemen.
Bij zowat alle Nederlandse merken zijn ze na de periode 40-45 verdwenen.
Waarschijnlijk kwam de snelbinder daar voor in de plaats.
Altijd leuk, die kleine details die ter datering ondersteunend zijn. De ouderwetse lamphaak
is ook zo`n ding. Bij Gazelle verdween die net iets later dan de haakjesbagagedrager
Tandwiel met rand verdween richting een tandwiel geperst uit een stuk (dames en heren het zelfde aantal tanden) en de spatbordschroefjes werden na 45 niet meer direkt in de spatbordbeugel geschroefd maar kregen een moertje.
We hebben het nog vast eens over de arbeidsethos en inderdaad als werk en hobby de zelfde positieve waarde heeft dan ben je een eind op weg !
Inderdaad , de haakjes onder de bagagedrager voor lederen riemen.
Bij zowat alle Nederlandse merken zijn ze na de periode 40-45 verdwenen.
Waarschijnlijk kwam de snelbinder daar voor in de plaats.
Altijd leuk, die kleine details die ter datering ondersteunend zijn. De ouderwetse lamphaak
is ook zo`n ding. Bij Gazelle verdween die net iets later dan de haakjesbagagedrager
Tandwiel met rand verdween richting een tandwiel geperst uit een stuk (dames en heren het zelfde aantal tanden) en de spatbordschroefjes werden na 45 niet meer direkt in de spatbordbeugel geschroefd maar kregen een moertje.
We hebben het nog vast eens over de arbeidsethos en inderdaad als werk en hobby de zelfde positieve waarde heeft dan ben je een eind op weg !
-
Maarten Waarlé
En, Ja Captain Beefheard... Wat een tijden. We zaten met Jan,Eric,Vincent en Michel ook erg in Zappa toen die tijd.
Leuke herinneringen Robert.
Leuke herinneringen Robert.
-
Robert v.d. Velden
Dat waren inderdaad kleurrijke tijden. Muzikaal ging er een wereld voor me open, maar ook filosofisch. En die duurzame fietsen pasten daar helemaal bij. Merkwaardig dat voor mij nu zo'n mooie vooroorlogse fiets veel meer binnen bereik is terwijl we 45 jaar verder zijn. Ik denk dat een zekere ontwikkeling als ontwerper daaraan bijdraagt. Zo ook met gitaren, die het voordeel hebben dat ze wat minder ruimte in beslag nemen. In elk geval is het erg fraai als zo'n fiets een complete tijdcapsule is. Doordat Fender gitaren net als (oude) fietsen een modulair karakter hebben, heeft dat verstrekkende mechanische consequenties — en voordelen. Opvallend zijn daarbij de vooroorlogse Gazelle prijscouranten met onderdelen, waarin zelfs voor dynamo's en lampen onderdelen te koop zijn. Na de Tweede Wereldoorlog is dat vrij plotseling afgelopen zag ik vandaag. Die vierde dimensie in de theoretische natuurkunde tijd fascineert me hierbij, net als bij muziek waar ook de vijfde dimensie een belangrijke rol speelt (trilling); en vanuit dat perspectief is de passie voor nog veel oudere fietsen hier heel interessant.
-
Maarten Waarlé
Die hele oude fietsen zijn enorm fascinerend.
Ze komen uit een zo ver verleden en toch ook uit een periode waarin allerlij zaken precies zo zijn als in onze tijd.
Je ziet dat bijvoorbeeld in oude tijdschriften met advertenties en artikelen die over bijvoorbeeld een rijwielbeurs handelen.
Nieuwe ontwikkelingen, internationale handel, rondleidingen in nieuw opgezette fabrieken. enzovoort.
Heel interessant om te zien wat er al gemaakt kon worden op automatische draaibanken etc.
Via beeldbank Groningen kun je met het intypen van Fongers een behoorlijk uitgebreid beeld krijgen van de industrie van begin 20 e eeuw.
Veel moderniteiten maar ook bijvoorbeeld fotos van wielspakende kinderen. Iets wat nu niet meer willen zien.
Ik heb me al met al vaak verbaasd over de stand der techniek zo lang geleden. Meer dan het gevoel van ''jee wat primitief nog''.
Ze komen uit een zo ver verleden en toch ook uit een periode waarin allerlij zaken precies zo zijn als in onze tijd.
Je ziet dat bijvoorbeeld in oude tijdschriften met advertenties en artikelen die over bijvoorbeeld een rijwielbeurs handelen.
Nieuwe ontwikkelingen, internationale handel, rondleidingen in nieuw opgezette fabrieken. enzovoort.
Heel interessant om te zien wat er al gemaakt kon worden op automatische draaibanken etc.
Via beeldbank Groningen kun je met het intypen van Fongers een behoorlijk uitgebreid beeld krijgen van de industrie van begin 20 e eeuw.
Veel moderniteiten maar ook bijvoorbeeld fotos van wielspakende kinderen. Iets wat nu niet meer willen zien.
Ik heb me al met al vaak verbaasd over de stand der techniek zo lang geleden. Meer dan het gevoel van ''jee wat primitief nog''.
-
Robert v.d. Velden
Geheel in lijn met de stelling van Einstein dat de tijd niet lineair is. En dat de geschiedenis zich op een mysterieuze wijze herhaalt. Zo zag ik in een onderdelencourant een zadel speciaal voor lange afstanden en vraag me af of dat echt goed werkt. Het is bij mij zadelpijn die op een oude fiets de limiet bepaalt. Met mijn (vintage Gazelle Champion Mondial uit 1982) racefiets had ik in 2024 nog een persoonlijk record van 190 km op een dag, fluitend. Maar ik heb al jaren wat pijnlijke platvoeten en op oudejaarsdag beaamde een goede orthopeed dat ook fietsen problematisch hiervoor is. Dus nu ben ik dure Lake fietsschoenen aan het aanschaffen voor brede voeten. En ondertussen heeft de Gazelle uit 1939 de voorkeur. Jan, Eric, Michel en Vincent zaten trouwens allemaal bij mij in de klas op het atheneum, maar niet allemaal tegelijk.