Gazelle No.1 'De IJzeren Dominee'; Werk in uitvoering

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
asterduc

Re: Gazelle No.1 'De IJzeren Dominee'; Werk in uitvoering

Bericht door asterduc »

Vloeibaar rubber: daar wek je mijn interesse.
Hoe is het aan te brengen en welke afwerkingsglans geeft dat?
Kan het ook hard uitharden?

Ik zie niet direct een toepassing voor dat zadelframe, maar misschien als celluloid vervanging (sturen, handvaten, versnellingskabels).

Zadelframe: nu ja, eigenlijk kun je daar toepassen wat je maar wil. Als het maar zwart ziet, zou je kunnen stellen.

Mijn opmerking over powdercoating was eerder algemeen. Powdercoating zie ik als hedendaags massaproduct en dat past voor mij niet in dat afgebakende vakje van oldtimer restauratie. Maar niets houd je tegen om dat zadelframe op die manier af te werken. Mij lijkt het dan eerder omslachtig, tenzij je toevallig iemand naast de deur hebt waar je dat deel in een straalcabine steekt, vervolgens mee aan de haak hangt als er zwart gepoederd wordt en het mee door in de oven kan. Het zal er dan zeker mooi uit zien.
8-)
Ik heb die middelen niet binnen handbereik, een pot zwarte verf echter wel, vandaar mijn opmerking ivm onderdompelen ;)
Dat is een eenvoudig proces. Even alles afschuren, laagje roestneutralisator erover, onderdompelen in de pot verf en aan een oude spaak laten uitdruipen. Als het stofdroog is kan het nog even in de hobbyoven, dan denken je hersenen dat het gemoffel is. 8-)

Groeten,
Ed.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Beste ,
Over poedercoating gesproken;
Dat is zo`n slechte oplossing nog niet.
Ik werk bij een rolstoelproducent en maak daar de one off`s.
Wij laten alle onderdelen die we maken poederen en een enkele keer als snelheid is geboden (stoel moet de zelfde dag nog terug, belanghebbende ligt op bed) spuiten we het.
Dat gepoederde werk is vele malen duurzamer mits de ondergrond niet roestig is.
Het spuitwerk kras je er zo af en bijvoorbeeld bij kunststof kappen die een ander kleurtje moeten krijgen weet je dat het er na enkele dagen al af ligt.

Bovendien gaat het zo ik begreep om een gebruiksfiets met oud tintje. Prima dan zo`n degelijke behandeling. Wat wij laten poederen is zijdeglans zwart. Heel netjes.

Overigens,mensen die hun hoge bi van 1882 laten poeder-coaten moeten liefdevol in een gemeenschap ter heropvoeding worden opgenomen, laat dat duidelijk zijn.

Groeten,
Maarten
De IJzeren Dominee

Bericht door De IJzeren Dominee »

A mind is a great thing to waste! :D

Merci Ed,

Ik denk dat onze zienswijzen nauwelijks uiteen lopen.
Vanzelfsprekend zou ik een frame nooit laten poederen, al heb ik –inderdaad– vrij eenvoudig toegang tot het proces en de drum und dran.

Nadere inspectie van het zadel leert overigens dat volledige demontage ervan nogal wat voeten in aarde heeft, met name het lederen dek, dat met nogal eigenzinnige splitnagels bevestigd is.
(Wel te doen, maar eigenlijk meer een klusje voor de lange winteravond, i.p.v. fietsen bijvoorbeeld.)

Wat dat vloeibaar rubber aangaat: dat bestaat al lang, is speciaal bedoeld om objecten in te dompelen, –denk bijvoorbeeld aan de handvatten van ouderwets gereedschap– maar wordt tegenwoordig ook aangeboden in spuitbussen.

De versie in een potje is echter ook goed met een kwast te verwerken.

Het spul wordt niet hard, ook niet na langere tijd, maar het vormt wel een zeer stevig en krasvast membraan.
Naar wens kan echter, na het los pulken van een hoekje, de ontstane rubberfilm in het geheel en schadevrij terug van het object verwijderd worden.

Die van het merk PlastiDip is er in diverse kleuren, in mat, glanzend en zelfs metallic en parelmoer.
(Zwart 'vloeibaar rubber' voor daken en afvoergoten bestaat ook van andere merken, maar dat is alleen bruikbaar voor daken, goten en vijvers, blijft altijd pikkerig en is niet geschikt voor fietsen.)

Afbeelding

Inderdaad zou PlastiDip ook perfect zijn voor reparatie of re-creatie van zwarte celluloid-sturen, als men tenminste accepteert dat die dan niet (meer) van celluloid zijn.

Zelf zou ik die echter restaureren met een tweecomponenten epoxy putty, een bepaald soort plamuur, die ik eerst met zwart pigment op kleur zou brengen.

