hans080 schreef:Hallo,
In de jaren 90 van de vorige eeuw bracht Greentyre ook dergelijke banden op de markt.
Het idee lijkt prima, maar het fietst voor geen meter. [...]
Hans
Grappig, ik moest ook denken aan die nooit-lek-schuimrubber banden die je nu nog wel op rolstoelen ziet.
Die kwam ik voor ze op de consumentenmarkt kwamen al eens eerder tegen bij de Duitse en Amerikaanse troepen, ergens half jaren '80.
De fietsen waar ze op zaten hadden ook speciale wat 'verende' sterwielen van nylon, en een voorvork met een minuscule schommel-ophanging zoals op sommige oude brommertjes.
Het was helemaal een rare fiets, die een beetje op een brommertje leek zelfs, met lage instap.
En volgens mij had die fiets zelfs een nylon achterbrug, of zo'n monocoque van blik met een rubber blokveertje, dat herinner ik me niet precies meer.
Ik heb ze zowel gebruikt zien worden op een grote vliegbasis als op
carriers, een soort vliegdekschepen. Daar heb ik er eens op eentje gereden, wat even wennen was inderdaad.
Maar dat lag vooral aan de geometrie van het frame, waarbij arm- en rugspieren niet meededen door het gekke hoge stuur.
Op zo'n carrier ga je voornamelijk rechtuit, en zo'n fiets was toch beter dan lopen.
(En eerlijk gezegd denk ik dat de Amerikaanse Soldaat niet in staat is een bandje te plakken en dat dàt het hele eieren eten was...)
Achteraf had ik zo'n fietsje moeten bietsen, bedenk ik nu...