"Hoeveel oude fietsen zijn er eigenlijk in Nederland?"

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
1tm100

Re: "Hoeveel oude fietsen zijn er eigenlijk in Nederland?"

Bericht door 1tm100 »

Slim idee en bijna het zelfde idee had ik laatst met moderne fietsen, elke oude & moderne fiets die wij in de handen krijgen met hun framenummer, merk, type en leeftijd registreren zodat mensen in de toekomst ook alles na kunnen trekken vooral met onbekende merken zoals Rivel kan dit handig zijn.
jrietveld

Bericht door jrietveld »

Ik heb wel eens berekend dat er sinds 1900 ongeveer 80 miljoen fietsen in Nederland zijn geleverd, waarvan ca. de helft van eigen bodem. Omdat de fiets bij uitstek een gebruiksartikel is en vrijwel altijd sneuvelt in het gebruik zijn er maar weinig oude exemplaren overgebleven (relatief veel minder dan oude auto's of motoren en ook minder dan bijv. in Indonesie, waar alles wordt bewaard). In die zin is het de moeite de waardevolle oude exemplaren te registreren, waarbij je goed moet nadenken over het beheer en de criteria.

Kaspers schatting dat er 500 fietsen van voor 1900 zijn overgebleven lijkt mij te hoog als het gaat om Nederlands fabrikaat. Ik denk dat je dan met ca. 40 wel ongeveer klaar bent. Voor de periode 1900-1920 zou ik schatten ca. 250. Gelukkig komt er zo nu en dan nog wat tevoorschijn, maar dat houdt natuurlijk een keer op.

groet, Jos
Michiel Röben

Bericht door Michiel Röben »

Lijkt me echt wel weinig Jos.

Kijk eens wat er in musea en verzamelingen staat zijn daar zo weinig Nederlandse merken onder. Dan is het echt droef gesteld met de geschiedenis van de "fietsende natie". Des te meer reden om nu een haarfijn uit te zoeken hoe het staat met onze fabrikanten en hun overgebleven producten.
Voor 1900 is ook wel een krappe periode. Daar zaten zeggen en schrijven 3 fabrieken net in het zadel.

Na 1900 tot 1930 is weer een ander verhaal. Behoorlijke kwaliteit (helemaal vergeleken met die van nu) heeft tot gevolg dat fietsen een leeftijd kunnen bereiken van meer dan de eerste bezitter van de fiets. Wat betreft de leeftijd en het overleven van de fiets is het misschien een idee om te zien wat er in de buitenlandse voormalige gebiedsdelen bevind aan fietsend antiek. Ik moet je bekennen dat er daar meer animo is voor de Hollandse fiets dan hier in Nederland.

Ook de Engelse fiets is daar in trek merk ik. De Raleigh damesfiets, hier niet te slijten, is voor een mooi bedrag afgereisd naar Indonesië. Samen met de Raleigh van Martin weer verenigd bij een eigenaar. Raar toch... hier in Nederland 2keer verkocht in een periode van een week. Een fiets aan Martin en de andere aan mij, gescheiden en daarna weer samen na doorverkoop naar een fietsminnende Indonesiër. De Halford fiets, inmiddels denk ik te weten dat die zeer oud is aan de constructie van het balhoofd stel dat het zelfde van construktie is als de Fongers tandem uit 1900, gaat waarschijnlijk ook die kant op. De prijzen die betaald worden zijn te hoog om te negeren.

Dat brengt me op het volgende punt. In de RCE worden ook buitenlandse merken benoemd tot en met de Amerikaanse Boeing, citroen enzovoorts.
Die lijn doortrekkend zou je op veel hogere aantallen kunnen komen.
We kunnen gewoon een data base openen met merk, jaartal, foto's en een kentekenbewijs in een register (opvragen door derden alleen mogelijk na toestemming). Net als bij antiek kan een goede beschrijving en taxatie gevolgen hebben voor de waarde en een eventuele verzekering en kan ingeval van diefstal een fiets makkelijk terug gevonden worden.

Ook als je een fiets eens wilt verkopen is het handig een document te hebben over historie en de staat van de fiets. Wat is er gerestaureerd? Hoe verantwoord is dit gedaan? Allemaal aanknopingspunten en determinatie zal de waarde doen stijgen van de fietsen in "originele staat".

Ik wil hier graag aan meewerken. Kunnen we een keer met een aantal gelijkgestemden een bespreking beleggen om hier over van gedachten te wisselen? Kan bij mij maar ik wil ook wel ergens anders over dit onderwerp filosoferen. Het lijkt me belangrijk genoeg om er ook als vereniging serieus over mee te denken. (excuses voor het enigszins off topic stukje maar dit zal in de toekomst steeds belangrijker worden. Vooral bij verkoop zal de waardebepaling en de zeldzaamheid een rol gaan spelen)

Groeten,

Michiel ;)
maartenB

Bericht door maartenB »

Hoi Michiel en Jos en anderen,
Leuk al dat enthousiasme. Misschien gaan we hier als club dan ook wel wat mee doen. Ik zal Max Popma eens mailen.
Het lijkt me alleen dat we waardebepaling hier volledig buiten moeten laten. Het gaat dan om het registreren van historisch interessante fietsen, niet om een taxatie of waardebepaling of iets dergelijks.
Bij verkoop mag de markt bepalen wat iets waard is.

groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie