Lijkt me echt wel weinig Jos.
Kijk eens wat er in musea en verzamelingen staat zijn daar zo weinig Nederlandse merken onder. Dan is het echt droef gesteld met de geschiedenis van de "fietsende natie". Des te meer reden om nu een haarfijn uit te zoeken hoe het staat met onze fabrikanten en hun overgebleven producten.
Voor 1900 is ook wel een krappe periode. Daar zaten zeggen en schrijven 3 fabrieken net in het zadel.
Na 1900 tot 1930 is weer een ander verhaal. Behoorlijke kwaliteit (helemaal vergeleken met die van nu) heeft tot gevolg dat fietsen een leeftijd kunnen bereiken van meer dan de eerste bezitter van de fiets. Wat betreft de leeftijd en het overleven van de fiets is het misschien een idee om te zien wat er in de buitenlandse voormalige gebiedsdelen bevind aan fietsend antiek. Ik moet je bekennen dat er daar meer animo is voor de Hollandse fiets dan hier in Nederland.
Ook de Engelse fiets is daar in trek merk ik. De Raleigh damesfiets, hier niet te slijten, is voor een mooi bedrag afgereisd naar Indonesië. Samen met de Raleigh van Martin weer verenigd bij een eigenaar. Raar toch... hier in Nederland 2keer verkocht in een periode van een week. Een fiets aan Martin en de andere aan mij, gescheiden en daarna weer samen na doorverkoop naar een fietsminnende Indonesiër. De Halford fiets, inmiddels denk ik te weten dat die zeer oud is aan de constructie van het balhoofd stel dat het zelfde van construktie is als de Fongers tandem uit 1900, gaat waarschijnlijk ook die kant op. De prijzen die betaald worden zijn te hoog om te negeren.
Dat brengt me op het volgende punt. In de RCE worden ook buitenlandse merken benoemd tot en met de Amerikaanse Boeing, citroen enzovoorts.
Die lijn doortrekkend zou je op veel hogere aantallen kunnen komen.
We kunnen gewoon een data base openen met merk, jaartal, foto's en een kentekenbewijs in een register (opvragen door derden alleen mogelijk na toestemming). Net als bij antiek kan een goede beschrijving en taxatie gevolgen hebben voor de waarde en een eventuele verzekering en kan ingeval van diefstal een fiets makkelijk terug gevonden worden.
Ook als je een fiets eens wilt verkopen is het handig een document te hebben over historie en de staat van de fiets. Wat is er gerestaureerd? Hoe verantwoord is dit gedaan? Allemaal aanknopingspunten en determinatie zal de waarde doen stijgen van de fietsen in "originele staat".
Ik wil hier graag aan meewerken. Kunnen we een keer met een aantal gelijkgestemden een bespreking beleggen om hier over van gedachten te wisselen? Kan bij mij maar ik wil ook wel ergens anders over dit onderwerp filosoferen. Het lijkt me belangrijk genoeg om er ook als vereniging serieus over mee te denken. (excuses voor het enigszins off topic stukje maar dit zal in de toekomst steeds belangrijker worden. Vooral bij verkoop zal de waardebepaling en de zeldzaamheid een rol gaan spelen)
Groeten,
Michiel