Om van een chromen stuur een replica celluloid-versie te maken zou ik de matzwarte PlastiDip in een spuitbus nemen.

Op mijn huidige fiets zit echter een chromen stuur; het zwarte zit op een nog op te knappen Gazelle met framenummer 607699.

(Is dat ook bouwjaar 1946, of nog juist van voor de oorlog?)

Bij gelegenheid volgt een verslag, als niet iemand anders er al mee aan de slag is gegaan althans.

Merci'kes en 't beste!
Laatst gewijzigd door De IJzeren Dominee op 24 jun 2013, 09.48, 2 keer totaal gewijzigd.
De IJzeren Dominee

Maarten Waarlé schreef: *knip*
Overigens,mensen die hun hoge bi van 1882 laten poeder-coaten moeten liefdevol in een gemeenschap ter heropvoeding worden opgenomen, laat dat duidelijk zijn.

Groeten,
Maarten
:!: Eensch!

Ook dank voor de bemoedigende woorden, en het kijkje in de beroepspraktijk!
Maarten Waarlé

Ja..., dan wil ik best nog wat verder disku-rellen over poeder-coaten.

Als het gaat om moffelen dan zit je met Poeder-coaten eigenlijk dicht bij zo niet boven op de meest passende oplossing.
De wijze van aanbrengen van poederlak is afwijkend (geen oplosmiddelen) maar het proces daarna in een oven is een op een het zelfde als moffelen. De lak is pas dan hard namelijk.
Ik ken de precieze temperatuur niet maar wij stoppen per abuis wel eens een zacht pvc meubeldop in een te poederen voorwerp en die smelt er dan nagenoeg uit weg.

Voor het overige is alle lak tegenwoordig een aardolieproduct
De tijd dat lak nog van de uitwerpselen van het vogelbekdier werden gemaakt ligt ver achter ons.
Het uiterlijk, altans bij onze poederaar is uitstekend .dik genoeg om onefenheden te maskeren en toch geen uitlek druppels.
De los gebladderde coating die je wel eens ziet op fietsonderdelen heeft voornamelijk te maken met een slechte ondergrond maar is absoluut te vermijden als je met schoon gemaakte onderdelen start.

Dus, wat is er op tegen om het toe te passen op een jaren 30-70 toerfiets als je die als nieuw dan wel weersbestendig wil maken vraag ik mij af?

Groeten,
Maarten
De IJzeren Dominee

Maarten Waarlé schreef:Ja..., dan wil ik best nog wat verder disku-rellen over poeder-coaten. *knip*
Ha Maarten,

Dank voor je aanvulling, en zonder op dit forum een fikkie te (hebben) willen stoken:
Je eerste en laatste argument waren exact mijn overwegingen, met dezelfde onderbouwing die je in je technische uiteenzetting geeft: powder coating is moffelen!

Historisch besef en respect staan vanzelfsprekend voorop; in dit geval betreft het dan ook een verzinkt zadelframe dat –blijkens foto's– óók zwart gemoffeld heeft bestaan, dus wat dat aangaat betreft het ook geen 'geschiedvervalsing'.

Overigens geldt voor chroom en vooral nikkel dat daar tegenwoordig ook andere methoden en elektolyten voor worden gebruikt dan vroeger, zodat re-plating in bepaalde auto- en machine-restauraties absoluut niet wordt toegestaan*, en zelfs de waarde van objecten kan decimeren of geheel doen verdwijnen.

*TIP* Kijk in dat kader eens naar het televisieprogramma American Restoration: een firma in Las Vegas die dingen als benzinepompen, juke-boxen, kassa's, koelkasten, colamachines e.d. voor goud geld 'restaureert'.
Daar doen ze wekelijk àlles wat niet mag, met als resultaat prachtig glimmende, werkende objecten die slechts waard zijn wat de opdrachtgever –altijd onnozelaars met teveel geld– er voor moet betalen.

Ze schromen niet om bijvoorbeeld van een prachtige oude slingergrammofoon de gepatineerde koperen hoorn tot goudglans te gritstralen, de kast machinaal kaal te schuren en in tien lagen botenlak te spuiten om er dan nog eens een cd-speler in te bouwen "zodat je er ook nog wat aan hèbt".
Only in America! :roll:

Daar hoeven we op dit forum niet bang voor te zijn, denk ik...
Maarten Waarlé

Dominee,

Geen probleem wat betreft brandjes stichten.
Mij lijkt een discussie zo nu en dan waardevol voor een forum.
Je steekt er wat van op en het geeft nuancering.
Overigens zonder elkaar te gaan belachelijk maken ,dat schiet het doel voorbij.

Tja, die Amerikanen zo als je het beschrijft.
Ik heb het eerder gehoord ergens . erg jammer als de oude spullen worden opgeblazen tot ordinaire glim-glim.

Nog over poederen; wij moeten soms iets her-poederen wegens een aanpassing ,wijziging en dienen dan uit te maken of iets gepoederd dan wel gespoten is. Iets wat gespoten is poederen geeft problemen in de oven. De lak gaat er af smelten en dat geeft rare effecten.
Ik schrijf dit om aan te geven hoe lastig het is om gepoederd en gespoten uit elkaar te houden. Het gaat wel eens mis namelijk
en krijgen we een vreemd gebobbeld ding terug.
Maw Poederwerk ziet er uit als gelakt, doet er niet voor onder qua uiterlijk.

Groeten,
Maarten
maartenB

Bericht door maartenB »

Ik toonde mij op de vorige pagin geen voorstander van poedercoaten van een zadelframe. Ik wil dat graag nuanceren, als het gaat om een gebruiksfiets en een zadel zonder historische waarde. Poedercoaten is OK: onderdompelen in roze plastic ook.

Toch vind ik poedercoaten in plaats van lakken (van hele fietsen) echt een verkeerde tendens. Natuurlijk, leuk als de historische context je niet interesseert en je graag door pekel en regen wilt fietsen.
Maar wat Maarten W. schrijft over de frames van hoge bi's, geldt onverkort voor fietsen uit de jaren 40-50. Dat zijn de klassiekers van de toekomst - waarom die dan wel voorzien van een laag plastic die nauwelijks meer te bewerken is?

Want die poedercoat: je kunt er niks mee, je kunt het niet naschuren, je kunt beschadigingen niet behoorlijk bijwerken, het is en blijft een laagje plastic.

En is dat nou duurzamer dan een goed opgebracht laksysteem? Ik heb het getest met autovelgen: stralen en poedercoaten is echt niet langer meegegaan dan stralen, een goede primer en lakken. Wel is het zo dat de poedercoating er in schillen af komt en de lak gewoon netjes bij te werken is.

Dus laat ik als purist maar eens stelling nemen: poedercoat op een fietsonderdeel dat van historisch belang is, is een doodzonde. Wat vindt u ervan, dominee?

:D :D Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
De IJzeren Dominee

Ha Maarten et al,

Interessant wat je schrijft, en ik ben me er nog verder in het verdiepen.

Ik lees net op de site van een moffellakleverancier (galgje) dat moffelen plaats vindt bij 130ºC tot 140ºC, en dat die temperatuur bij poederlak rond –boven– de 180ºC ligt.

Die kennis is misschien handig om in het vervolg vooraf te determineren wat wàt is in je werkplaats: doet het bij 140 nog niks, dan is het gepoederd, doet het wel wat, dan moffel je het verder... :geek:

En zelf heb ik bedacht dat, aangezien moffellak dus gewoon nog geleverd wordt, in vele kleuren en oppervlakte-effecten zelfs, het controversiële klusje betreffende mijn zadelframe ook gewoon met 'echte' lak in de huishoud-oven zou kunnen! (Wie riep er daar "koekebakker?" :( )

Wellicht is het de moeite waard om daar eens mee te experimenteren!
(De leverancier, Korthals, heeft reeds mijn sympathie vanwege de giraffe in hun logo!)

In dat geval hoort men daar nog over.

Cheers!
Maarten Waarlé

He Dominee en Maarten,
Dat klinkt veelbelovend Zelf moffelen is natuurlijk veel leuker.
Hopelijk smaakt de taart daarna niet naar fiets en omgekeerd natuurlijk.

Nog over het poederen. Ik begrijp nu de weerzin van MaartenB
omtrent poederen Ik zou dat ook hebben met zo`n velgen verhaal.
Punt is dat bij ons, bij de rolstoelen niets bladdert en dat
het ook goed te schuren is. Regelmatig verander ik een bestaand gepoederd ding voor een andere toepassing .Las er iets aan etc.
Dan moet je eerst iets weg schuren en later spuit of poeder ik
het weer bij. Je ziet er niets van en het geeft ook geen plastic feeling. Althans niet meer dan andere lakken.
Vandaag uit nieuwsgierigheid met comandant op een gepoederde beugel gezeten. De zijdeglans coating gaat flink glanzen. Zo als ik het ken van zo`n oud mattig frame wat je op poetst.
Dat had ik eigenlijk niet verwacht.

Wat betreft het idee om te kijken wat de oven doet met wel/geen
lak versus poeder-c. Dat is in ons geval lastig omdat we het uitbesteden, het poederwerk.
Wel een leuke gedachte!

succes met het thuis moffelen! We zijn benieuwd
.

Maarten
Plaats reactie